کشتی‌های جنگی روسیه؛ متهمان مرگ مرموز بیش از یکصد دلفین در دریای سیاه

لاشه دلفین در ساحل دریای سیاه در بلغارستان. عکس: آرشیو
لاشه دلفین در ساحل دریای سیاه در بلغارستان. عکس: آرشیو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی یافت شدن لاشه بیش از یکصد دلفین در سواحل دریای سیاه در ترکیه طی سه ماه اخیر، زیست‌شناسان دریایی نسبت به عواقب حضور نظامی کشتی‌ها و زیردریایی‌های جنگی روسی در این ناحیه هشدار داده‌اند.

آگهی

در پی یافت شدن لاشه بیش از یکصد دلفین در سواحل دریای سیاه در ترکیه طی سه ماه اخیر، زیست‌شناسان دریایی نسبت به عواقب حضور نظامی کشتی‌ها و زیردریایی‌های جنگی روسی در این ناحیه هشدار داده‌اند.

در حالی که علت مرگ مرموز این تعداد دلفین‌ها نامعلوم مانده است، محققان گمان می‌کنند که محرک این پدیده سونار یا آلودگی صوتی ناشی از ارسال امواج مسیریابی دریایی نظامی در شمال این ناحیه باشد. با شروع جنگ روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، فعالیت نظامی مسکو در دریای سیاه به بالاترین حد خود رسیده است.

اوغور اوزاندیکچی، محقق ارشد حیات دریایی در دانشگاه سینوپ ترکیه، می‌گوید: «از فوریه امسال بدین سو بیش از یکصد لاشه دلفین در سواحل ترکیه پیدا شده‌ است که این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته عدد بالایی را تشکیل می‌دهد. همچنین اخیراً در دیگر کشورهایی که خط ساحلی مشترک دارند، دلفین‌هایی دیده شده‌اند که به‌طور غیرعادی رفتار می‌کنند.»

پاول گلدین، زیست‌شناس دریایی و متخصص دلفین‌ها در موسسه جانورشناسی اشمالهاوزن در اوکراین، می‌گوید: «سونار با فرکانس پایین کشتی‌های جنگی و زیردریایی ها به طور مستقیم با پژواک دلفین ها تداخل می‌کند. بر اثر این اتفاق، دلفین‌ها توان ناوبری حرکتی را از دست می‌دهند و نمی‌توانند طعمه را شناسایی کنند بنابراین گرسنه می‌مانند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر اثر این تداخل امواج گیج شده و دچار وحشت شوند و به طور تصادفی به سمت صخره‌ها یا ساحل شنا کنند.»

همزمان کارشناسان هشدار داده‌اند که آلودگی صوتی ایجاد شده توسط کشتی‌ها و زیردریایی‌های جنگی همچنین می‌تواند باعث بروز اختلال در جمعیت ماهی‌ها شود و مهاجرت آن‌ها به نواحی دوردست را در پی داشته باشد. این امر اکوسیستم محلی را مختل می کند و مرگ ناگهانی دلفین‌ها را، که در بالای زنجیره غذایی دریای سیاه قرار دارند، موجب می‌شود.

اوزاندیکچی در مورد دلفین‌هایی که در سواحل ترکیه پیدا شده‌اند می‌گوید: «اینها فقط مرگ‌هایی هستند که ما توانسته‌ایم مشاهده کنیم. حتما تعداد بیشتری بوده‌اند که لاشه‌شان به ساحل افتاده و ما آنها را ندیده‌ایم و همینطور تعدادی که مرده‌اند و به ساحل نیامده‌اند. ما فکر می‌کنیم رقم تلفات بسیار بالا باشد.»

کالبدشکافی روی چهارعدد از دلفین‌ها نشان داده است که بیشتر آنها در تورهای ماهیگیری گرفتار شده و جان خود را از دست داده‌اند. از آن‌جا که به تور افتادن دلفین‌ها پدیده‌ای نادر است، کارشناسان در پی این هستند که در وهله اول بفهمند چرا این جانوران به داخل تورها رانده شده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رفتار متفاوت دلفین‌ها در مناطق دیگر دریای سیاه هم گزارش شده است. در بلغارستان و کریمه شماری از دلفین‌ها به صورت دسته جمعی یافت شدند که رفتاری غیرمعمول از گونه خود نشان می‌دادند و به ساحل نزدیک می‌شدند. دلفین‌های پوزه‌بطری معمولاً آنقدر بزرگ و زیرک هستند که نمی‌توان آن‌ها را گرفت، اما مقامات دریایی بلغارستان می‌گویند ماه گذشته لاشه هشت دلفین در سواحل این کشور پیدا شده‌ است. در برخی موارد دلفین‌های زنده‌ای که به ساحل نزدیک می‌شدند به‌طور آشکارا ضعیف یا کم‌آب بودند در حالی که هیچ نشانه‌ای از عفونت یا گرفتار شدن در تور نداشتند. کارشناسان می‌گویند نشانه‌ها حاکی از آسیبی صوتی به آن‌ها است.

زنگ خطر برای دلفین‌ها در دریای سیاه در حالی به صدا درآمده است که این دریا هم‌اکنون نیز به دلیل دهه‌ها فعالیت سنگین صنعتی و کشاورزی در شمال و صید بیش از حد در جنوب وضعیت زیستی بسیار شکننده‌ای دارد.

مقام‌های اوکراینی گزارش کرده‌اند که شماری از کشتی‌ها و زیردریایی‌های روسی را در شمال غرب این دریا، جایی که معمولاً دلفین‌های معمولی در آنجا زیست می‌کنند، مشاهده کرده‌اند. امری که به نگرانی‌ها پیرامون خطر آلودگی صوتی برای دلفین‌ها دامن زده است.

این در شرایطی است که دانشمندان می‌گویند تحقیقات کامل در مورد علل و دامنه مرگ و میر اخیر دلفین‌ها ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد، چرا که بسیاری از خطوط ساحلی به دلیل جنگ در اوکراین برای محققان غیر قابل دسترس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا: روسیه به دلفین‌ها آموزش می‌دهد تا از آنها در ماموریت‌های نظامی استفاده کند

نتیجه پژوهش علمی: دلفین‌ها همدیگر را با نام اختصاصی صدا می‌زنند

کرونا در ترکیه؛ گشت‌زنی دلفین‌ها در ساحل تنگه بسفر