جوزپ بورل: آتش‌بس پیشنهادی روسیه فاقد «اعتبار» است

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین در واکنش به پیشنهاد آتش‌بس روسیه ضمن رد این پیشنهاد تاکید کرده است که با هرگونه توقف درگیری‌‌ها پیش از خروج نیروهای ارتش روسیه از سرزمین‌های اشغالی به شدت مخالف است.

آگهی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که آتش‌بس پیشنهادی روسیه در اوکراین فاقد اعتبار است و حکایت از تزویر و ریاکاری مسکو دارد.

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز جمعه در این خصوص تصریح کرد که آتش‌بسی که از سوی مسکو به مناسبت جشن‌های کریسمس کلیسای ارتدکس اعلام شده از اعتبار لازم برخوردار نیست.

آقای بورل که در جریان سفر به مراکش و بازدید از شهر «فاس» با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «کرملین کاملا فاقد اعتبار است و این ابراز تمایل مسکو برای برقراری آتش‌بس یکجانبه معتبر نیست.»

جوزپ بورل سپس تاکید کرد: «پاسخی که پس از مواجه شدن با این پیشنهاد به ذهن همه خطور می‌کند، شک و تردید در برابر این همه ریاکاری است.»

اوکراین در واکنش به پیشنهاد آتش‌بس روسیه ضمن رد این پیشنهاد تاکید کرده است که با هرگونه توقف درگیری‌ پیش از خروج نیروهای ارتش روسیه از سرزمین‌های اشغالی به شدت مخالف است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز آتش‌بس پیشنهادی ولادیمیر پوتین را رد کرده و مدعی شده که روسیه برای جلوگیری از پیشروی نظامیان کشورش چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه به ارتش تحت امر خود دستور داد تا طی روزهای ۶ و ۷ ژانویه «در طول خطوط تماس بین طرفین درگیر در اوکراین» آتش‌بس اعمال کنند.

این نخستین آتش‌بس بزرگ از زمان آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته است که با واکنش منفی کی‌یف همراه شده است.

به گزارش فرانس‌‌پرس، به رغم اعلام این آتش‌بس که از حدود ظهر امروز به اجرا در آمد تبادل آتش توپخانه در برخی مناطق نبرد میان دو طرف ادامه یافت.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

جوزپ بورل روز جمعه پس از ملاقات با دانشجویان دانشگاه اروپایی-مدیترانه‌ای مراکش تاکید کرد که آتش‌بس تنها زمانی که «حملات نظامی به طور کامل متوقف شود و نیروهای (روسیه) و تجهیزات نظامی آنها از خاک اوکراین خارج شوند» معتبر خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا به دنبال استفاده از پول‌های بلوکه شده روسیه برای بازسازی اوکراین است

اوکراین می‌گوید به دنبال توسعه پهپادهای رزمی برای مقابله با پهپادهای انتحاری «ایران» است

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است