فرودگاه بین‌المللی حمد قطر: امن‌ترین کانون پروازی آسیا در دوران کووید

فرودگاه بین‌المللی حمد قطر: امن‌ترین کانون پروازی آسیا در دوران کووید
Copyright euronews
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما پروازهایمان را هرگز قطع نکردیم و در مرحلهٔ نخست قرنطینه‌ها ۳/۱ میلیون مسافر را با ایمنی جابه‌جا کردیم.»

آگهی

این قسمت از برنامه «تبادل» به بررسی چالش‌های کاری صنعت هوانوردی در دوران بحران کووید اختصاص دارد.

کمتر صنعتی به اندازه هوانوردی از بحران کووید آسیب دیده باشد، هواپیماهای بسیاری زمین‌گیر شدند و هزاران شغل از بین رفت، بدترین بحران عمر بود. اما هواپیمایی قطر در کل این ماجرا از پرواز باز نیایستاد.

گزارشگر یورونیوز به همین مناسبت گفتگویی را با اکبر الباکر، مدیر این هواپیمایی ترتیب داده که خلاصه آن را در زیر می‌خوانید.

یورونیوز: آسیبی که همه‌گیری اخیر به صنعت هوانوردی زده واقعا چقدر است؟

اکبر الباکر: «در واقع تنها صنعت هوانوردی نیست که صدمه دیده، فکر می‌کنم این دشمن نادیدنی یعنی ویروس کرونا به کل ساختار اقتصادی جهان ضربه سنگینی زده است. مردم باید متوجه باشند که کووید ۱۹ بناست مدتها با ما بماند و افراد برای بازگشت به زندگی معمولی باید سبک زندگی و رفتارشان را عوض کنند.»

یورونیوز: کار شما بسیار سخت بوده، چطور این توفان را مهار کردید؟

الباکر: «در هر پیشه‌ای دو عامل مهم هست باید ریسک کرد و باید قاطع بود. و هواپیمایی قطر در هر دوی این موارد قدرت بازگشت‌پذیری خوبی از خود نشان داده است. ما پروازهایمان را هرگز قطع نکردیم و در مرحلهٔ نخست قرنطینه‌ها ۳.۱ میلیون مسافر را با ایمنی جابه‌جا کردیم و به عزیزانشان رساندیم. ما هیچوقت کانون فرودگاهی خود را تعطیل نمی‌کنیم. بنابراین در این صنعت نام تجاری خودمان را تثبیت کرده‌ایم و البته نام کشورمان قطر را در دنیا مطرح کردیم.»

یورونیوز: پیش‌بینی شما برای ۱۲ ماه آینده چیست؟

الباکر: «باید راهبردها و الگوهای اجرایی‌مان را دائم بازبینی کنیم چراکه هر روز شماری از کشورها ناگهان و بدون اطلاع قبلی فرودگاه‌ها یا مرزهای خود را می‌بندند. پس همه چیز به برنامه‌ریزی‌ها و به این بستگی دارد که دولت‌ها چقدر برنامه‌هایشان را در این زمینه با جدیّت اجرا کنند.»

یورونیوز: پس به آینده کارتان اطمینان دارید؟

الباکر: «ما رقیبی نیرومند هستیم و تردید نکنید که حتما راهی برای ترقی هرچه بیشتر کارمان پیدا می‌کنیم تا اطمینان پیدا کنیم که از هر فرصت شغلی در این زمینه بهره می‌بریم. ما در خطوط هوایی‌ قطر کارکنانی قوی داریم. و این نکته اعتباری برای کل تیم ماست و مهمتر از همه این که از پشتیبانی مردم قطر هم بهره‌مند هستیم.»

فناوری‌‌های نو و تأمین امنیت سفر هوایی

فرودگاه بین‌المللی «حَمَد» در قطر تنها فرودگاه آسیاست که در رتبه‌بندی ایمنی سفر در دوران کووید۱۹ پنج ستاره کسب کرده است و ۶۰ درصد از جمعیت جهان در فاصلهٔ پروازی ۸ ساعته از قطر قرار دارند.

مسافران این پروازها شاهد به‌کارگیری پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز هستند، نظیر کلاه تب‌سنج هوشمند که مسافران را با استفاده از پرتو فروسرخ، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده اسکن و معاینه می‌کند. یک روبات ضدعفونی‌کننده نیز پرتو «فرابنفش سی» را به شکل متمرکز در مناطق شلوغ منتشر می‌کند تا از میزان ویروس و باکتری محیط بکاهد. کارکنان فرودگاه تماما واکسینه‌شده‌اند و همه مسافران موظف‌اند اپلیکیشن سلامت‌ را روی موبایل‌شان به آنان نشان دهند. خود هواپیماها نیز به سیستم ویروس‌کش فرابنفش و فیلترهای تهویهٔ هپا مجهز است که تقریبا ۱۰۰ درصد آلودگی‌های ویروسی و باکتریایی هوای داخل را از بین می‌برند.

هیچ صنعتی آمادهٔ رویارویی با همه‌گیری نبود اما این چالش برای صنعت هوانوردی از باقی جدی‌تر بود و در زمانه‌ای که همه‌چیز بسیار متغییر است، فقط تعداد انگشت‌شماری توانسته‌اند امنیت خاطر مسافران‌شان را فراهم کنند.

اما امنیت صنعت هوانوردی در ۱۲ ماه پیش رو حقیقتا چقدر خواهد بود؟ 

سیمون کالدر، تحلیل‌گر خطوط هوایی در پاسخ می‌گوید: «چنان که می‌دانیم در ۱۵ ماه گذشته آسمان‌های پروازی هم به اندازهٔ دفترهای کاری ادارت خالی بوده‌اند و گردانندگان خطوط هوایی در اواخر ماه مه به این نتیجه رسیدند که احتمالا تا پیش از ۴ یا ۵ سال دیگر پروازها به سطح پیشین خود باز نخواهد گشت. سال آینده برای تمامی خطوط هوایی سالی حساس و خطیر خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تبادل؛ نگاهی به اقتصاد ۱۴۰ میلیارد دلاری صنعت شکلات‌سازی

رشد فیلم‌سازان و فیلم‌بینان جوان قطر در یک دهه گذشته