واکنش جنین انسان به طعم کلم‌برگ و هویج چگونه است؟ محققان پاسخ می‌دهند

تصاویر از جنین انسان زمانی که در معرض طعم هویج و کلم برگ قرار گرفته اند
تصاویر از جنین انسان زمانی که در معرض طعم هویج و کلم برگ قرار گرفته اند Copyright دانشگاه دورهام بریتانیا
Copyright دانشگاه دورهام بریتانیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پروفسور جکی بلیست، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: «می‌توان استدلال کرد که قرار گرفتن در معرض مکرر طعم قبل از تولد ممکن است منجر به ترجیح دادن طعم‌هایی شود که پس از زایمان تجربه می‌شوند.»

آگهی

یک مطالعه نشان می‌دهد که جنین‌‌ها در رحم، وقتی مادرانشان هویج می‌خورند واکنش مثبت نشان می‌دهند اما به‌ نظر می‌رسد بعد از خوردن سبزیجات سبز گریه می‌کنند.

محققان دانشگاه دورهام بریتانیا در هفته‌های ۳۲ و ۳۶ بارداری ۲۰ دقیقه پس از مصرف قرص‌های حاوی پودر هویج یا کلم‌برگ سونوگرافی چهاربعدی از ۱۰۰ زن باردار گرفتند. در این تحقیق ۳۵ زن در یک گروه آزمایشی قرار گرفتند که کپسول کلم ارگانیک مصرف کردند، ۳۵ زن در گروهی قرار گرفتند که یک کپسول هویج مصرف کردند و ۳۰ زن در یک گروه کنترل قرار گرفتند که در معرض هیچ کدام از این دو طعم قرار نگرفتند.

از شرکت‌کنندگان در این تحقیق خواسته شد که یک ساعت قبل از اسکن هیچ غذا یا نوشیدنی طعم‌دار مصرف نکنند. مادران همچنین در روز اسکن چیزی حاوی هویج یا کلم برگ نخوردند و ننوشیدند تا مطمئن شوند که روی نتایج تاثیری نخواهد داشت.

طبق این مطالعه طعم هویج برای بزرگسالان شیرین توصیف می‌شود اما کلم‌برگ نسبت به سایر سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم بروکلی یا مارچوبه تلخی بیشتری را به نوزادان منتقل می‌کند.

محققان دریافتند جنین‌هایی که مادرانشان قرص‌های هویج را مصرف کرده‌اند به نظر می‌رسد بلافاصله بعد از آن با «صورت‌های خندان» واکنش نشان داده‌اند.

اما سونوگرافی زنانی که قرص‌های کلم‌برگ مصرف کرده‌اند نشان می‌دهد که نوزادان آن‌ها چهره‌های گریان دارند.

مقایسه دو گروه از زنان با سایرین در یک گروه کنترل که چیزی مصرف نکرده بودند نشان داد که قرار گرفتن جنین در معرض مقدار کمی طعم برای تحریک یک واکنش کافی است.

این مطالعه که در مجله سایکولوژیکال ساینس منتشر شده است، نخستین مطالعه در جهان محسوب می‌شود که به بررسی واکنش نوزادان متولد نشده به چشایی و بویایی می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که جنین‌ها در سه ماه آخر بارداری به اندازه کافی بالغ هستند تا مز‌ه‌های مختلف منتقل شده از رژیم‌ غذایی مادر را تشخیص دهند.

اعتقاد بر این است که نوزادان متولد نشده می‌توانند طعم غذای مادرشان را با استنشاق یا بلع مایع آمنیوتیک در رحم تجربه کنند.

نتایج این مطالعه می‌تواند به این معنا باشد که مادران می‌توانند بر ترجیحات چشایی نوزادانشان قبل از تولد تاثیر بگذارند و آن‌ها را تشویق به سالم خوری کنند و یا از ایرادگیری غذایی آن‌ها جلوگیری کنند.

بیزا اوستون، محققی که این تحقیق را رهبری می‌کرد می‌گوید: «مطالعه ما نخست پژوهشی است که این واکنش‌ها را قبل از تولد مشاهده می‌کند.»

وی اضافه می‌کند: «دیدن واکنش نوزادان متولد نشده به طعم کلم‌برگ یا هویج در طول اسکن و به اشتراک گذاشتن آن لحظات با والدینشان واقعا شگفت‌انگیز بود.»

وی تصریح می‌کند: «همیشه بر اهمیت رژیم غذایی سالم برای کودکان تاکید می‌شود. سبزیجات سالم زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها طعم تلخ دارند که برای کودکان جذاب نیست.»

وی تاکید می کند که می‌دانیم داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری برای سلامت کودکان بسیار مهم است و شواهد ما می‌تواند برای درک این موضوع مفید باشد که تنظیم رژیم غذایی مادر می‌تواند عادات غذایی سالم را برای کودکان ترویج کند.»

پروفسور جکی بلیست، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: «می‌توان استدلال کرد که قرار گرفتن در معرض مکرر طعم قبل از تولد ممکن است منجر به ترجیح دادن طعم‌هایی شود که پس از زایمان تجربه می‌شوند.»

وی اضافه می‌کند: «به‌عبارت دیگر قرار دادن جنین در معرض طعم‌های کمتر «خوشایند» مانند کلم‌برگ ممکن است به این معنا باشد که او در رحم به آن طعم‌ها عادت کرده است.

وی درباره گام‌های بعدی می‌گوید: «گام بعدی این است که بررسی کنیم آیا جنین در طول زمان، واکنش‌های منفی کمتری نسبت به این طعم‌ها نشان می‌دهد یا خیر که منجر به پذیرش بیشتر این طعم‌ها در زمانی که نوزادان برای اولین بار در خارج از رحم آن‌ها را می‌چشند می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقطه عطف در دنیای علم؛ دانشمندان «جنین کامل» ۱۴ روزه را بدون اسپرم، تخمک و رحم رشد دادند

نخستین نوزادان مقاوم به آچ‌آی‌وی حاصل از مهندسی ژنتیک در چین به دنیا آمدند

نوزادان دچار ناهنجاری که باعث فروپاشی روانی خانواده می‌شوند