نبض تجارت؛ از مهارت‌سنجی تازهٔ نیروی انسانی تا رقابت در تولید ماشین برقی

Business Line
Business Line Copyright euronewsCredit: Dubai
نگارش از euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما‌ در سطح پایه، نوعی دریاچهٔ اطلاعات داریم که معرّف شناسنامهٔ کاری شماست. با یک نگاه مستعدترین فرد برای هر کار پیدا می‌شود. این ابزار می‌تواند ظرف چند ثانیه بهترین تیم را جمع کند.»

آگهی

این برنامهٔ نبض تجارت سه موضوع اصلی را دنبال می‌کند؛ نخست شیوهٔ تازه‌ای برای مهارت‌سنجی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، سپس بررسی آخرین تحولات بازار خودروهای الکتریکی و آنگاه تأثیر بحران کرونا بر صنعت اسکی.

شرکت پروفیندا با بینش و فناوری، مهارت‌سنجی کارکنان را افزایش می‌دهد و با این کار سازمان‌ها را متحول و ارتباط درونی آنها را تقویت می‌کند. مسئولان بلندپرواز این شرکت در اجلاس داووس حضور داشتند، در زمان باراک اوباما با کارکنان کاخ سفید کار کردند، و همچنین با اندیشکدهٔ نامدار بیگ‌سیکس نیز همکاری کرده‌اند.

مهارت‌سنجی و تحول منابع انسانی در سازمان‌ها

ناتالی لیندو، خبرنگار یورونیوز با راجر گورمن مدیر عامل این شرکت گفتگویی کرده که آن را در زیر می‌خوانید.

راجر گورمن:‌ یکی از دو بخش کلیدی هر سازمان، آگاهی از دقیق از توان و مهارت نیروی انسانی است و دیگری پراکندگی این نیروها در دنیا. پس برای بهبود کار، باید هر دو را در نظر گرفت.

یورونیوز: اگر شرکت عظیمی با نیروی کارِ زیاد داشته باشیم، شما چه کمکی به ما می‌کنید؟

گورمن: اگر کارکنانی حدود صد هزار نفر داشته باشید، وقت بحران، سالی یک میلیارد دلار ضرر می‌دهید چون برای پیدا کردن فرد مناسب با مهارتِ درست وقت زیادی صرف می‌شود. اساس کار ما این است که ویژگی‌های کارکنان به‌طرز فوق‌العاده دقیق لیست می‌شود. به این شکل، مدیران به‌جای آنکه چهار هفته وقت بگذارند و به‌شیوهٔ قدیمی انتخابی بکنند، با یک نگاه مستعدترین فرد را برای هر کار پیدا می‌کنند. این ابزار می‌تواند ظرف چند ثانیه بهترین تیم را جمع کند.

یورونیوز: چه سودی برای کارکنان دارد؟

گورمن: شرکت‌های کنونی به نوعی حالت بقا چسبیده‌اند، چون بخش نیروی انسانی‌شان که ظاهرا باید کارکنان را به‌دقت بشناسد آنها را اصلا نمی‌شناسند. پس ما با درک این که هر یک از کارکنان چه می‌خواهد و چه می‌تواند کسب کند، فناوری مسیریابی‌ای داریم، که برای ادامهٔ راه مفید است.

یورونیوز: شما پیشرفت عظیمی داشته‌اید و سه تا از چهار شرکت برتر حسابرسیِ دنیا با شما قرارداد دارند. چطور این شرکت‌ها را قانع می‌کنید که نیازی نیست کارکنان‌شان یکجا باشند؟

گورمن: این هم از معدود نکات جالب همه‌گیری است. چون در واقع تیم درست حاصل مجاورت نیست، و هیچ وقت نبوده و نباید باشد. اما چون دور هم هستیم به این عادت کرده‌ایم. نکتهٔ اصلی برای جمع کردن یک تیم، تناسب مهارت‌هاست.

یورونیوز
راجر گودمنیورونیوز

یورونیوز: یکی از کارهای شما فناوری هوشمند ایمیل است.

بله، معمولا شما ایمیلی می‌نویسید، که عمدتا شرح مشکل است مثلا: من دربارهٔ فلان چیز کمک نیاز دارم یا آیا کسی می‌داند .... معمولا این طور ایمیل‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ نفر می‌گردد. خب ابزار ما در سمت راست (صفحه) با زبان نوشتار فکر می‌کند و همزمان آن را با مهارت‌های همهٔ کارکنان، سازمان، اداره یا دانشگاه انطباق می‌دهد. بنابراین، ما‌ در سطح پایه، نوعی دریاچهٔ اطلاعاتی داریم که معرّف شناسنامهٔ کاری شماست و وقتی مسئول نیروی انسانی یا مدیر پروژه سوالی دارد با آن کار می‌کند؛ مثلا نایجل بیست و پنج سال در پاریس بوده، پس احتمالا فرانسه می‌داند و بنابراین اگر مسئله‌ای دربارهٔ قرارداد یا دربارهٔ یک پروژه یا زمانبندی در کار باشد، نرم‌افزار این‌ها را به هم وصل می‌کند. بنابراین به‌نوعی با این اطلاعات مهارت‌های شما را حدس می‌زند.

یورونیوز: اگر در حوزهٔ‌های تخصصی باشیم چطور، مثلا استفاده از این ذهن جمعی، در پزشکی و صنعت، چطور است؟

گورمن: مثلا نشست سالانهٔ متخصصان غدد را در سوئد در نظر بگیرید. ۴۳ هزار کارشناس برجسته، برای درمان سرطان کار و تحقیق می‌کنند. اگر محقق باشید و به ‌دنبال همکاری، همه چیز به این بستگی دارد که در نشست یک هفته‌‌ای سوئد تصادفا به کسی بر بخورید که روی پروژهٔ مشابهی کار می‌کند. اما سیستم ما سبب می‌شود که متخصصان مستقیما با افراد کاملا مرتبط روبرو ‌شوند، آن وقت نتایج بزرگی به‌بار می‌آید.

نگاهی به بازار آیندهٔ خودروهای برقی و هیدروژنی

محدودیت‌های آلودگی هوا بیشتر می‌شود، و خودروسازان به‌سراغ ماشین‌های برقی رفته‌اند که شاید زودتر از آنچه فکر می‌کنیم فراگیر شوند.

سال گذشته بیش از ۲/۵ میلیون خودروی الکتریکی در جهان به‌فروش رسید. پیشبینی شده که فروش این خودروها امسال ۷۰ درصد افزایش یابد. مدیران شرکت جنرال موتورز می‌گویند راه درازی در پیش است چون این ماشین‌ها فعلا فقط ۳ درصد از بازار خودرو را در اختیار دارند. «شورلت بولت» که به‌تازگی از آن رونمایی شد، یکی از ۳۰ خودروی برقی تازه‌ای است که جنرال موتورز می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ روانهٔ بازار کند.

جس اورتگا، سر مهندس اجرایی، تیم شورلت بولت: «شورلت بولت، مسیر درازمدت خودروهای الکتریکی را برای ما همواره کرده، و بولت جدید هم راه ما را به بخش دیگری از بازار یعنی بازار اس‌یو‌وی کامپکت باز می‌کند.»

یورونیوز
شورلت بولتیورونیوز

این ماشین بناست در تابستان ۲۰۲۲ وارد بازار شود. اما دیگر خودروسازان هم بیکار نمانده‌اند. شرکت جگوار اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۵ فقط خودروی الکتریکی خواهد ساخت. این شرکت بریتانیایی سالانه ۲/۹ میلیارد یورو روی پروژهٔ اخیرش سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیران جگوار امیدوارند تا سال ۲۰۲۴ نخستین مدل تمام برقی خود را ارائه کنند و همچنین برای کاهش سوخت‌های کربنی نیم‌نگاهی هم به موتور هیدروژنی دارند.

آگهی

تیه‌ری بولوره، مدیرعامل شرکت جگوار لندروور می‌گوید: «استفاده از سوخت- باطری گام منطقی و مکمّلی است تا خودمان را برای استفاده از این منبع طبیعی انرژی آماده کنیم،. ما استفاده از این سوخت‌های تازه را از امسال در بریتانیا شروع می‌کنیم.»

صنعت اسکی روی سراشیبی بحران کرونا

محدودیت‌های آلودگی هوا، صنعت ماشین‌سازی را به‌سوی ساخت خودروهایی با آلودگی صفر سوق داده، از جمله ماشین‌های هیدروژنی به‌جای خودروهای بنزینی و دیزیلی.

همه‌گیری صنعت اسکی را در سراشیبی قرار داده، و دست‌اندرکارانش با گسترش قرنطینه نگران پیامدهای آن هستند.

پیست‌های اسکی در ایتالیا در طول زمستان به خاطر قرنطینه بسته بود و سازمان بهداشت این کشور اعلام کرده است که این اماکن تا روز ۵ مارس همچنان بسته می‌مانند.

رناتو آنتونیولی، مدیر ایستگاه اسکی پیاتزی می‌گوید: «این زمان‌بندی بی‌معنی است. نمی‌شود که فقط ۴ ساعت قبل خبر تعطیلی را بدهید. من بیست روز است که با خانواده‌ام برای بازگشایی پیست آماده می‌شویم.»

آگهی
یورونیوز
پیست‌های اسکی ایتالیایورونیوز

استان لومباردی ایتالیا بیشتر از باقی استان‌ها صدمه دیده، و ۲۸ هزار نفر در آن جان باخته‌اند، قبل از قرنطینهٔ جدید گردانندگان پیست‌های اسکی می‌بایست پذیرش علاقمندان را به ۳۰ درصد قبل محدود می‌کردند. آلمان و فرانسه‌ هم با شیوع کرونای جهش‌یافته اقدامات مشابهی کرده‌اند.

ژیل کران، مدیر پیست اسکی جی‌ام‌ام در فرانسه می‌گوید: «انتظار داشتیم که امسال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار یورو از فروش لوازم و قعطات مختلف مربوط به اسکی درآمد داشته باشیم که وقتی همه چیز لغو شد درآمد ما به ۶۶ هزار یورو رسید، یعنی یک دهم انتظارمان. امسال برای ما فاجعه‌بار بود.»

تولیدکنندگان تجهیزات اسکی می‌گویند چون برعکسِ صاحبان پیست، تولیدشان را از یک‌سال قبل شروع می‌کنند، ضرر آینده‌ هنوز در راه است. فروش پارسال تولیدی روزینیول ۴۰ درصد کمتر شد.

برونو سرکلی، رئيس تولیدی روزینیول می‌گوید: «افت فروش امسال‌مان نه ۴۰ درصد که احتمالا ۷۰ درصد خواهد بود. شوک آن در راه است.»

اما از آنجا که واکسیناسیون در بسیاری جاها آغاز شده این امید هست که تأخیر در آغاز فصل اسکی دائمی نباشد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبض تجارت؛ از بازارگرمی با سقوط آزاد تا فروش اسباب‌بازی در دوران کرونا

رشد ۶۷ درصدی فروش املاک و مستغلات در دُبی طی یکسال گذشته

برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه «سیتی اسکیپ» در دبی همزمان با رونق بازار مسکن