فساد مالی در سطح جهانی؛ گفتگو با سازمان شفافیت بین المللی

فساد مالی در سطح جهانی؛ گفتگو با سازمان شفافیت بین المللی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افشاگری بیسابقه میلیونها سند مربوط به سوءاستفاده های مالی توسط ثروتمندان و رهبران گذشته و حال جهان که از طریق یک شرکت حقوقی در پاناما سازماندهی شده،

آگهی

افشاگری بیسابقه میلیونها سند مربوط به سوءاستفاده های مالی توسط ثروتمندان و رهبران گذشته و حال جهان که از طریق یک شرکت حقوقی در پاناما سازماندهی شده، در صدر اخبار قرار گرفته است. در این باره، با کارل دولان، از سازمان شفافیت بین المللی گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: آیا نشت این پرونده ها باعث تعجب شما شده است؟

کارل دولان: نشت این اخبار موجب تعجب هیچیک از سازمانهای مبارزه با فساد نشده است. همیشه و در هر مورد وقتی فعالیتهای یک مثلا وزیر نفت نیجریه، یک عضو حلقه حکومتی روسیه یا اوکراین یا مافیا را دنبال می کنید، به بن بست یک شرکت ناشناس و خصوصی بر می خورید که تحت قوانین یک جزیره کوچک جایی در دنیا یا یکی از به اصطلاح «پنهانگاههای مالیاتی» ثبت شده است ( که قابل تعقیب نیست).

*یورونیوز: آیا نشت این گزارش به مبارزه علیه فرار از مالیات یا پولشویی و فساد کمک می کند؟ *

کارل دولان: آنچه در حال حاضر می شنوید، تقبیح افراد و دولتهایی است که در این گزارش به فساد مالی متهم شده اند. قبلا هم به چنین مواردی برخورد کرده ایم، از جمله فساد مالی در لوکزامبورگ که باید بگویم در نتیجه آن اصلاحاتی چندانی صورت نگرفت.

یورونیوز: بطور خلاصه پیام شما به رهبران اتحادیه اروپا چیست؟ قرار است چه بشود؟

کارل دولان: در درجه نخست، آنها باید ثبت شرکتها و مالکیت ها را علنی کنند. این اقدام می تواند بفوریت انجام شود. پس از آن، رهبران اروپا توانایی و تجربه آنرا دارند که هم خود را متوجه نقاطی مثل پاناما، جزایر “ویرجین” متعلق به بریتانیا و ایالت “دلاور” در آمریکا کرده و به آنها بگویند اگر اطلاعات (مربوط به فعالیتهای مالی افراد) را علنی نکنند، موافقتنامه های بازرگانی با آنها را لغو خواهند کرد.

یورونیوز: در این فهرست اشاره چندانی به ایالات متحده نشده است. آیا این بدین معنی است که این کشور در مبارزه با فساد موفق بوده است؟

کارل دولان: علت اینکه اشاره ای به موارد فساد مالی در ایالات متحده نشده احتمالا این است که ایالاتی در آمریکا از جمله دلاور، نوادا و وایومینگ مشمول مرموزترین قوانین مالی هستند. در این ایالات، می توانید بآسانی شرکتهایی به ثبت برسانید که از طریق آن براحتی عایداتتان را از راه فساد و دیگر جنایات پنهان کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟