دیوان دادگستری اتحادیه اروپا: اصلاحات دانشگاهی مجارستان مغایر قوانین اروپاست

he July 5, 2017 file photo shows an anti-Soros campaign reading "99 percent reject illegal migration" and "Let's not allow Soros to have the last laugh" in Budapest, Hungary.
he July 5, 2017 file photo shows an anti-Soros campaign reading "99 percent reject illegal migration" and "Let's not allow Soros to have the last laugh" in Budapest, Hungary. Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«دانشگاه اروپای مرکزی» که به دست جورج سوروس، میلیارد لیبرال بنیان نهاده شده است در مرکز تازه‌ترین مناقشه بین دولت راستگرای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و دیوان دادگستری اروپا قرار گرفته است.

آگهی

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اصلاحات آموزش عالی دولت مجارستان که دانشگاه تاسیس شده به دست جورج سوروس را مجبور به انتقال اکثر فعالیت‌هایش به خارج از این کشور میکند، مغایر قوانین اتحادیه اروپاست.

این حکم در پی شکایت کمیسیون اتحادیه اروپا صادر شده است و یکی از مجموعه موضوعاتی است که در جریان آن روابط اتحادیه با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به چالش کشیده است. مجارستان در سالهای اخیر مواضع سرسختانه‌ای نسبت به مهاجرت و اقلیت‌ها داشته و کنترل دولتی بر دادگاهها، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی را افزایش داده است.

بر اساس برنامه اصلاحات دانشگاهی دولت مجارستان که در سال ۲۰۱۷ تصویب شده است، دانشگاهای ثبت شده در خارج از کشور دیگر نمی‌توانند در مجارستان فعالیت کنند مگر اینکه در کشورهای خود نیز دوره‌های آموزشی برگزار کنند، شروطی که دیوان دادگستری اروپا روز سه‌شنبه آنرا ناسازگار با قوانین اتحادیه اروپا ارزیابی کرد.

«دانشگاه اروپای مرکزی» که به دست جورج سورس که متولد مجارستان است بنیان گذاشته شده است پس از یک دوره طولانی دعوای حقوقی مجبور شد بخش عمده‌ای از دوره‌های خود را به خارج از مجارستان منتقل است. جورج سوروس، میلیارد آمریکایی تباری است که از طریق نهادهای خیریه‌ای که بنا نهاده است، اهداف لیبرال را در جهان تبلیغ و ترویج می کند.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا گفته است که الزامی که دولت اوربان برای فعالیت‌های دانشگاههای غیر اروپایی در مجارستان وضع کرده است، با منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا که از آزادی علمی و آزادی اداره کسب و کار حمایت می کند، مغایر است.

این دیوان همچنین گفته است که این اقدام مجارستان خلاف تعهدات بوداپست به عنوان عضوی از سازمان تجارت جهانی است.

در ژوئیه ۲۰۱۷، برخی از خیابان‌های بوداپست شاهد کارزاری علیه جورج سوروس بود که در آن راستگرایان عصر ویکتور اوربان با شعار «اجازه ندهیم سوروس خنده آخر را بزند»، وی را مورد حمله قرار دادند. سوروس هم از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و هم نظریه پردازان «نظریه توطئه» در جناح راست مورد ناسزاگویی قرار گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک شوک بود

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟