مغضوب اتحادیه اروپا و محبوب محافظه‌کاران؛ ویکتور اوربان میهمان ویژه جمهوری‌خواهان آمریکا شد

ویکتور اوربان و دونالد ترامپ
ویکتور اوربان و دونالد ترامپ Copyright AP
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معمولا در دیدارهای رسمی مقامات کشوری از آمریکا دیدار از کاخ سفید در صدر برنامه‌ها قرار دارد اما نخست وزیر جنجال آفرین مجارستان در برنامه سفر خود به ایلات متحده سخنرانی در بزرگترین گرده‌همایی محافظه‌کاران را در راس برنامه‌های خود دارد.

آگهی

معمولا در دیدارهای رسمی مقامات کشور‌ها از آمریکا دیدار از کاخ سفید در صدر برنامه‌های آنها قرار دارد اما نخست وزیر جنجال آفرین مجارستان در برنامه سفر خود به ایالات متحده سخنرانی در بزرگترین گردهمایی محافظه‌کاران را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

این گردهمایی سالانه که با نام «کنفرانس سیاسی محافظه‌کاران عملگرا» ماه اوت (مرداد) در تگزاس آمریکا برگزار می‌شود، بزرگترین و تاثیرگذارترین اتفاق سیاسی در جبهه محافظه‌کاران در سراسر جهان به شمار می‌رود.

این کنفراس که اولین بار در سال ۱۹۷۴ برگزار شد، از سوی اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا که یک تشکل دست راستی است، برگزار می‌شود. کنفرانسی که جمع کثیری از سازمان‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار را دور هم جمع می‌کند و با دعوت از رهبران سیاسی همسو از اقصی نقاط جهان توجه علاقه‌مندان زیادی را در این حوزه سیاسی به خود جلب می‌کند.

حضور آقای اوربان در کنار چهره‌هایی همچون دونالد ترامپ و دیگر چهره‌های برجسته جریان دست راست سیاست آمریکا همچون مارجری تیلور گرین از ایالت جورجیا در این نشست این سوال را برای علاقه‌مندان حوزه علوم سیاسی ایجاد می‌کند که چطور نخست وزیری که در اروپا به دلیل زیرپا گذاشتن ارزش‌های دموکراتیک مورد انتقاد است برای برخی جمهوری‌خواهان آمریکا حکم «قهرمان» را پیدا کرده است.

اقدامات «غیر دموکراتیک» ویکتور اوربان و سیاست‌های سرسختانه او بر سر مساله مهاجرت و همچنین تلاش‌های او برای در اختیار گرفتن ساختار قضایی مجارستان و دست آخر اظهارات جنجالی او در رابطه به مسائل نژادی و تحقیر دیگر کشورهای اروپای در این رابطه، او را به چهره‌ای جنجالی برای تحلیل‌گران سیاسی به عنوان سمبل موج جدید حاکمیت‌های استبدادی راست افراطی در دنیای غرب بدل کرده است.

زد و بندهای سیاسی و گماشتن نزدیکان و همفکران خود در پست‌های مهم و همچنین ترویج فساد اداری از دیگر مواردی است که نام ویکتور اوربان در سال‌های اخیر با آن عجین شده است.

نزدیکی فکر و عمل آقای اوربان و حزب او با آقای ترامپ و جریانات محافظه‌کار آمریکا موجب نگرانی برخی متخصصان از امکان الگوبرداری حزب جمهوری‌خواه از عملکرد آقای اوربان و تیمش شده است.

اما محافظه‌کاران آمریکا منکر این ادعا می‌شوند ومعتقد‌ند که تلاش‌های آقای اوربان برای دفاع از ارزش‌های ملی و آزادی مردمان سرزمین‌اش در مقابل سلطه‌جویی‌های اتحادیه اروپاست. آقای مت شلاپ، رئیس ائتلاف سی‌پک و برگزار کننده کنفرانس این ائتلاف که از ۴ ماه اوت شروع به کار می‌کند و میزبان آقای اوربان خواهد بود در این رابطه گفت: «آقای اوربان مورد توجه بسیاری در سراسر جهان مخصوصا در آمریکا قرار گرفته است، او مورد توجه مردمی واقع شده است که نگران ارزش‌های رو به انحطاط خانواده هستند.»

آقای اوربان که خود را حامی لیبرال دموکراسی می‌خواند با نظراتش در رابطه با دفاع از ریشه‌های فرهنگی مسیحی اروپا در تقابل با فرهنگ اسلامی در حال استیلا در کشورهای اروپایی به واسطه امواج روز افزون مهاجرت و همچنین اعتقاد نیاز به برخورد با گسترش نفوذ لابی‌های همجنسگرا و تراجنسیتی، باعث جنجال آفرینی‌های فراوانی شده است.

اقدامات آقای اوربان توجه بسیاری از سیاستمداران جمهوری خواه را به خود جلب کرده است، مخصوصا معافیت مالیاتی که دولت آقای اوربان برای نو مادران مجارستانی قائل شده است. معافیتی که هدف آن مبارزه با کاهش جمعیت در تقابل با نیاز به پذیرش مهاجران به دلیل کمبود نیروی کار در اروپاست.

در سال ۲۰۱۵ دولت آقای اوربان مرزهای این کشور را با تعبیه سیم خاردار برروی مهاجران عمدتا سوری و افغانستانی بست. اقدامی که مورد استقبال برخی مقامات دیگر کشورها قرار گرفت تا جایی که شومن معروف دست راستی آمریکا آقای تاکر کارسون بعد از دیدار از این منطقه این اقدام را مدلی مناسب برای حل معضل مهاجرت در مرز آمریکا و مکزیک خواند.

حزب آقای اوربان در سال گذشته در اقدامی رسمی هرگونه تبلیغ برای تغییر جنسیت و همجنسگرایی را در رسانه‌های مجارستان ممنوع اعلام کرد. اقدامی که در ادامه ممنوعیت ارائه هرگونه اطلاعات یا آموزش با موضوع همجنسگرایی و تراجنسیتی در مدارس این کشور به همراه داشت.

اقداماتی که بیش از پیش آقای اوربان را در مقابل اتحادیه اروپا قرار داد و اقدامات قانونی اتحادیه بر علیه مجارستان را به همراه داشت.

 تا جایی که تلاش آقای اوربان در راستای کنترل ساختار قضایی این کشور و زیر پا گذاشتن اصل حاکمیت قانون موجب طرح دعوای حقوقی علیه این کشور در دادگاه اروپا توسط اتحادیه اروپا شد.

در طول کنفرانس پیشین سی‌پک که در ماه مه (خرداد) در مجارستان برگزار شد، بسیاری از  آژانس‌های خبری تراز اول حق حضور نداشتند. کنفرانسی که در آن آقای اوربان، مجارستان را دژ محکمی برای حمایت از ارزش‌های مسیحی محافظه‌کاران در اروپا خواند. همچنین او در این کنفرانس از محافظه‌کاران آمریکا خواست تا با استیلای لیبرال‌ دموکرات‌ها بر جامعه مبارزه کنند.

با این همه ساختار استبدادی آقای اوربان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با دیگر ساختارهای استبددادی مغایرت دارد. نه تانکی در خیابان‌های مجارستان دیده شده و نه اخبار پیاپی زندانی شدن مخالفی در مجارستان منتشر شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

 آقای استیو لوتسکی، استاد علوم سایسی در دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب «چطور دموکراسی می‌میرد» در رابطه با آقای اوربان می‌گوید:« هرگز ندیده‌ام شخص مستبدی حاکمیتی استبدادی را بدون ریختن قطره خونی یا زندانی کردن فردی تحکم بخشد» امری که آقای اوربان تا اینجای کار در تحکم ساختار سیاسی خود از آن پرهیز کرده و در آن موفق بوده است.

آگهی

دولت آقای اوربان در انزوای دیپلماتیک شدید به سر می‌برد اما به جای تلاش برای ایجاد ارتباط با دولت بایدن امیدوار است که آقای ترامپ یا یکی از همپیمانان او دوباره به قدرت برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ در نشست لابی انجمن ملی سلاح: هم مجلس نمایندگان را پس می‌گیریم هم سنا و کاخ سفید را

دیوان دادگستری اروپا تصمیم اتحادیه برای مجازات مجارستان و لهستان را تایید کرد

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است