سهمیه ۴۰ درصدی برای زنان در هیات مدیره شرکت‌های ثبت شده در اتحادیه اروپا

مدیریت زنان
مدیریت زنان Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از یک دهه بن‌بست، پیشنهاد تازه تعیین سهمیه جنسیتی امسال با حمایت آلمان و فرانسه مطرح و سرانجام روز سه‌شنبه توافق سیاسی لازم در مورد آن میان پارلمان و شورای اتحادیه اروپا حاصل شد.

آگهی

اتحادیه اروپا با اعمال سهمیه جنسیتی ۴۰ درصدی برای حصول اطمینان از حضور پررنگ زنان در هیات مدیره شرکت‌های فعال در ۲۷ کشور عضو موافقت کرد.

پس از یک دهه بن‌بست، پیشنهاد تازه تعیین سهمیه جنسیتی امسال با حمایت آلمان و فرانسه مطرح و سرانجام روز سه‌شنبه توافق سیاسی لازم در مورد آن میان پارلمان و شورای اتحادیه اروپا حاصل شد.

این قانون، شرکت‌های بزرگ ثبت شده در تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند تا حداقل ۴۰ درصد از کرسی‌های هیات مدیره یا ۳۳ درصد از تمام سمت‌های مدیریتی خود را تا  هیئت‌مدیره را تا پایان ژوئن سال ۲۰۲۶ به زنان اختصاص دهند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت حصول این توافق، اعلام کرد: «حفظ تنوع گذشته از رعایت جانب عدل و انصاف، موجب رشد و نوآوری نیز می‌شود. زنان زیادی واجد شرایط مناصب بالاتر هستند و باید زمینه ارتقا آنها فراهم شود.»

داده‌های ثبت شده در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که زنان طی سال گذشته میلادی حدود ۳۰.۵ درصد از کرسی‌های هیات‌ مدیره شرکت‌ها را در سراسر اتحادیه اروپا اشغال کرده‌اند که بالاترین سطح این نسبت با ۴۵ درصد در فرانسه گزارش شده و در پایین‌ترین حد نیز با ۸.۵ درصد در قبرس ثبت شده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فرانسه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ قانونی را برای افزایش حضور زنان در هیات مدیره شرکت‌ها ارائه کرد که پس از تصویب، اجرای آن از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. با اجرایی شدن این قانون، فرانسه تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که در حال حاضر از سهمیه تعیین شده در قانون جدید این بلوک پیش است.  

در کشورهای ایتالیا، هلند، سوئد، بلژیک و آلمان نیز بین ۳۶ تا ۳۸.۸ درصد اعضای هیات مدیره شرکت‌ها زن هستند. در مقابل، در هیات مدیره شرکت‌های فعال در مجارستان، استونی و قبرس کمتر از ۱۰ درصد کرسی‌ها در اختیار زنان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان دسترسی زنان به گواهینامه رانندگی را محدود می‌کند

زنان کدام کشور عضو اتحادیه اروپا بالاترین نرخ فرزندآوری را دارند؟

آیا برای شغلی با درآمد خوب لزوما باید مدرک دانشگاهی داشته باشید؟