کشاورزی چرخهای اقتصادی سنگال را به حرکت درآورده است

کشاورزی چرخهای اقتصادی سنگال را به حرکت درآورده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در سنگال معمولا گفته می شود وقتی کشاورزی خوب پیش می رود، همه چیز خوب پیش می رود.

آگهی

در سنگال معمولا گفته می شود وقتی کشاورزی خوب پیش می رود، همه چیز خوب پیش می رود. از دو سال گذشته حجم تولید محصولات کشاورزی در این کشور بی سابقه بوده است. کشاورزی سنگال اولین منبع طبیعیِ در حال مدرن این کشور است. رونق اقتصاد سبز در سنگال موضوع برنامه زیر ذره بین است.

فعالیت در زمینه کشاورزی، موتور رشد اقتصادی را در سنگال به حرکت آورده است. هدف: رسیدن به خودکفایی در زمینه محصولات غذایی و افزایش صادرات است. فرصتهای اقتصادی پیش رو چه هستند و چرا سرمایه گذاری در این حوزه سودآور است؟

دو سوم برنج کل کشور در شالیزارهای کنار رودخانه سنگال کشت و تولید می شود. در این منطقه «شرکت کشاورزی سن لویی» پنجاه و پنج میلیون یورو در یک کارخانه برنج با فناوری پیشرفته سرمایه گذاری کرده است. این کارخانه یکی از بزرگترین کارخانه های غرب آفریقا به شمار می آید. هدف این است که پس از گذشت سه سال، توان تولیدی سالانه کارخانه به یکصد هزار تن برنج برسد.

برونو ردون، مدیر عملیاتی این واحد تولیدی می گوید: «ما همه عناصر و ملزومات را در اختیار داریم خاک خوب، نزدیکی به رودخانه، آب و هوای مناسب وهمه چیزهایی را که برای آبیاری اهمیت دارد، و این خیلی مهم است. در نتیجه می توانیم در سال [زراعی] دو بار از شالیزارها، برنج برداشت کنیم و بازده ما بطور متوسط شش تن برنج به ازای هر هکتار شالیزار است. این استاندارد بسیار خوبی است.»

این واحد تولیدی در حال ایجاد مزارع جدید برنج، و آبیاری زمینهای کشاورزان محلی است تا آنها هم بتوانند محصولاتشان را به کارخانه بفروشند. فرانسوا گراندری، یکی دیگر از مسئولان ارشد «شرکت کشاورزی سن لویی» می گوید: «به کشاورزان قراردادی بین آنها، بانک و خودمان ارائه می کنیم. امروز کشاورزان تنها یک بار محصول درو می کنند. اگر ما محصولشان را بخریم، بانک به آنها اعتبار خواهد داد و خواهند توانست یک بار دیگر برنج بکارند و برداشت کنند.»

اما این تولید، فقط برای بازار داخلی است. برنج غذای اصلی مردم سنگال است و تقاضا برای برنج با کیفیت خوب، به شدت در حال افزایش است. فرانسوا گراندری می افزاید:«سنگال سالانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برنج وارد می کند در حالیکه فقط ۳۵۰ هزار تن برنج در اینجا تولید می شود و این تفاوت چشمگیری است.»

«شرکت کشاورزی سن لویی» ۲۵ میلیون یورو هم در کار تولید سبزی و میوه سرمایه گذاری کرده است. امروز سالانه ۱۴ هزار تن سبزی کشت و تولید می شود. برخلاف کشت برنج، ۹۵ درصد تولید محصولات کشاورزی این بخش صادر می شود.

عدبوسامبه، مدیر منابع انسانی زمینهای بزرگ در سنگال می گوید: «ما پولی برای عوارض گمرک و مالیاتها نمی پردازیم و این برای ایجاد توان رقابت در بازارهای بین المللی است. می توانیم در بازار اروپا با تولیدکنندگان اروپایی رقابت کنیم و به این ترتیب فروش بیشتری در بازارهای خارجی داشته باشیم. موضوع به همین سادگی است. بدون احتساب شغل های ثانویه ای که در اقتصاد محلی به وجود می آید، ۲۵۰۰ کارمند داریم و فعالیت در حمل و نقل، رستوران ها، مسکن، و خیلی کسب و کارهای دیگر در اقتصاد محلی رونق می گیرد.»

در نتیجه افزایش فعالیت کارخانه، میزان فعالیت در بندر داکار، پایتخت هم بیشتر شده است. هر اقدام موفق در کسب و کار به اقدام موفق دیگری منجر می شود.

پی یر ندیای، مدیر کل سازمان برنامه ریزی و سیاستهای اقتصادی سنگال می گوید: «می توانید ببینید که پروژه های موفق عامل تحرک فعالیتهای اقتصادی بیشتر و گسترده تر در زمینه فروش کالا، حمل و نقل، صنعت، صنایع کشاورزی می شود. همه اینها با هم کشاورزی را به بخش اقتصادی استراتژیکی تبدیل می کند که اقتصاد سنگال را دوباره به حرکت در می آورد.»

سنگال چندین سال تلاش کرده است شرایط بهتری برای کسب و کار ایجاد و کشور را برای سرمایه گذاری خارجی جذابتر کند. یکی از نکات مهم رسیدگی به دعواهای تجاری و راه اندازی امکان شراکت بین بخش خصوصی و بخش دولتی است. به همین منظور، هزینه های اداری و کاغذ بازی و بوروکراسی کاهش داده شده است.

مونتاگا سای، مدیر عامل شرکت ترویج سرمایه گذاری در سنگال می گوید برای بخش کشاورزی سیاستهای خاصی به اجرا در آمده است: «هزینه های اداری دو سوم کاهش یافته است و می توانید در سنگال شرکتی را در کمتر از شش ساعت ثبت کنید و به راه بیاندازید. خدمات عمده مثل آب، لوله کشی و فاضلاب قبلا در ۹۰ روز انجام می شد، اما الان این خدمات در کمتر از ۴۰ روز انجام می شود.»

دولت سنگال به دنبال افزایش رشد اقتصادی خود است و اقتصاد سبز یکی از ستون های اصلی تقویت اقتصاد این کشور به حساب می آید. عدبو سامبه در این باره می گوید: «وقتی از رشد اقتصادی صبحت می کنیم در وهله اول و مهمتر از هر چیز دیگر منابع انسانی را در نظر داریم، یعنی زنان و مردانی که کار می کنند و درآمد دارند و درآمدشان را مجددا سرمایه گذاری می کنند تا زندگی شان بهتر شود. به این ترتیب سنگال محلی جذاب برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است و به مردم محلی هم امکان می دهد که سطح زندگی بهتری داشته باشند.»

به نظر می رسد که این پیام مخاطبانی پیدا کرده است . در سال ۲۰۱۵ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سنگال ۱۷% جهش داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن