جنگ اوکراین، تورم یا کرونا؛ بزرگترین نگرانی‌های مردم اتحادیه اروپا چیست؟

یک مشتری در بازار ماراویلاس در مادرید در حال پرداخت هزینه ماهی است که خرده است، ۱۲ می ۲۰۲۲
یک مشتری در بازار ماراویلاس در مادرید در حال پرداخت هزینه ماهی است که خرده است، ۱۲ می ۲۰۲۲ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهایی که بیشترین کاهش استاندارد را در زندگی خود احساس کرده‌اند به ترتیب قبرس، یونان، مالت، فرانسه، پرتغال هستند و مردم کشورهای شمال اروپا به ترتیب سوئد، دانمارک، و فنلاند بیشترین رضایتمندی را از درآمد خود داشتند.

آگهی

بررسی یک نظرسنجی در اروپا نشان می‌دهد افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ اوکراین، بحران انرژی، افزایش تورم و همه گیری ویروس کرونا به بزرگترین نگرانی‌های حدود نیمی از مردم اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی «یوروبارومتر» وابسته به کمیسیون اروپا، در حال حاضر ۴۵٪ از مردم اروپا با میزان درآمد شخصی‌ خود مشکل دارند. علاوه بر این ۴۶ ٪ از اروپایی‌ها نیز اذعان دارند که استانداردهای زندگیشان در نتیجه بحران‌های پیش آمده کاهش یافته است. در عین حال تنها ۳۹٪ انتظار دارند در سال جاری شاهد کاهش اسنانداردهای زندگی در اروپا باشند.

کشورهایی که بیشترین کاهش استاندارد را در زندگی خود احساس کرده‌اند به ترتیب قبرس، یونان، مالت، فرانسه، پرتغال هستند و مردم کشورهای شمال اروپا به ترتیب سوئد، دانمارک، و فنلاند بیشترین رضایتمندی را از درآمد خود داشتند.

نگران کننده‌ترین بخش این نظرسنجی این است که ۳۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند گاهی برای پرداخت صورت‌حساب‌های ماهانه خود مشکل دارند و ۹٪ می‌گویند اکثرا اینطور است. بار دیگر یونان و بلغارستان به ترتیب با ۸۶٪ و ۶۴٪  بیشترین سهم را از جمعیتی که این نوع سختی را پشت سر می گذارند گزارش می کنند.

 این نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۶٪ از اروپایی‌ها نسبت به اقدامات اتخاذ شده در سطح اتحادیه اروپا برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی ابراز نارضایتی کردند و این نارضایتی در مورد اقدامات دولت‌های ملی ۶۴٪ بوده است. 

در مجموع ۹۳ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که نگران بحران هزینه های زندگی، از جمله افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی هستند. فقر ۸۲٪، تغییرات آب و هوایی ۸۱٪ و گسترش احتمالی جنگ اوکراین به کشورهای همسایه۸۱٪ از دیگر نگرانی‌های شهروندان اتحادیه اروپا هستند.

 تقریباً سه چهارم شرکت کنندگان در این نظرسنجی عنوان کرده‌اند نگران احتمال خطر یک حادثه هسته‌ای هستند، نگرانی‌‌ای که با صحبت‌های تحریک آمیز از سوی کرملین تقویت شده است.

البته علی‌رغم این ترس‌ها و کشمکش‌های گسترده، حمایت مردم اروپا از اوکراین همچنان ثابت است به طوری که ۷۴درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی موضع‌گیری اتحادیه اروپا در جنگ را تأیید می‌کنند و  در مقابل تنها ۲۳٪ مخالفان این موضع‌گیری‌ها بودند.

بر اساس این نظرسنجی بیشتر مردم اروپا موافق کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین بودند به طوری که سوئد با ۹۷٪، فنلاند ۹۵٪، هلند ۹۳٪ و دانمارک ۹۲٪ با این کمک‌ها موافق بودند  و تنها در اسلواکی با ۴۹ ٪، یونان ۴۸ ٪ و بلغارستان ۴۸٪ این حمایت‌ها به زیر ۵۰ درصد می‌رسد. با این وجود هنگامی که در مورد پیامدهای گسترده‌تر جنگ از شرکت‌کنندگان سوال پرسیده شد، ۶۵٪ از همه افراد مورد بررسی گفتند که مطمئن نیستند که زندگی شخصی‌شان تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

نتایج نظرسنجی یوروبارومتر که پنجشنبه ۱۲ ژانویه توسط پارلمان اروپا منتشر شد، بر اساس بیش از ۲۶ هزار مصاحبه رو در رو بین اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۲ در تمامی ۲۷ کشور عضو انجام شده است.

علاوه بر هزینه زندگی و جنگ روسیه و اوکراین، شرکت کنندگان در این نظرسنجی به سوالاتی درباره انتخابات پارلمانی ۲۰۲۴ اروپا نیز پاسخ دادند.

سهم کسانی که تصویر مثبتی از اتحادیه اروپا دارند از ۵۲٪ در ماه می به ۴۷٪ در نوامبر کاهش یافته است. در عین حال ۶۲ ٪ درصد عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا را خوب می‌دانند و در مقابل ۱۰٪  از آن راضی نیستند. 

با این حال، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۵۱٪) می‌گویند همه چیز در اتحادیه اروپا در جهت اشتباه پیش می‌رود و فقط کمتر از یک سوم اعتقاد دارند که همه چیز در جهت درست پیش می‌رود.

این بدبینی‌ها در مرزهای ملی حتی عمیق تر می‌شود به طوری که ۶۲٪ از شهروندان اتحادیه اروپا می‌گویند که همه چیز در کشورشان در مسیر اشتباه پیش می‌رود.

در یک چرخش جالب ۶۳٪ از شرکت کنندگان ادعا می‌کنند که همه چیز در زندگی شخصی آن‌ها در مسیر درست پیش می‌رود که منعکس کننده ناهماهنگی شدید بین محیط خانه و چشم انداز سیاسی است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

افرادی  در لوکزامبورگ با ۸۲٪ ایرلند ۸۰٪ و سوئد ۸۰٪ بیشترین رضایت را از وضعیت فعلی زندگی شخصی خود دارند، در حالی که در رومانی با ۴۹٪  لهستان ۴۷٪ و پرتغال ۴۶٪ رضایت کمتری از زندگی شخصی خود دارند.

اکثر اروپایی‌ها (۵۷٪) نسبت به آینده اتحادیه اروپا خوش بین هستند و ۳۹٪ خود را نسبتاً یا بسیار بدبین توصیف می‌کنند. فرانسه، قبرس و یونان تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که بیشترین نگاه بدبینانه را نسبت به آینده  اتحادیه اروپا دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فن درلاین بر عزم اتحادیه اروپا برای مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه چین تاکید کرد

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است