یونان؛ هوش مصنوعی در خدمت بهینه سازی استفاده از آب در باغات زیتون

یونان؛ هوش مصنوعی در خدمت بهینه سازی استفاده از آب در باغات زیتون
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Damon Emblingیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

لوانیز دالیاکوپولوس، مهندس تحقیقات در دانشگاه مدیترانه‌ای یونان: «روی زمین یک سنسور نصب کرده‌ایم که رطوبت خاک و رسانایی الکتریکی و همچنین شوری، میزان رطوبت و حرارت خاک را هر ۱۵ دقیقه اندازه گیری می کنیم. با این داده‌‌ها ما می توانیم مقدار مناسب آب برای آبیاری را تخمین بزنیم.»

آگهی

فناوری در یک قرن گذشته پیشرفت زیادی کرده است از رایانه‌های بزرگ و بدقلق و تلفن‌های اولیه اکنون به موبایل های هوشمند و تبلت‌های امروزی رسیده‌ایم. با هوش مصنوعی و اینترنت فایو جی، قدرت ارتباطی افزایش زیادی یافته است.

جزیره کرت که بزرگترین تجارت زیتون یونان را دارد در حالت هوشمند سازی مزارع است. محققان از حسگرها و اینترنت اشیا استفاده می کنند. ۸۵ درصد آب جزیره کرت برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. ایده این است که از تلف شدن آب جلوگیری شود.

لوانیز دالیاکوپولوس، مهندس تحقیقات در دانشگاه مدیترانه‌ای یونان می گوید: «در روی زمین یک سنسور نصب کرده‌ایم که رطوبت خاک و رسانایی الکتریکی را اندازه‌گیری می کند. همچنین شوری، میزان رطوبت و حرارت خاک را هر ۱۵ دقیقه اندازه گیری می کنیم. این اطلاعات سپس به یک پایگاه مرکزی انتقال داده می شود و ما می توانیم مقدار مناسب آب برای آبیاری را تخمین بزنیم.»

کشاورزان به این شیوه از راه دور به داده‌ها دسترسی می یابند و با لمس یک دکمه آبیاری را کنترل می کنند.

ترانسیوولوس مانیوس، معاون رئیس دانشگاه مدیترانه‌ای یونان می گوید: «ما در حال صرفه‌جویی در مقدارزیادی آب شیرین هستیم. کشاورزان همانند دانشمندان و محققان باید بدانند که اینترنت اشیا دقیقا چیست زیرا کارهای خیلی زیادی وجود دارد که با این ابزار جدید می توانیم انجام دهیم. آنها می توانند کار مشابهی با این ابزار برای بارور کردن شیمیایی، سمپاشی، حفاظت از خاک و گیاهان انجام دهند.»

این اقدامات به محیط زیست کمک می کند و قابلیت ردیابی را افزایش می دهد زیرا مصرف‌کنندگان بیش از پیش علاقمندند اطلاعات بیشتری درباره تولید مواد غذایی بدست آورند.

در جزیره کرت حدود ۳۰ میلیون درخت زیتون بزرگ وجود دارد که برخی از آنها ۵۰۰ سال قدمت دارند. قدمت این صنعت به نسل‌های گذشته بر می گردد. بنابراین پرسش این است که آیا تولید کنندگان زیتون آماده و مایل برای پذیرش فناوری پیشرفته هستند؟

این باغ زیتون در دهکده آرهانز به مدت ۳ قرن در مالکیت خانواده یانیس بوده است. شاید برخی کشاورزان را باید برای استفاده از فن‌اوری قانع کرد اما یانیس مشتاق پذیرش تغییرات است.

یانیس ژنیاتاکیس، مالک باغ زیتون می گوید:‌ «در سالهای اخیر ما با مشکل تغییرات آب و هوا روبرو شده‌ایم. فن‌آوری همیشه به ما کمک کرده و مشکلات را حل کرده است. فن‌اوری دائما تحقیقات را بهبود می دهد تا از مشکلاتی که اکنون با آنها مواجه‌ایم، عبور کنیم.»

شرکت «هوش آینده» تکنولوژی‌هایی برای تحقیقات در جزیره کرت فراهم می کند. چشم انداز فن آوری برای کشاورزان نگاهی فراتر از کشاورزان و تولیدکنندگان دارد.

هاریس مویسیادیس، طراح تجاری در شرکت «هوش آینده» می گوید: «داده‌های بسیاری از دستگاههای مختلف بدست می آوریم مثل بخش حمل و نقل، خرده فروشی و تولید کننده مواد غذایی کشاوری. هوش مصنوعی چتری است که ذیل آن تمامی مراحل پردازش داده‌ها انجام می گیرد و کل زنجیره ارزش را بهینه می کند.»

اتصال به اینترنت نقش اساسی در پیوستن همه این داده‌ها به یکدیگر دارد.

آنجلیکی دیدوپولو، کارشناس سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی از شرکت هوآوی می گوید: «هوآوی ۲۰ سال است که در اروپا فعال است. ما در حال همکاری نزدیک با شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم که در واقع شالوده‌ی اقتصاد اروپا هستند. ما اینترنت فایو جی را ارائه داده‌ایم تا بتوانیم فن‌آوری های مهمی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا در ارتباط با کشاورزی هوشمند را گسترش دهیم.»

زیتون‌کاری شاید برای نسل‌های آینده هم باقی بماند با این حال اکنون جزیره کرت مرکز نوآوری‌هاست همانطور که اروپا به آینده‌ای هوشمندتر و پایدارتر در تولید مواد غذایی می اندیشد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

دُبی؛ حاصل‌خیز کردن خاک کویر ظرف ۷ ساعت با فناوری نانو

کدام کشورهای اروپایی در استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی پیشروترند؟