چهار نفر براثر غرق شدن یک قایق کوچک در کانال مانش کشته شدند

قایق نجات دوور پس از یک عملیات جستجو و نجات بزرگ که در کانال مانش
قایق نجات دوور پس از یک عملیات جستجو و نجات بزرگ که در کانال مانش Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی حادثه‌ای که برای یک قایق کوچک حامل ۴۰ مهاجر در کانال مانش، بین بریتانیا و فرانسه رخ داد، چهار نفر کشته شدند. سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۰۵ مهاجر در کانال مانش مفقود شده‌اند.

آگهی

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی حادثه‌ای که برای یک قایق کوچک حامل ۴۰ مهاجر در کانال مانش، بین بریتانیا و فرانسه رخ داد، چهار نفر کشته شدند.

سخنگوی دولت بریتانیا در این بیانیه گفت: «ساعت سه و ۵ دقیقه صبح روز ۱۴ دسامبر به وقت گرینویچ، مقامات از بروز یک حادثه در کانال مانش برای یک قایق کوچک با خبر شدند. پس از عملیات هماهنگ جستجو و نجات به رهبری گارد ساحلی بریتانیا، با کمال تاسف کشته شدن ۴ نفر تایید شده است. تحقیقات ادامه دارد و در زمان مناسب اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم داد.»

به گزارش رویترز، قبل از غرق شدن، حدود ۴۰ نفر در این قایق کوچک حضور داشتند. طبق این گزارش نوع دقیق کشتی درگیر با این قایق هنوز مشخص نیست.

آژانس دریانوردی و گارد ساحلی اعلام کردند که عملیات نجات را با همراهی نیروی دریایی بریتانیا و فرانسه، نیروی مرزی بریتانیا، پلیس، آمبولانس‌های هوایی و سایر امدادگران اورژانس است هماهنگ کرده است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در واکنش به کشته شدن ۴ نفر در این حادثه ابراز تاسف کرد. او به مجلس گفت: «من مطمئنم که مجلس در غم من به خاطر واژگونی یک قایق کوچک در کانال مانش در ساعات اولیه صبح امروز و از دست دادن غم انگیز جان انسان‌ها شریک خواهد بود. ما با همه کسانی که آسیب دیده‌اند همدردیم و به دست‌اندرکاران عملیات گسترده نجات ادای احترام می‌کنیم.»

پیش از این، سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا گفت که از «حادثه ناراحت‌کننده صبح امروز در کانال مانش» مطلع شده است.

۲۴ نوامبر سال گذشته هم حداقل ۲۷ نفر هنگام تلاش برای عبور از کانال مانش با یک قایق غرق شدند. سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۲۰۵ مهاجر در کانال مانش مفقود شده‌اند.

قایق‌های نجات در راهند

قایق‌های نجات، اندکی پس از ساعت ۳ به وقت گرینویچ از بندر کانال «دوور» (Dover) به آب انداخته شدند.

آژانس دریانوردی و گارد ساحلی اعلام کردند که حداقل چهار قایق نجات و سه تیم نجات گارد ساحلی و همچنین دو هلیکوپتر گارد ساحلی و یک فروند هم از نیروی دریایی فرانسه اعزام شده‌اند.

او ادامه داد: «یک کشتی ماهیگیری در منطقه هم در حال امدادرسانی است. این عملیات همچنان در جریان است و ما اطلاعات بیشتری نداریم.»

مقامات فرانسوی هم تایید کردند که عملیات نجات در حال انجام است و یکی از هلیکو‍پترها و یک قایق گشتی نیروی دریایی این کشور به عملیاتی که توسط گارد ساحلی بریتانیا هدایت می‌شود، کمک می‌کنند.

در حال حاضر ده‌ها هزار مهاجر سعی می‌کنند با قایق‌های کوچک از کانال مانش از شمال فرانسه به جنوب بریتانیا برسند، روندی که در سال‌های اخیر بسیار افزایش داشته است.

بیش از ۴۳ هزار مهاجر در سال جاری تاکنون از کانال مانش عبور کرده‌اند که یک رکورد محسوب می‌شود. یک سوم تمام کسانی که از این کانال عبور کرده‌اند یعنی حدود ۱۳ هزار نفر، آلبانیایی بوده‌اند.

این حادثه روز چهارشنبه، ۱۴ دسامبر یک روز پس از آن رخ داد که ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا از توافق جدیدی با آلبانی برای جلوگیری از موج مهاجرانی که از این کشور عبور می‌کنند، خبر داد. او گفت که براساس این توافق، آلبانیایی‌هایی که با قایق از طریق کانال مانش وارد می‌شوند، بلافاصله به کشورهایشان بازگردانده خواهند شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سخنگوی دولت بریتانیا گفت: «ما از وقوع یک حادثه در آب‌های بریتانیا مطلع هستیم و همه آژانس‌های مرتبط از یک واکنش هماهنگ حمایت می‌کنند. جزییات بیشتر در زمان مناسب ارايه خواهد شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاه استیناف بریتانیا طرح دولت برای فرستادن پناهجویان به رواندا را «غیرقانونی» اعلام کرد

مهاجرت به بریتانیا به رغم اهداف برکسیت کمتر نشده است

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است