دولت اسپانیا پس از رای دادگاه علیه قرنطینه مادرید، وضعیت اضطراری اعلام کرد

شهر مادرید اسپانیا
شهر مادرید اسپانیا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این تصمیم در پی رای دادگاه عالی مادرید گرفته شد که روز پنجشنبه هشت سپتامبر (۱۷ مهر) اعمال اقدام‌های اجباری از سوی دولت مرکزی از جمله قرنطینه مادرید و ۹ شهر اطراف آن را رد کرده بود.

آگهی

دولت اسپانیا برای مقابله با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، در مادرید پایتخت و مناطق اطراف آن، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

این تصمیم در پی رای دادگاه عالی مادرید گرفته شد که روز پنجشنبه هشت سپتامبر (۱۷ مهر) اعمال اقدام‌های اجباری از سوی دولت مرکزی از جمله قرنطینه مادرید و ۹ شهر اطراف آن را رد کرده بود.

دادگاه در بیانیه‌ای تاکید کرد که تصویب این اقدام‌ها را رد کرده است چرا که از نظر دادگاه این اقدام‌ها «به حقوق و آزادی‌های اساسی ۴.۵ میلیون نفر از ساکنان این منطقه آسیب می‌زند.»

با این حال اعلام وضعیت اضطراری به دولت مرکزی اختیارات فوق‌العاده در زمان بحران را می‌دهد و دولت می‌تواند برخی از حقوق اساسی شهروندان را به‌طور موقت محدود کند بنابراین به نظر می‌رسد با این اقدام دولت می‌تواند برنامه قرنطینه دو هفته‌ای منطقه مادرید را نیز پیش ببرد. از جمعه هفته پیش این قرنطینه محدود در مادرید اجرایی شد.

اقدام‌های اخیر منجر به تشدید اختلاف بین دولت مرکزی پدرو سانچز و ایزابل دیاز آیوسو، رئیس محافظه‌کار منطقه‌ مادرید شده است. خانم دیاز آیوسو معتقد است که محدودیت‌ها «بیش از اندازه و غیرقانونی و برای اقتصاد محلی مضر است».

به دنبال دستور وزارت بهداشت اسپانیا، مقام‌های مادرید هفته گذشته با اکراه تمام سفرهای غیرضروری در داخل و خارج شهر و سایر شهرهای اطراف را ممنوع اعلام کردند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در منطقه مادرید طی دو هفته ۷۲۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین تعداد در اروپا پس از آندورا است.

پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست این کشور پیش از اعلام وضعیت اضطراری با رئیس منطقه‌ای مادرید تلفنی صحبت کرده و به او اولیتماتوم داده بود. طبق گزارش‌ها، سانچز به آیوسو گفته بود اگر به سرعت اقدام‌ها را جدی نگیرد یا تقاضای رسمی برای اعلام وضعیت اضطراری نکند، دولت مرکزی خود اقدام خواهد کرد.

ما یکبار دیگر از همه ساکنان می‌خواهیم که مادرید را ترک نکنند و توصیه‌های بهداشتی را پیگیری کنند.
ایزابل دیاز آیوسو
رئیس محافظه‌کار منطقه‌ مادرید

خانم آیوسو که تمایلی به اجرای اقدام‌های سخت‌گیرانه ندارد با این حال روز پنجشنبه از ساکنان مادرید خواست تا شهر را ترک نکنند.

وی با اشاره به تعطیلات ملی روز دوشنبه در اسپانیا افزود: «ما یکبار دیگر از همه ساکنان می‌خواهیم که مادرید را ترک نکنند و توصیه‌های بهداشتی را پیگیری کنند.»

دولت مرکزی اسپانیا دو هفته محدودیت در مادرید را با وجود فشار مقام‌های منطقه‌ای در ساعت ۱۰ شب روز جمعه هفته گذشته آغاز کرده بودند.

طبق این اقدام‌ها تمام سفرهای غیر ضروری ممنوع اعلام شد و همچنین دستور داده شد تا رستوران‌ها در ساعت ۱۱ شب و مغازه‌ها در ساعت ۱۰ شب تعطیل شوند.

دولت مرکزی اعلام کرده است که درخواست تجدید نظر در رای دادگاه عالی مادرید را ارائه خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاثیر کرونا بر اقتصاد اسپانیا؛ نزدیک به ۴ میلیون نفر بیکارند

سازمان جهانی بهداشت: تا کنون حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

طرح جدید اتحادیه اروپا برای کاهش محدودیت‌های سفر در دوران کرونا