وزرای انرژی اتحادیه اروپا نشست اضطراری برگزار می‌کنند

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاهش عرضه انرژی و نگرانی از کمبود زمستانی آن که پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین رخ داد، باعث افزایش قیمت انرژی در اروپا شده است. چنان که قیمت برق روز جمعه برای قراردادهای سال ۲۰۲۳ در آلمان و فرانسه نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شد.

آگهی

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک که کشور رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، از برگزاری نشست اضطراری کشورهای عضو برای بررسی آخرین تحولات بازار انرژی خبر داد. 

جوزف سیکلا، وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک روز دوشنبه با انتشار پیامی توییتری نوشت: «پس از سپری کردن پایان هفته‌ای مملو از مذاکرات، فراخوان جلسه فوق‌العاده شورای انرژی را اعلام می‌کنم. ما روز نهم سپتامبر در بروکسل گردهم می‌آییم.»

آقای سیکلا افزود: «ما باید ثبات را به بازار انرژی برگردانیم. اتخاذ رویه‌ای در سطح اتحادیه اروپا بهترین راه‌حلی است که ما در اختیار داریم.»

کاهش عرضه انرژی و نگرانی از کمبود زمستانی آن که پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین رخ داد، باعث افزایش قیمت انرژی در اروپا شده است. چنان که قیمت برق روز جمعه برای قراردادهای سال ۲۰۲۳ در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت به ترتیب به ۸۵۰ یورو و بیش از هزار یورو رسید که این قیمت‌ها در هر دو کشور نسبت به سال گذشته میلادی بیش از ده برابر افزایش داشته است.

البته کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد به وابستگی این اتحادیه به گاز روسیه را تا قبل از سال ۲۰۳۰ پایان دهد. به همین منظور، طرح کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز در اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران قیمت انرژی در اوایل ماه جاری اجرایی شد. هدف از اجرای این طرح این است که اتحادیه اروپا ذخایر زمستانی گاز خود را تقویت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه به رغم تحریم‌ها ۱۵۸ میلیارد یورو از صادرات انرژی بدست آورده است

ممنوعیت صدور ویزای کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اتباع روسیه؛ آلمان و فرانسه مخالفند

بحران بی سابقه انرژی در بریتانیا؛ هزینه سالانه مصرف ۸۰ درصد افزایش می یابد