طرح گشایش اقتصادی در دست‌انداز؛ نوسان صعودی دلار به بازار تهران بازگشت

Exchange shop window in Tehran
Exchange shop window in Tehran Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که با ادامه کاهش نرخ رسمی عرضه ارز توسط بانک مرکزی ایران، روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد تهران صبح روز دوشنبه نیز ادامه داشت، افزایش مجدد بهای رسمی ارز ضمن دامن زدن به نوسان صعودی نرخ دلار موجب بازگشت این نرخ به بالای ۲۲ هزار تومان شد.

آگهی

در حالی که با ادامه کاهش نرخ رسمی عرضه ارز توسط بانک مرکزی ایران، روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد تهران صبح روز دوشنبه نیز ادامه داشت، افزایش مجدد بهای رسمی ارز ضمن دامن زدن به نوسان صعودی نرخ دلار موجب بازگشت این نرخ به بالای ۲۲ هزار تومان شد.

بانک مرکزی ایران صبح دوشنبه قیمت فروش دلار در سامانه رسمی صرافی‌های تحت نظارت خود را هزار تومان دیگر کاهش داد و عرضه دلار ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومانی را آغاز کرد. رخدادی که موجب شد نزول دو هزار تومانی قیمت آزاد دلار که از روز یکشنبه آغاز شده بود، ادامه یابد و بهای فروش دلار آمریکا به ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان برسد.

اما بازگشت نرخ رسمی عرضه دلار به ۲۱ هزار تومان از یک سو و از سوی دیگر، اعلام عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر این که هنوز ابعاد کارشناسی طرح گشایش اقتصادی مورد بررسی قرار نگرفته، موجب شد تا قیمت آزاد دلار بار دیگر نوسان صعودی خود را به سمت ۲۲ هزار تومان آغاز کند.

پیشتر رسانه‌های ایران گمانه‌زنی کرده بودند که طرح گشایش اقتصادی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه گذشته وعده اجرای آن را داده، «فروش اوراق آتی نفت» خواهد بود؛ طرحی که قصد دارد با پیش‌فروش نفت بخشی از مشکل کسری بودجه دولت را رفع کند.

آقای همتی نیز روز دوشنبه اعلام کرده که این طرح در ارتباط با مدیریت نقدینگی و تامین مالی خواهد بود و در جلسه امروز(دوشنبه) شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

پیشتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی از وجود اختلاف نظرهای کارشناسی در مورد این طرح خبر داده بود. همزمان برخی نمایندگان اصولگرای مجلس ایران از جمله الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، به انتقاد از این طرح پرداختند و آن را با تعابیری همچون «فاجعه» توصیف کردند.

تحلیل‌گران مسایل سیاسی ایران معتقدند که پیش‌فروش نفت در قالب اوراق آتی از این نظر که ضمن افزایش تعهد‌های دولت آینده، درآمد آتی صادرات نفت را نیز کاهش می‌دهد، از سوی احزاب اصولگرا که امیدوار به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران هستند، با مانع‌تراشی‌های جدی مواجه خواهد شد.

با این حال، حسن روحانی امیدوار است که برای اجرای این طرح بتواند نظر مساعد علی خامنه‌ای، رهبر ایران، را جلب کند. اما انتقادهای روز‌های اخیر روزنامه کیهان از این طرح، تحقق این خواسته را دشوار می‌نماید.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، نماینده رهبر ایران در این موسسه مطبوعاتی است و به این دلیل، مواضع این روزنامه نزدیک به علی خامنه‌ای تعبیر می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی دوباره نرخ رسمی دلار به سمت ۲۳ هزار تومان؛ صعود نرخ‌ها در بازار آزاد ارز و طلا

رشد نرخ رسمی و آزاد دلار؛ مالیات خرید هر قطعه سکه طلا ۲۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان شد

رشد ۱۰۰ درصدی هزینه و درآمد خانوار شهری در ۶ سال؛ هزینه زندگی در تهران ۳ برابر کرمان شد