رپرتاژ آگهی ارائه شده توسط

 Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai
رپرتاژآگهی (محتوای شریک تجاری) برای توصیف مطلبی بکار برده می شود که تبلیغ کننده و حامی مالی بر روند تهیه آن نظارت و هزینه آنرا پرداخت می کند. محتوای مربوطه توسط بخش بازرگانی تولید می شود و تحریریه و خبرنگاران یورونیوز نقشی در آن ندارند. حامی مالی با همکاری بخش تولید بازرگانی یورونیوز، کنترل موضوعات، محتوا و تأیید نهایی را در اختیار دارد. «شریک تجاری» بر انتخاب موضوعات و تولید محتوا نظارت دارد و تصمیم نهایی را در همکاهنگی با بخش تولیدات بازرگانی یورونیوز اتخاذ می کند.
رپرتاژ آگهی ارائه شده توسط
رپرتاژآگهی (محتوای شریک تجاری) برای توصیف مطلبی بکار برده می شود که تبلیغ کننده و حامی مالی بر روند تهیه آن نظارت و هزینه آنرا پرداخت می کند. محتوای مربوطه توسط بخش بازرگانی تولید می شود و تحریریه و خبرنگاران یورونیوز نقشی در آن ندارند. حامی مالی با همکاری بخش تولید بازرگانی یورونیوز، کنترل موضوعات، محتوا و تأیید نهایی را در اختیار دارد. «شریک تجاری» بر انتخاب موضوعات و تولید محتوا نظارت دارد و تصمیم نهایی را در همکاهنگی با بخش تولیدات بازرگانی یورونیوز اتخاذ می کند.
Department of Tourism and Commerce Marketing Dubai

نبض تجارت؛ «خودروهای برقی»، «ارز‌های دیجیتال برای ساخت خانه‌های ارزان» و «اقتصاد فضا»

نبض تجارت؛ «خودروهای برقی»، «ارز‌های دیجیتال برای ساخت خانه‌های ارزان» و «اقتصاد فضا»
Copyright  euronews

«ربکا ایستم» خبرنگار یورونیوز در این برنامه «نبض تجارت» تغییرات تجارت جهانی را از برج خلیفه، بلندترین برج جهان در مرکز شهر دوبی گزارش می کند.

در این برنامه «نبض تجارت» ابتدا توسعه خودروهای برقی توسط شرکت تسلا بویژه در چین را بررسی می کنیم، سپس از کاربرد ارزهای دیجیتال در کمک به توسعه خانه‌های ارزان قیمت در بریتانیا سخن می گوییم و در پایان نیز از توسعه شرکت‌های خصوصی در زمینه اقتصاد فضا گفته‌ایم.

آگهی

توسعه شرکت تسلا با خودروهای برقی اش در شانگهای

به نظر می رسد وضعیت شرکت تولید خودروهای برقی ایلان ماسک با ورود به سال ۲۰۲۰ بهبود یافته است. این شرکت در سه ‌ماه آخر سال گذشته ۱۱۲ هزار خودروی برقی تولید کرده و به تازگی یک کارخانه جدید در نزدیکی شانگهای راه‌اندازی کرده است. اما راه پیش روی این شرکت بویژه پس از ۳ تصادف کشنده، مملو از چالش‌های مرتبط با امنیت سیستم رانندگی خودکار است .

ایلان ماسک مدیر تسلا با رضایت وارد دهه جدید می شود و شرکتش اولین نمونه از مدل ۳ خودروهایش را در کارخانه شانگهای تولید خواهد کرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا می گوید: «در نظرداریم سرما‌یه گذاریهای چشمگیری انجام دهیم و سرمایه‌گذاریهایمان را هم در چین افزایش دهیم و مدل ۳ و مدل Y و مدل‌های بعدی را در چین تولید کنیم.»

تسلا در سال ۲۰۱۹ و با تولید ۱۱۲ هزار خودرو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ رکوردی از تولیداتش بر جا گذاشت. در کل سال ۲۰۱۹ تسلا بیش از  ۳۶۷ هزار خودروی برقی یعنی ۵۰ درصد بیشتر از کل سال ۲۰۱۸ تحویل مشتریانش داده است.

تسلا یک دوره آزمایشی را با کاهش کارکنان و بررسی دقیق سیستم رانندگی خودکار خودروها پس از سه تصادف کشنده در ایالات متحده از سر گذراند و این موارد تنها چند ماه قبل از تصمیم ماسک برای ورود خودروهایش با سیستم رانندگی خودکار به خیابان‌ها بود.

آگهی

اما علیرغم تردید‌ها، تسلا قدرتمند تر شده است و و بهای سهامش در سه ماه گذشته ۹۱.۱ درصد افزایش داشته و ارزش بازار این شرکت اکنون به بیش از ۷۰ میلیارد یورو رسیده است.

ارزهای دیجیتال در خدمت ساخت خانه‌های ارزان قیمت

فن‌آوری «بلاک‌چین» در حال تغییر نحوه فعالیت تجاری و تغییر مدل‌های سرمایه گذاری در شرکت‌هاست. شرکت توسعه املاک «بریک کوین» مستقر در بریتانیا معتقد است که ارزهای دیجیتال می تواند راه حلی برای بحران خانه‌های ارزان قیمت بریتانیا باشند و نقدشوندگی دارایی‌ایی مانند املاک را بیشتر کند . برای آگاهی بیشتر در این باره با «جیمز هر» بنیانگذار شرکت صحبت می کنیم.

یورونیوز: «جیمز هر» بنیانگذار «بریک کوین» اینجا با من است. جیمز متشکرم که با ما هستی.

جیمز هر :‌ « بریک کوین از اشتیاقی قدیمی به مالکیت و توسعه متولد شد . زمانی در زمان آغاز کار شرکت «بلاک چین» از خودم یک سوال ساده پرسیدم: آیا تکنولوژی بلاک چین را می توان در مورد املاک و مستغلات بکار برد؟ و پاسخ بطور تکان دهنده‌ای مثبت بود. در واقع مهمترین مشکل اقتصادی در بریتانیا مربوط به بحران مسکن ارزان قیمت است. و هدف من پرداختن به آن با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و ایجاد مجموعه‌ای پیرامون آن بود.»

یورونیوز: «درباره بحران مسکن ارزان قیمت بیشتر توضیح دهید»

جیمز هر :‌ «بحران مسکن ارزان قیمت، بحران شمار یک در بریتانیاست. ما اکنون ۸ میلیون نفر در لیست‌های انتظار خانه داریم که روز به روز هم تعدادشان در حال افزایش است. ما به بیش از ۳ میلیون خانه احتیاج داریم تا در طی ۲۰ سال آینده ساخته شوند و در حال حاضر ما به بخشی از این نیاز پاسخ می دهیم.»

یورونیوز: اگر افرادی تصمیم به سرمایه گذاری در بریک کوین بگیرند، چه انتظاری می توانند داشته باشند؟

جیمز هر :‌ «نخست و قبل از هر چیز ما پشتیبان دارایی شان هستیم. به این معنا که هر سازه‌ای که می سازیم ما بعنوان مالک آن شناسایی می شویم اما کلید این سازه یا ساختمان را برای مدت ۵۰ سال در عوض یک قرارداد اجاره به مقامات محلی می دهیم. همانطور که گفتم ما مالکیت ساختمان یا سازه را در اختیار خودمان نگه می داریم. دوم اینکه مانند هر شرکت خصوصی ما ظرفیت سودآوری خودمان را می سازیم. سوم اینکه کسانی که مایل اند در بریک کوین سرمایه گذاری کنند این ارز دیجیتال را نگه می دارند و در بازار مبادله آن را بر اساس ارزش اینده‌اش مبادله می کنند. با این فرض که ما اساسا شرکتی هستیم که به سرعت در مسیر رشد قرار داریم.»

یورونیوز: «وقتی شما یک واحد از بریک کوین می خرید این واحد با یک آجر ساختمان مطابقت دارد؟

جیمز هر :‌ نه. فکر می کنم شیوه‌ای که ما عمل می کنیم به این شکل است که شما در فعالیت‌هایی که بعنوان یک شرکت خصوصی ساختمانی انجام می دهیم، سرمایه گذاری می کنید برای اینکه آن سرمایه گذاری به بخش‌های کوچک بر اساس این ارز دیجیتال تبدیل شود که افرادمی خرند و به این شکل این سرمایه گذاری ها کمک می کند که ما به حل این مشکل بزرگ که همانا خانه‌های ارزان قیمت است کمک کنیم. همچنین پرو‌ژه های دیگری در بلاک چن داریم که تلاش داریم اجرا شود. ما اساسا می خواهیم که شرکت ما و مشارکت کنندگان در آن از هر آنچه در این رشته می گذرد منتفع شوند نه فقط از یک آجر مثلا در یک پروژه ساختمانی.»

آگهی

یورونیوز : شرکت شما که در بریتانیا ثبت شده ، دفترش اینجا در دوبی است. چه امتیازی دارد راه اندازی چنین شرکتی در دوبی؟

جیمز هر :‌ «بخاطر اینکه این جا قطب اصلی فعالیت است. من ۲۲ سال در دوبی زندگی کرده اند و خانه ام محسوب می شود. من این شهر و امنیت و فضای جمعی اش را دوست دارم.

فعالیت روز افزون شرکت‌های خصوصی در حوزه اقتصاد فضا

بشریت در حال بازگشت به کره ما است و سرمایه گذاری در اکتشافات فضایی در حال افزایش است. آنچه باصطلاح «اقتصاد کره ماه » خوانده می شود به معنای باز کردن مرزهای جدید برای شرکت‌هایی است که جاه طلبی سرمایه گذاری روی سیارات رادارند. یکی از آنها امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ یک ماه نورد را به کره ماه بفرستد.

حوزه‌ اکتشافات فضایی که تاکنون تحت سلطه دولت‌ها و مجتمع‌های نظامی بود در دهه ۲۰۲۰ به روی شرکت‌های بخش خصوصی گشوده می شود. شرکت‌های که جاه طلبی فضایی دارند در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند و پیش بینی می شود بازار جهانی اقتصاد فضا تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود. شرکت «اسپیس بیت» بر روی کره ماه تمرکز کرده است.

پاولو تاناسیوک، بنیانگذار و مدیر عامل «اسپیس بیت» می گوید:‌ «شرکت ما ۵ سال قدمت دارد. ما برای چند سال در حالت چراغ خاموش کار می کردیم و اکنون زمان آن فرا رسیده است که دو پروژه هیجان انگیزمان را افشا کنیم. یکی از آنها پرو‌ژه ماه نورد (Space Moon Rover) و دیگری هم پروژه «لندر» است.این در واقع نخستین لندری است که می تواند چند بار به پرواز درآید و در نقاط متفاوت کره ماه فرود آید. ما این پرو‌ژه را در بریتانیا توسعه می دهیم و در بهار ۲۰۲۰ برای تست به امارات متحده عربی می آوریم. نخستین لندر ما با نام «اسپایدر» در سال ۲۰۲۱ به ماه فرستاده می شود.»

یورونیوز: با توجه به هزینه عظیمی که برای تحقیق و توسعه در زمینه انجام می دهید آیا این پروژه برای شرکت شما واقعا سودآور است؟

پاولو تاناسیوک: «از نظر تجاری خیلی جالب است چرا که ما به اقتصاد کره ماه معتقدیم. معتقدیم در آینده نزدیک استراج منابع معدنی در سطح کره ماه انجام خواهد شد و ما به آن اعتقاد داریم. ماه همچنین ممکن است در جای مهمی واقع شده باشد که برای رفتن به کرات دیگر و در نهایت مریخ از آن استفاده شود. در چند سال آینده ما می خواهیم بطور موفقیت آمیز ماه نوردمان را روی ماه فرود بیاوریم و بعد از آن «لندر» مان را به آنجا بفرستیم. بنابراین ما در موقعیتی خواهیم بود که فرصت‌های تجاری برای دیگر شرکت ها فراهم کنید که با ما به ماه پرواز کنند. این فقط برای شرکت‌ها نیست بلکه دولت‌ها هم می توانند از این فرصت استفاده کنند. این باعث می شود که ما بعنوان یک شرکت پیشرو در حوزه فضا شناخته شویم که می توانیم روی ماه فرود بیاییم و این ضرفیت‌مان را برای ارسال بار به ماه به دیگران بفروشیم. این یک برآورد بلند مدت است. ارسال یک کیلوگرم بار به ماه حدود یک میلیون دلار آمریکا هزینه دارد.

بر اساس برآوردها سرمایه گذاری در «اقتصاد فضا» تا سال ۲۰۳۰ به ۱ تریلیون دلار خواهد رسید. حوزه ای که تاکنون برای شرکت‌ها غیر واقعگرایانه به نظر می رسید کنون به نظر می رسد در دسترس آنهاست.

این بود گزارش ما در این برنامه «نبض تجارت». در برنامه های آینده با داستان‌هایی از بزرگترین تجارت ها و سرمایه گذاری در اقصا نقاط جهان باز می گردیم.