آیا صندوق سرمایه گذاری راهبردی اروپا منجر به شکوفایی اقتصادی خواهد شد؟

آیا صندوق سرمایه گذاری راهبردی اروپا منجر به شکوفایی اقتصادی خواهد شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وضعیت سرمایه گذاری دراتحادیه اروپا نسبت به دوران بحران اقتصادی بهتر شده است.

وضعیت سرمایه گذاری دراتحادیه اروپا نسبت به دوران بحران اقتصادی بهتر شده است. اما وقتی نگاهی به پیش بینی ها و آمار اقتصادی از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۸ می اندازیم می بینیم که در برخی از موارد، وضعیت سرمایه گذاری در اروپا هیچ تغییری نکرده و در برخی از موارد هم، وضعیت از دوران قبل از بحران اقتصادی بدتر است.

Bigger u r the more access to diff #finance u get. Micro & Small Biz in #EU don't get to diversify! #realeconomyeuronews</a> <a href="https://twitter.com/EIB">EIB 2016 pic.twitter.com/XQ4UuEzJwK

— Maithreyi (@maithreyi_s) January 9, 2017

دستاوردهای صندوق سرمایه گذاری راهبردی اروپا

افزایش سطح سرمایه گذاری مثل حل کردن مکعب جادویی روبیک است. چون همانطور که بانک سرمایه گذاری اروپا در گزارشش می گوید مجموعه ای پیچیده از موانع، از قوانین و مقررات واندازه (حجم) بازار گرفته تا بی ثباتیهای سیاسی وجود دارد.

صندوق سرمایه گذاری راهبردی اروپا دو سال پیش به عنوان راه حلی برای این مسئله پیچیده ایجاد شد.

عملکرد طرح سرمایه گذاری اروپا در سال ۲۰۱۵ را در این لینک ببینید.

صندوق سرمایه گذاری راهبردی اروپا (EFSI) ابزاری است که با کمک کمیسیون و بانک سرمایه گذاری اروپا برای پر کردن ۵۰۰ میلیارد یورو خلائی که در سرمایه گذاری اروپا وجود داشت، بوجود آمد. طی ۱۸ ماه این صندوق توانسته به صدها طرح زیربنایی در اروپا و راه اندازی شرکتهای تجاری کوچک و متوسط در اروپا کمک کند.

در مجموع صندوق سرمایه گذاری راهبردی، ۳۰ میلیارد و دویست میلیون یورو منابع مالی برای سرمایه گذاری فراهم کرده است که انتظار می رود در کل باعث ۱۶۴ میلیارد یورو سرمایه گذاری شود. البته هدف این صندوق، جذب ۳۱۵ میلیارد یورو برای اشتغالزایی و رشد اقتصادی منطقه پولی یورو تا سال ۲۰۱۸ میلادی است.

کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده که این طرح سرمایه گذاری سه سال دیگر ادامه پیدا کند.

اما این به چه معناست؟ یعنی اتحادیه اروپا می خواهد ضمانت مالی را ۱۰ میلیارد یورو افزایش بدهد. در واقع بانک سرمایه گذاری اروپا باید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بیشتر به صندوق سرمایه گذاری راهبردی کمک کند تا سرمایه گذاری پایه ای صندوق به ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برسد. هدف نهایی دستیابی به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف در سرتاسر اروپا معادل ۵۰۰ میلیارد یورو است.

لیسبون؛ چشم اندازی بلند پروازانه برای طرحی پر هزینه

در شهر لیسبون طرحهای متعدد زیرساختاری در حال اجراست. شهرهای بزرگ مثل لیسبون تلاش می کنند نظر سرمایه داران را جلب کنند.

در راستای طرح سرمایه گذاری کمیسیون اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا وام ۲۵۰ میلیون یووریی برای نمای جدید شهر به آن اختصاص داده است. این پول در لیسبون صرف چه چیزهایی می شود؟

هدف این است که نمای شهر جذاب تر و کیفیت زندگی مردم بهتر شود و در عین حال مردم و شرکتهای خصوصی هم بیشتر در این راستا سرمایه گذاری کنند. علاوه بر وام بانک سرمایه گذاری اروپا، شهرداری هم ۲۷۴ میلیون یورو به پروژه های نوسازی شهری و اقتصاد شهر اختصاص داده است.

شهردار لیسبون توضیح می دهد: «در مجموع ۵۲۴ میلیون یورو داریم که بخشی از آن را شهرداری لیسبون تامین می کند و بخشی از آن هم از بانک سرمایه گذاری اروپا می آید. این سرمایه گذاری ها منجر به تقویت بخش خصوصی می شود. چون وقتی بخواهیم در حوزه نوسازی شهری سرمایه گذاری کنیم، باید بخش خصوصی را هم درگیر کنیم و این موضوع مهمی است.»

حل مشکلات بحرانی شهر یکی از عناصر اصلی طرح جلب سرمایه گذاری است. ۱۸۵ میلیون یورو به «طرح اصلی فاضلاب لیسبون» اختصاص یافته است تا مشکل سیل لیسبون با احداث دو تونل حل شود. این پروژه ۱۵۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد. این طرح طی ۱۵ سال پیاده خواهد شد.

برای ورود شرکتهای خصوصی به معرکه، بازسازی مناطق شهری با ساخت خانه های دولتی مهم است. شرکت ساختمانی موسوم به «گابیل کوتو» یکی از این شرکتهایی است که برنده مناقصه چهار میلیون یورویی برای ساخت۵۰ واحد مسکونی شده است. مدیر پروژه های این شرکت می گوید: «دو سه سال پیش چنین پروژه هایی ممکن نبود اما فکر می کنم برای شرکتهای ساختمانی پرتغال این تعداد پروژه کافی نیست و نیاز به پروژه های بیشتر هست. در چنین مناقصه ای بین ۱۵ تا بیست شرکت ساختمانی با هم رقابت خواهند داشت.»

در نتیجه، فقدان سرمایه گذاری بخش خصوصی، به خاطر عدم شرکت بنگاه های کوچک و متوسط است که بزرگترین منبع شغل در اروپا هم هستند.

524 Million euros from EIB</a> & <a href="https://twitter.com/hashtag/Lisboa?src=hash">#Lisboa</a> municipality to be invested in <a href="https://twitter.com/hashtag/Lisboa?src=hash">#Lisboa</a> Mayor <a href="https://twitter.com/FMedina_PCML">FMedina_PCML told euronews</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/RealEconomy?src=hash">#RealEconomy</a> <a href="https://twitter.com/maithreyi_s">maithreyi_spic.twitter.com/rviU61VH7B

— daleen hassan (@daleenhassan) January 17, 2017

گفتگو با رئیس بانک سرمایه گذاری اروپا

How does quasi-equity work? Why is it an important tool to deliver on the Investment Plan for Europe? https://t.co/uBtWGNwNEf#investEUpic.twitter.com/tLVt8FqIep

— EIB – the EU bank (@EIB) January 16, 2017

یورونیوز: میزان سرمایه گذاری مدتی است که تغییری نکرده که شاید نشان می دهد سرمایه گذاری در طرح های پرمخاطره وضعیت را چندان تغییر نداده است. در این میانه حلقه مفقوده چیست؟

ورنر هویر: «مسئله تنها سرعت بخشیدن به فرایند سرمایه گذاری نیست. مهم این است که بتوانیم شرایط را برای سرمایه گذاری بیشتر، بهبود بخشیم و به نظرم گیر کار ما در همین جاست. نقدینگی به میزان زیادی وجود دارد. طرحهای خوبی برای اجرا کردن هست. اما چرا این نقدینگی به کار گرفته نمی شود؟ علتش این است که مردم هنوز اعتماد کافی ندارند که سرمایه گذاری دوباره سر و سامان خواهد گرفت.»

یورونیوز: در این وهله، سهم شرکتهای خصوصی در سرمایه گذاری سه برابر سهم دولتها است، با توجه به این مسئله چطور می توان بخش خصوصی را بیشتر وارد معرکه کرد؟

ورنر هویر: «مردم برای برنامه ریزی هایشان به اعتماد و اطمینان نیاز دارند. کسی که باید در حوزه انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری کند، مطمئن نیست که شرایطی که برای تغذیه وسامان بخشی به این حوزه وجود دارد، تا دو، یا سه یا پنج سال دیگر تغییر خواهد کرد یا نه. در نتیجه او هم تمایلی به سرمایه گذاری و خطر کردن ندارد. این روزها وظیفه اصلی دولتها اطمینان بخشی به مردم است. از سوی دیگر، هم در اروپا و هم در آمریکا، یکی از نقاط ضعف اصلی در [عدم سرمایه گذاری] در زیرساختهاست. باید بسرعت ساختارهای دیجیتال را بهبود بخشیم. چون در این بخش است که می توان زیرساختهای مربوط به تامین انرژی برق یک شهر را با نیازی که برای انتقال داده ها در زمان واقعی وجود دارد، ترکیب کرد. این فقط یک نمونه است، نمونه های دیگر ساخت جاده و خطوط راه آهن و انتقال انرژی است.»

یورونیوز: آقای هویر آیا این نکته تنها به نبود دسترسی به منابع مالی برمی گردد یا مشکلی بنیادی تر وجود دارد؟

ورنر هویر: «اگر دولت ها چارچوبی را که برای سرمایه گذاری فراهم است، تقویت کنند، آنگاه تمایل به پذیرش وضعیت مخاطره آمیز بیشتر خواهد شد و روحیه خطرکردن که مهم ترین ویژگی بنگاه های کوچک و متوسط در اروپاست باز خواهد گشت. دسترسی به منابع مالی در سراسر قاره مشکل است.۸۰ درصد بودجه بنگاه های کوچک ومتوسط را بانک ها و نه بازارهای پولی باید تأمین کنند. بنابراین از نظر سرمایه گذاری شکاف بزرگی وجود دارد.

یورونیوز: اما آیا بانکهای خصوصی شروع به اعطای وام خواهند کرد؟

ورنر هویر: «راستش را بخواهید، فضای مانور برای بانک های تجارتی هم در این مدت کم شده است و بانک دولتی وظیفه دارد با تأمین بودجه طرح های خوب و مناسب موتور سرمایه گذاری را تقویت کند. امسال اطمینان کامل دارم که تأثیر متعادل کننده خواهیم داشت که بر انتخابات در بسیاری از کشورهای اروپا اثر مثبت خواهیم گذاشت و خود این عامل تقویت بیشتر سرمایه گذاری خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟