احتمال ممنوعیت تجویز برخی از شربت های سرفه به دلیل عوارض جانبی «خطرناک» در فرانسه

شربت سرفه
شربت سرفه Copyright canva pro
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آژانس ملی ایمنی داروهای فرانسه اعلام کرد که مجوزهای بازاریابی برای شربت‌های سرفه حاوی فولکودین ممکن است در این کشور به حالت تعلیق درآید.

آگهی

آژانس ملی ایمنی داروهای فرانسه اعلام کرد که مجوزهای بازاریابی برای شربت‌های سرفه حاوی فولکودین ممکن است در این کشور به حالت تعلیق درآید.

طبق یک مطالعه جدید، مصرف داروهای حاوی فولکودین که برای مقابله با سرفه استفاده می‌شوند، بیمار را در معرض خطر جدی آلرژی شدید به شل‌کننده‌های عضلانی در زمان بیهوشی عمومی قرار می‌دهد.

شربت‌های مورد نظر شامل بروم‌فنیرامین (Biocodex)، بیوکالیپتول و بیوکالیپتول بدون شکر (Zambon) و فولکودین (Biogaran) می‌شوند.

شربت‌های مبتنی بر فولکودین که برای آرام کردن سرفه‌های خشک در بزرگسالان و برخی از کودکان (کودکان بیش از ۳۰ ماهه و بیش از ۱۵ کیلوگرم) استفاده می‌شود از سال ۲۰۱۱ به دلیل این خطر احتمالی تنها با نسخه پزشک در فرانسه قابل تجویز بودند.

با توجه به نتایج اولیه یک مطالعه ایمنی در فرانسه پس از ارزیابی اروپایی، آژانس ملی ایمنی داروها در فرانسه اکنون «نسبت نامطلوب منفعت به خطر» را با توجه به «ماهیت غیرضروری این شربت‌ها و وجود جایگزین‌های درمانی» در نظر می‌گیرد.

این نهاد می‌گوید: «قصد داریم مجوزهای بازاریابی برای شربت‌های سرفه مبتنی بر فولکودین را در فرانسه به حالت تعلیق درآوریم. در ابتدای سپتامبر تمام این شربت‌ها از داروخانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.»

به گفته آژانس ملی ایمنی داروهای فرانسه، برای بیمارانی که از شربت سرفه حاوی فولکودین استفاده می‌کنند یا قبلا استفاده کرده‌اند، در حال حاضر توصیه نظارتی خاصی صورت نمی‌گیرد.

با این حال در صورت بیهوشی عمومی، متخصص بیهوشی می‌تواند از بیمار بپرسد که آیا قبلا این نوع شربت را مصرف کرده است یا خیر. 

آژانس ملی ایمنی داروهای فرانسه از متخصصان بیهوشی می‌خواهد که از بیماران بپرسند که آیا قبلا این نوع شربت را مصرف کرده‌اند یا خیر و از پزشکان و داروسازان می‌خواهد که در صورت بیهوشی عمومی خطر واکنش به شل‌کننده‌های عضلانی را برای بیمارانی که قبلا آن را مصرف کرده‌اند توضیح دهند.

کمیته نظارت دارویی آژانس دارویی اروپا در ژانویه ۲۰۲۲ توصیه کرد خلاصه ویژگی‌های محصول و بروشورهای بسته‌بندی داروهای مبتنی بر فولکودین به روز رسانی شوند تا هشداری درباره خطر استفاده بیش از حد و واکنش متقابل با شل‌کننده‌های عضلانی در آن‌ها درج شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر بهداشت کامرون در پی اعلام ممنوعیت مصرف داروهای سفیدکننده پوست تهدید شد

آمریکا نخستین دارو برای رشد موها در بیماران آلوپسی را تایید کرد

چگونه با کودکان در مورد ابتلای والدین به سرطان صحبت کنیم؟