طرح "ابتکارات شهروندان اروپایی" گامی در مشارکت فعال شهروندان در قانونگذاری

طرح "ابتکارات شهروندان اروپایی" گامی در مشارکت فعال شهروندان در قانونگذاری
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برنامه این هفته سخن شما، دامین از شهر لیون فرانسه، پرسش خود را در زمینه برنامه “ابتکارات شهروندی اروپایی” مطرح می کند و مالگورزاتا کوروسکا، کارشناس ارشد ارتباطات در اتحادیه اروپا پاسخ می دهد.

دامین: اغلب در کوچه و خیابان از من خواسته می شود تا “طرح ها و ابتکارات شهروندان اروپایی” را برای بهبود وضعیت حیوانات در اتحادیه اروپا امضاء کنم. سازمان دهندگان این ابتکارات اینطور توضیح می دهند که در صورت جمع آوری امضاهای کافی، کمیسیون اروپا ناگزیر خواهد بود تا به آنها رسیدگی کند.
آیا چنین چیزی صحت دارد؟

مالگورزاتا کوروسکا:
“از اول آوریل سال جاری، بنا به ابتکارات جدید شهروندی به شهروندان اتحادیه اروپا امکان داده شده تا مستقیما در روند قانونگذاری اتحادیه اروپا وارد شوند. بر این اساس، از شهروندان اروپایی دعوت می شود تا در بخش های جدید قانونگذاری شرکت داشته باشند.

برای شروع، احزاب علاقمند می توانند کمیته ویژه ای تشکیل دهند. این کمیته باید متشکل از حداقل هفت شهروند ساکن هفت کشور مختلف عضو اتحادیه اروپا بوده و اعضای آن، از نظر سنی مجاز به شرکت در انتخابات پارلمانی اروپا باشند. این کمیته به عنوان سازماندهنده رسمی یک طرح ویژه باید در وبسایت کمیسیون اروپا ثبت شود.

کمیسیون اروپا پس از آن، دو ماه فرصت خواهد داشت برای بررسی صحت داده ها و اطلاعات جمع شده و چنانچه موضوع، مرتبط با اتحادیه اروپا باشد، طرح ها و ابتکارات ثبت خواهند شد.

پس از اینکه طرح ها ثبت شدند، کمیته، اظهارات حمایتی شهروندان اروپایی از طرح ها را جمع می کند. طراحان ابتکارات و ایده ها یک سال برای این امر فرصت دارند. اظهارات می تواند بر روی کاغذ یا بصورت الکترونیکی جمع آوری شود. طرح ها باید از حمایت دست کم یک میلیون شهروند اروپایی از هفت عضو مختلف اتحادیه اروپا برخوردار باشد.

پس از گواهی مقامات صالح، این طرح ها و ابتکارات پیشنهادی در کمیسیون اروپا ثبت و بررسی می شوند تا مورد رسیدگی قرار گیرند. سرانجام، سه ماه پس از ارائه این پیشنهادها، سازمان دهندگان فرصت این را پیدا می کنند تا طرح خود را در پارلمان اروپا به گوش عموم برسانند. پس از آن، کمیسیون اتحادیه اروپا پاسخ رسمی خود را ارایه خواهد کرد و مشخص خواهد ساخت در صورت تایید طرح چه اقداماتی باید صورت گیرد و این که دلایل رد یا قبول طرح چه بوده است. چنانچه کمیسیون اروپا تصمیم گرفت طرحی را دنبال کند، روند قانونگذاری آغاز خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید وبسایت طرح ها و ابتکارات شهروندان اروپایی را در آدرس زیر ملاحظه کنید:

“http://ec.europa.eu/citizens-initiative” در صورت تمایل می توانید پرسش های خود از مقامات اتحادیه اروپا را در تارنمای یورونیوز، صفحه سخن شما مطرح کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها