از فضانورد و بالرین تا دومین ثروتمند جهان؛ رئیس‌جمهوری فرانسه با چه کسانی عازم آمریکا می‌شود؟

ماکرون و بایدن در حاشیه نشست گروه هفت در آلمان (آرشیو)
ماکرون و بایدن در حاشیه نشست گروه هفت در آلمان (آرشیو) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون نخستین رئیس جمهوری فرانسه است که در طول زمامداری خود دوبار به ایالات متحده آمریکا سفر می‌کند.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه سه‌شنبه شب نخستین سفر رسمی خود را به ایالات متحده پس از ریاست جو بایدن بر کاخ سفید آغاز می‌کند.

الیزه پیشتر، این سفر را افتخاری برای پاریس دانسته بود که قبل از هر کشور اروپایی دیگری نصیب فرانسه شده است.

این در واقع دومین سفر رسمی امانوئل ماکرون به آمریکا از زمان به دست گرفتن قدرت در الیزه است که در جریان آن موضوعات مختلف مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بررسی مسائل مرتبط با جنگ اوکراین، بحران انرژی ناشی از این مناقشه و تبعات اقتصادی آن، قانون کاهش تورم و کمک‌های دولتی واشنگتن به شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه انرژی پاک که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی آنرا تبعیض آمیز خوانده‌اند به همراه تقویت همکاری در زمینه‌های فضا، هسته‌ای و تنوع زیستی از عمده‌ترین محورهای گفتگو میان روسای جمهوری دو کشور در این سفر عنوان شده است.

امانوئل ماکرون بدین ترتیب نخستین رئیس جمهوری فرانسه است که در طول زمامداری خود دوبار به ایالات متحده آمریکا سفر می‌کند.

اما نکته متمایز کننده در این میان که توجه بسیاری از رسانه‌های فرانسه را به خود جلب کرده ترکیب هیات همراه آقای ماکرون در سفر به ایالات متحده است.

رئیس جمهوری فرانسه را در این سفر علاوه بر وزاری امور خارجه، اقتصاد، نیروهای مسلح و آموزش عالی، جمعی از نخبگان کشورش در زمینه‌های فضا، تجارت، فرهنگ، علم و هنر را با خود همراهی می‌کنند.

ترکیب متنوع هیئت همراه امانوئل ماکرون؛ از فضانورد تا بالرین

بررسی سیاست‌های فضایی دو کشور و بازدید از مقر ناسا به همراه کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در سفر دولتی امانوئل ماکرون و هیئت همراه به ایالات متحده عنوان شده است.

به همین منظور، توما پسکه، فضانورد سرشناس فرانسوی، سوفی آدنو که به تازگی به جمع فضانوردان فرانسوی پیوسته، فیلیپ باپتیست، رئیس مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه و همچنین فاتوماتا کبه، اخترفیزیکدان فرانسوی، در هیات همراه آقای ماکرون برای سفر به آمریکا جای گرفته‌اند.

از سوی دیگر، تعدادی از نمایندگان عرصه فرهنگ فرانسه نیز در فهرست اعضای این هیئت حضور دارند. از جمله این افراد می‌توان به بنجامین میل‌پیه، طراح رقص، بالرین، تهیه‌کننده فیلم، و هنرپیشه، داگلاس کندی نویسنده آمریکایی آشنا با زبان فرانسه، لارنس دو کار، رئیس و مدیر موزه لووریا والری سنگو، معاون مدیرکل مرکز آثار ملی فرانسه اشاره کرد.

برنار آرنو بازرگان، کارآفرین، سرمایه‌دار و کلکسیونر آثار هنری فرانسه به همراه جمعی از روسای شرکت‌های مختلف از جمله «فری»، اپراتور خدمات تلفن و اینترنت، «توتال» یا «او دِ اف» شرکت چند ملیتی برق فرانسه بخش شخصیت‌های تجاری و مالی این هیئت را تشکیل می‌دهند. آقای آرنو بر پایه برآورد نشریه فوربس، در حال حاضر با ثروت خالص ۱۸۰ میلیارد دلاری، دومین فرد ثروتمند جهان پس از ایلان ماسک به شمار می‌رود. 

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس ملی و رئیس گروه دوستی فرانسه و ایالات متحده نیز در ترکیب هیئت همراه آقای ماکرون برای سفر به ایالات متحده جای گرفته‌‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون خطاب به وزرای دولت فرانسه: اوضاع را آخرالزمانی جلوه ندهید اما کمربندها را محکم کنید

دیگر تماسی بین ماکرون و پوتین نیست؛ مسکو: فرانسه کشور «غیردوست» روسیه است

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است