نبض تجارت؛ از دبی مرکز جهانی خلاقیت تا صنعت تئاتر در بریتانیا

Business Line
Business Line Copyright euronewsCredit: Dubai
نگارش از Natalie Lindo
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هدف گذاری دبی افزایش سهم اقتصاد خلاق در تولید ناخالص داخلی کشور از ۲.۶ درصد به ۵ درصد و ایجاد مناطق جدید خلاقیت از منظر تولید محتوای فرهنگی، رسانه‌ای و هنری است. استراتژی اقتصاد خلاق به دنبال دو برابر کردن تعداد شرکت ‌های خلاق از ۸۳۰۰ در وضعیت کنونی به ۱۵ هزار شرکت در چهار سال آینده است.

آگهی

دبی یک برنامه استراتژیک بلند پروازانه را برای تبدیل امارات به قطب جهانی خلاقیت راه‌اندازی کرده است تا سال ۲۰۲۵ تعداد شرکت های متخصص در زمینه محتوا، طراحی و فرهنگ را دو برابر کند.

هدف گذاری دبی افزایش سهم اقتصاد خلاق در تولید ناخالص داخلی کشور از ۲.۶ درصد به ۵ درصد و ایجاد مناطق جدید خلاقیت از منظر تولیدمحتوای فرهنگی، رسانه‌ای و هنری است. استراتژی اقتصاد خلاق به دنبال دو برابر کردن تعداد شرکت ‌های خلاق از ۸۳۰۰ در وضعیت کنونی به ۱۵ هزار شرکت در چهار سال آینده است که پیش بینی می شود مشاغل مرتبط از ۷۰ هزار به ۱۴۰ هزار افزایش پیدا کند. 

متخصصان راه اندازی شرکت‌های «ویرچو زون» می گویند که از هم اکنون شاهد افزایش تقاضاها برای اطلاعات بیشتر از سوی مخاطبان است.

امیر یحیی، رئیس حوزه مشتریان شرکت «ویرچوزون» می گوید: «این یک خبر عالی برای کل صنایع امارات متحده است. این بسیار دلگرم کننده است که می بینیم دبی از این نوع ابتکارات برای جذب شرکت‌های خارجی و استعدادهای محلی در بخش خلاقیت، حمایت می کند. می دانید که دبی از نظر زیرساخت ها واقعا تک است. اطلاعیه منتشر شده خیلی واضح بود وقتی به موضوع چارچوب حمایت از صنایع خلاق می پردازد.»

احمد عمار اوا، از بنیانگذاران شرکت آوا فشن درباره حمایت ها از شرکت ها می گوید: «ما در جریان تمام کارهای تجاری‌مان با هیچ مانعی روبرو نبودیم. بسیار آسان بود که جا به جا شویم، تیمی تشکیل دهیم یا یک نفر را استخدام کنیم. همچنین سرمایه گذاری از نظر اجاره و توسعه تجارت تان اینجا آسان است.»

آوا فشن از سال ۲۰۱۳ بعنوان یک پروژه جانبی آغاز به کار کرد و به سرعت در یک فروشگاه مستقل توسعه یافت و اکنون در بوتیک‌های بین‌المللی عرضه می شود.

احمد عمار اوا، می گوید: «ما همه کارها را در دبی انجام می دهیم، بدون برون سپاری. من از خارج چیزی نمی آورم. من همه تیم ام را از ملیت‌های مختلف به دبی آوردم. تمام بخش ها از گلدوزی، صنعتگری ، تمام افراد مرتبط با خیاطی حتی تیم طراحی که اکنون به ما کمک می کنند را به اینجا آوردم. بنابراین ما آتلیه و خانه تولیدات مان را اکنون در امارات داریم. ما همه کارها را اینجا انجام می دهیم. حتی برای پارچه، تلاش می کنیم از بازار اینجا خرید کنیم.»

استراتژی اقتصاد خلاق به دنبال حمایت از ذهن های خلاق در تولید محصولات جدید و مهییج است.

وینسنزو ویسیگلیا آوا، می گوید:‌ «برای ما شگفت انگیز است زیرا حدس می زنم که صنعت مد در دبی هنوز جدید است. بنابراین احساس می کنیم که جامعه و مشتریان محلی، واقعا از طراحان محلی در برابر طراحان خارجی حمایت می کنند. من همیشه می گویم که اگر شما پیشگام باشید، هر چه انجام دهید موافق خواهید بود.»

دبی با راه‌اندازی قطب‌های رسانه‌ای، شهری، شهرهای تولیدی و منطقه طراحی دبی تقویبت اقتصاد خلاق را آغاز کرده است.

امیر یحیی می افزاید: «ویرچوزون در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. تنها رفتن به دبی و از خلال چند تجربه، دبی به شما تعهدش را از نظر زیرساخت‌ها و اراده تشویق این نوع افراد خلاق برای توسعه شرکت‌هایشان را، به شما نشان می دهد. »

به عنوان یک گام اولیه، شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی ، منطقه خلاق القوز را در امارات راه اندازی کرد. این مرکز پویا جایی است که هنرمندان و طراحان می توانند در آنجا زندگی و کار کنند و دست به خلق بزنند و همچنین طرحی است برای پیشبرد استراتری اقتصاد خلاق.

بیل گیتس و لزوم حمایت از خلاقیت برای نوآوری‌های کربن صفر

بیل گیتس از دولت‌ها و بخش خصوصی می خواهد که با هم همکاری کنند تا فن آوری‌های پیشرفته‌ای را توسعه دهند که می تواند انتشارات گازهای گلخانه‌ای را در اقتصاد جهانی از بین ببرد. او خواستار تامین بودجه برای خلاقیت‌های جدید در زمینه این تکنولوژی‌ها شده است تا زمینه رقابت آنها با سوخت‌های فسیلی فراهم شود.

بیل گیتس در اجلاس مجازی جهانی رئيس جمهوری جو بایدن صحبت می کرد. بنیانگذاز شرکت مایکروسافت بیش از ۴۰ رهبر جهانی را از راه دور خطاب قرار داد و گفت:‌ «تقریبا تمام فن‌آوری‌های کربن صفر ما برای فراهم کردن تمام مزایای سبک زندگی مدرن برای مردم سراسر جهان، گران تر از نمونه‌های سوخت فسیلی هستند. ما به محصولات جدید کربن صفر نیاز داریم که به همان اندازه مقرون به صرفه باشند و حاوی مشخصات آنچه من «گرین پریمیوم» کربن صفر می نامم، باشند.»

گیتس درباره اینکه چگونه دولت‌ها و شرکت‌ها باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که فرایند انتقال از سوخت‌های فسیلی سریعتر و ارزان تر صورت گیرد، صحبت کرد.

بیل گیتس افزود: «اول ما باید فن‌آوری‌ها موفقیت‌آمیزی را توسعه و به کار بگیریم. این به ما امکان می دهد تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را در کل اقتصاد فیزیکی از بین ببریم. دوم، ما باید برای تامین بودجه این نوآوری ها روی پاور مارکت‌ها تکیه کنیم. مثلا با یافتن راههای خلاقانه برای تامین مالی فن آوری ها و همتراز کردن زمین بازی تا آنها بتوانند با سوخت‌های فسیلی رقابت کنند. سوم دولت ها و شرکت ها باید سیاست‌هایی اتخاذ کنند که این کار را سریعتر و ارزان تر کند.»

گیتس سخنرانی خود را با ترغیب رهبران حاضر در جلسه برای پاداش دادن به کسانی که گام‌های پرمخاطره‌ای برای کاهش انتشار کرن برداشته و تاثیر قابل توجهی بر تغییرات آب و هوایی دارند، به پایان برد.

آگهی

بریتانیا و سالن‌های تئاتر

در حالی که بریتانیا برای بازگشایی با احتیاط آماده می شود، منطقه مشهور وست اند، خود را برای استقبال از مخاطبان تئاتر آماده می کند. این صنعت که ۳۰۰ هزار کارمند دارد بیش از یک سال است که تعطیل شده و هزاران شغل در معرض خطر اند.

نوا توماس نامش را بر تابلوهای روشن تبلیغات تئاتر دید و سپس تابلوها خاموش شدند. این بازیگر ۲۱ ساله که از مدرسه درام فارغ التحصیل شده می خواست نقش اصلی تئاتر موزیکال وست اند لندن را اجرا کند. همه درباره تئاتر «جیمی» صحبت می کنند. او اولین حضور خود را در اوایل سال ۲۰۲۰ روی صحنه اجرا کرد و هفته ها بعد با شیوع کرونا در بریتانیا، سالن‌های تئاتر تعطیل شدند.

نوآ توماس، بازیگر می گوید: «چیزی که می توانیم انجام دهیم این است که ما بر صحنه بایستیم و بگوییم نه. ما برمی گردیم تا شغل مان را انجام دهیم. ما نمی خواهیم آنچه انجام میدهیم و آنچه برایش آموزش دیده ایم را کنار بگذاریم.»

این صنعت که ۳۰۰ هزار نفر در آن فعال اند، در بیش از ۱۳ ماه گذشته بسته بوده است و هزاران شغل دیگر در بارها، رستوران‌ها و هتل ها نیز به خطر افتاده‌اند. برخلاف صنایع دیگر، وقتی صحبت از حمایت دولت می شد، بسیاری از کارکنان تئاتر با مشکل مواجه شدند. نیکا برنز که مالک آپولو و پنج تئاتر دیگر لندن است در زمینه تست خانگی کارکنان، ضد عفونی کردن مرکز، فروش الکترونیکی بلیط سرمایه گذاری کرده و صندلی هایی را از سالن تئاتر کم کرده تا مردم با رعایت فاصله فیزیکی بتوانند به تماشا بیایند.

نیکا برنز می گوید: «من تماشاگران را هنگام خروج از تئاتر تماشا می کردم که از هنگام ورود، خوشحال تر بودند.»

آگهی

حدود یک سوم تئاترهای وست اند قصد دارند در هفته‌های آینده درها را باز کنند زیرا محدودیت ها قرار است از ۲۱ ژوئن کاهش یابد. اما اگر ویروس دوباره شروع به گسترش یابد این تاریخ به عقب خواهد افتاد. پس از انتقادات بسیار، دولت بریتانیا ۱.۳۸ میلیارد یورو کمک مالی و وام به سازمانی‌های هنری و فرهنگی اعطا کرد. بسیاری از کارکنان تئاتر معتقدند که نمایش ها باید دوباره آغاز شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبض تجارت؛ پایایی، پویایی وفرصت، مضامین اکسپوی ۲۰۲۰ دُبی

نبض تجارت از دبی؛ وضعیت اقتصاد جهانی در آستانه جشن‌‌های کریسمس

رشد ۶۷ درصدی فروش املاک و مستغلات در دُبی طی یکسال گذشته