مشکلات جهانی شدن در بیست و نهمین مجمع جهانی کران مونتانا

مشکلات جهانی شدن در بیست و نهمین مجمع جهانی کران مونتانا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بنیانگذار انجمن کران مونتانا می‌گوید: «جهانی شدن در نفس خود به گژراهه رفته است. دیگر مرزی وجود ندارد. بازار قرار بود خود-کنترل باشد اما این طور نیست. چیزی که ما امروزه می‌بینیم این است که در بیشتر کشورهای آسیب دیده از این موضوع، مردم به راست‌گرایی گرایش پیدا کرده‌اند.»

آگهی

صدها نفر از سیاستمداران، رهبران تجاری و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برای شرکت در بیست و نهمین دوره مجمع جهانی کران مونتانا «Crans Montana Forum» در بروکسل گرد هم آمدند تا مسائل و مشکلات مهم جهان را بدون هیچ خط قرمزی به بحث و گفتگو بگذارند.

مشکلات جهانی شدن، بحران تغییرات اقلیمی، افزایش نابرابری و فقر که بسیاری از انسان‌ها را از جهانی شدن ناامید کرده است، از جمله موضوعاتی بودند که در این دوره از مجمع جهانی کران مونتانا مطرح شدند.

ژان پل کارترون، رئیس و بنیانگذار «انجمن کران مونتانا» درباره اجلاس امسال می‌گوید: «جهانی شدن در نفس خود به گژراهه رفته است. دیگر مرزی وجود ندارد و همه چیز آزاد و باز است. بازار قرار بود خود-کنترل باشد اما این طور نیست. چیزی که ما امروزه می‌بینیم این است که در بیشتر کشورهای آسیب دیده از این موضوع، مردم به راست‌گرایی گرایش پیدا کرده‌اند. جنبش‌های راست‌گرا و ناسیونالیست‌ها بازگشته‌اند.»

جهانی شدن و توزیع ناعادلانه ثروت

باید گفت که فقیرترین کشورهای جهان، هرگز به مزایای جهانی شدن دست نیافته‌اند و به همین دلیل احساس بی عدالتی می‌کنند. رئیس جمهوری پیشین مالی در اینباره می‌گوید: «واضح است که ثروت‌های جهان به صورت ناعادلانه توزیع شده است. اقلیتی که بخش عمده ثروت را در اختیار دارند و اکثریتی که در بدبختی زندگی می کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تغییرات آب و هوایی و ارتباط آن با جهانی‌ شدن

تغییرات اقلیمی یکی دیگر از موضوعات گفتگو در مجمع امسال کران مونتانا بود. مشکلاتی مانند بالا آمدن سطح آب دریاها که جزایری مانند جمهوری کریباتی را در خطر زیر آب رفتن قرار داده است.

رئیس جمهور پیشین جمهوری کیریباتی می‌گوید: «جهانی شدن و تغییرات اقلیمی با هم در ارتباط هستند. صنعتی شدن یعنی شما باید انباشت کنید. باید تا جایی که می‌توانید سود کلان کسب کنید حتی به قیمت بی توجهی به محیط زیست.»

بیشتر بخوانید: تغییرات اقلیمی و بحران مهاجرت؛ سیکل معیوب زندگی بشر امروز

جهانی شدن؛ مخاطبان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی را به شبکه‌های خبری ترجیح می‌دهند

یکی دیگر از تبعات جهان شدن، شبکه‌های اجتماعی اینترنت و تاثیر آن در جامعه از جمله کارزارهای انتخاباتی است.

تاثیر این شبکه‌ها در کارزارهای انتخاباتی کشورهای آفریقایی بیشتر شده و مردم و جوانان بیش از توجه به رسانه‌های سنتی به صورت آنلاین اطلاعات خود را کسب و فعالیت می‌کنند.

اوگوتو اوکودو، مشاور فرماندار سیایا در کنیا می‌گوید: «فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و تمام این پلت‌فرم‌هایی که در زمانه دیجیتال از آنها استفاده می‌شود باید به نقش خود آگاه باشند و مسئولیت اجتماعی خود در سطح جهانی را بپذیرند.»

بیشتر بخوانید: افشاگری فیسبوک در مورد نقش روسیه در انتخابات آمریکا

حفظ چند جانبه‌گرایی و جهانی شدن

در جهانی که قاعده «حق با قوی‌تر» است دوباره بر آن حاکم شده است، بسیاری از شرکت‌کنندگان در این اجلاس امیدوارند که اتحادیه اروپا در سیاست جهانی ضامن اجرای چند جانبه‌گرایی باقی بمانند.

برای مثال دیدگاه دونالد ترامپ در مسائل سیاسی و اقتصادی یعنی «اولویت با آمریکایی است» یکی از موضوعاتی بود که در این اجلاس به دفعات مطرح شد.

وزیر توسعه منطقه‌ای بلغارستان می‌گوید: «در واقع چندچانبه‌گرایی زیر سوال رفته است و من فکر می‌کنم که اروپا آخرین امید محافظت ان است.»

یکی از اهدافی که سازمان‌دهندگان این مجمع دنبال می کنند، تلاش برای رسیدن به جهانی انسانی‌تر از راه گفتگو و همکاری‌های بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید:

انجمن «کران مونتانا» چیست؟

انجمن کران مونتانا یک سازمان غیردولتی است که از سال ۱۹۸۶ تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. فلسفه بنیانگذاران این انجمن، ساختن جهانی بهتر و انسانی‌تر بود.

آگهی

این سازمان با تمامی دولت‌ها، سازمان های بین المللی، اتحادیه اروپا، شورای اروپا، سازمان توسعه جهانی اوپک و بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد از جمله یونسکو و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد همکاری نزدیکی دارد.

**به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید **

انجمن کران مونتانا، سازمان‌های همکاری جهانی را به انتخاب و ساختن بهترین شیوه‌ها برای تضمین گفتگو در سطوح بالای روابط بین‌المللی تشویق می‌کند.

این انجمن سه تا چهار رویداد جهانی را در هر سال برگزار می‌کند که با حضور چهره‌های مطرح بیش از ۱۰۰ کشور جهان به مشکلات اقتصادی، چالش‌ها و موضوعات مطرح جهانی و همچنین مسائل امنیتی مانند حریم خصوصی شهروندان می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست سالانه کران مونتانا؛ امنیت جهانی زیر سایه درگیری‌ها و چالش‌های سیاسی

بحران پناهندگی در بیست و هفتمین نشست کران-مونتانا

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟