«طرح هوشیاری انرژی» جواب داد؛ فرانسه رکورد تاریخی کاهش مصرف برق را به ثبت رساند

نورپردازی کریسمس در خیابان شانزه لیزه پاریس
نورپردازی کریسمس در خیابان شانزه لیزه پاریس Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه در اقدامی پیش‌گیرانه و به منظور جلوگیری از هرگونه قطع احتمالی برق منازل، با کم کردن مدت روشنایی تیرهای چراغ برق از نیمه‌های شب تا حوالی ساعت ۴ صبح موفق شد مصرف برق در این حوزه را نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دهد.

آگهی

کشور فرانسه تنها با کم کردن ساعات روشنایی معابر عمومی خود توانست رکودی تاریخی از صرفه‌جویی در حوزه انرژی را به ثبت برساند.

این کشور در اقدامی پیش‌گیرانه و به منظور جلوگیری از هرگونه قطع احتمالی برق منازل، با کم کردن مدت روشنایی تیرهای چراغ برق از نیمه‌های شب تا حوالی ساعت چهار صبح موفق شد مصرف برق در این حوزه را نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش دهد.

به گفته شبکه توزیع برق فرانسه، این رکورد تاریخی که در نیمه اول دسامبر به ثبت رسید معادل ۴۰ درصد از میزان مصرف سالانه برق در برخی نواحی است.

فرانسه به دلیل مشکلاتی که در حوزه نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور وجود دارد با نگرانی قطع برق احتمالی مواجه بود؛ و از ماه اکتبر طرحی موسوم به «هوشیاری انرژی» برای کاهش تقاضا را ‌در دستور کار خود قرار داد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتظار می رود این کشور در سال جاری کمترین میزان تولید برق توسط انرژی هسته‌ای را داشته باشد. گفته شده است که چندین راکتور هسته‌ای فرانسه به دلیل خوردگی ناشی از عدم رسیدگی در مراحل تعمیر و نگهداری در دوران همه‌گیری کرونا از چرخه تولید برق کنار گذاشته شده‌اند.

به گفته شرکت برق عمومی «الکتریسیته دو فرانس»، در حال حاضر ۱۶ رآکتور برق هسته‌ای در فرانسه فعال نیستند که البته سه رآکتور به دلیل پدید آمدن هوای معتدل در فصل زمستان، هم اکنون نیازی به فعالیت آن‌ها دیده نشده است.

کاهش روشنایی عمومی

به گفته إنِه‌دیس (شبکه توزیع برق فرانسه)، این کشور برای روشن نگه‌داشتن ۱۱ میلیون چراغ روشنایی در معابر عمومی، به یک راکتور هسته‌ای نیاز داشت.

پیش‌تر به منظور کاهش مصرف روشنایی معابر عمومی اغلب شهرهای کوچک‌تر زودتر از قبل برق خود را قطع می‌کردند. این در حالی است که شهرهای بزرگتر فرانسه کاهش درجه گرمایش را در ساختمان‌های عمومی و کاهش روشنایی برخی ساختمان‌های دولتی را در اولویت خود قرار دادند.

شهر پاریس در ماه سپتامبر اعلام کرد که از ساعت ۲۲:۰۰ «نورپردازی زینتی» ساختمان‌های شهرداری و سالن‌های تئاتر را خاموش می‌کند و چراغ‌های برج ایفل نیز از ساعت ۲۳:۴۵ خاموش می‌شود.

شهر لیون نیز در اقدامی مشابه  چهار روز در هفته بین ساعت دو بامداد تا ساعت ۴:۳۰ صبح برخی چراغ‌های برق  را خاموش کرد.

سهم مردم از صرفه‌جویی برق در فرانسه چقدر است؟

در سرتاسر اروپا، دولت‌ها از شهروندان و شرکت‌ها خواسته‌اند به دلیل کاهش عرضه گاز روسیه در تلافی تحریم‌های غرب، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

در اوایل ماه دسامبر جاری، شبکه توزیع برق فرانسه اعلام کرد که خانوارها و شرکت‌ها نیز مصرف برق خود را کاهش داده‌اند، به طوریکه در بخش مصارف خانگی با کاهش بیش از ۱۰ درصدی روبرو هستیم.

کشورهای اتحادیه اروپا در تابستان توافق کردند که تقاضای گازی خود را به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند و در سپتامبر بر روی کاهش اجباری ۵ درصدی برق در ساعات اوج مصرف و کاهش ۱۰ درصدی در مجموع تقاضای کلی برق توافق کردند. امری که تا کنون کشور فرانسه توانسته است به خوبی از پس آن برآید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از شب‌های بی‌برق اوکراین و خاموشی‌ها در خیابان‌های کی‌یف

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟