آیا اروپا می خواهد سیاست و اقتصاد لیبرال را ادامه دهد؟

آیا اروپا می خواهد سیاست و اقتصاد لیبرال را ادامه دهد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرسش برنامه امروز “سخن شما“، از طرف خاویر از اسپانیا مطرح شده است وهنری استردی نیاک ناظر اقتصادی از فرانسه به آن پاسخ می دهد.

خاویر:
چرا در کشورهای اروپایی رفاه اجتماعی ناپدید شده است؟ چگونه می توان از دست رفتن آنچه در دولت اولاف پالمه در سوئد، حزب کارگر در بریتانیا و سوسیال دمکرات ها در آلمان، در زمینه کار، بازنشستگی و بهداشت و درمان به دست آمده بود را توضیح داد؟

هنری استردی نیاک:
“از ابتدا دو دیدگاه یا رویکرد در مورد اروپا مطرح بود. یک رویکرد اینکه اروپا باید اجازه دهد تا هر کشوری الگوی توسعه رفاه اجتماعی اروپایی که تلفیقی بر اساس سازش سرمایه داری و سوسیالیسم است را در پیش گیرد و از آن حمایت کند. مبنای چنین الگویی، صرف هزینه عمومی بسیار بالا و ارائه خدمات و حمایت های اجتماعی است.
رویکرد دیگر، هدف اتحادیه اروپا را الگوی تکامل آنگلوساکسونی و پیاده کردن یک سیستم لیبرال می داند.

طبق این مدل، اصلاحات لیبرال موجب کاهش رفاه و هزینه های عمومی و تجدید نظم در بازار کار خواهد شد.

این رویکرد دوم است که به تدریج در اروپا غالب شده است. این رویکرد که طبقات حاکم و تکنولوژی اروپا از آن حمایت می کند پس از تصمیم گیری در اتحادیه اروپا و پیوستن بریتانیا به آن، در تمام اتحادیه و از جمله در همه کشورهای شرقی عضو آن به اجرا درآمد.

همه اینها گام به گام به تفکر مسلط در اروپا تبدیل شد و گرایش چپ اروپا دیگر توانایی بازگشت به گذشته رانداشت.

در شمال اروپا و در آلمان، گرایش های چپ در مورد تعامل بر سر یک برنامه رقابتی به توافق رسیدند. آنها رفاه اجتماعی و دستمزدها را کاهش دادند تا بتوانند رقابت را حفظ کنند. اما تجربه نشان داد که این کار به محدود شدن رشد و افزایش نابرابری در اروپا منجر شد.

اکنون به دنبال بحران مالی اروپا، پرسش اینست که آیا باید به اجرای سیاست های ریاضتی که موجب کاهش بازهم بیشتر هزینه های اجتماعی است ادامه داد؟ آیا باید از طبقه کارگر همه کشورها خواست که برای توافق بر سر کاهش دستمزدها با هم بجنگند؟ آیا باید همچنان به تسلط نگرش لیبرال بر بازارهای مالی ادامه داد؟

و یا اینکه می خواهیم در جستجوی اروپایی با درجه بیشتری از رفاه اجتماعی، همبستگی و دوستی با محیط زیست باشیم که وظیفه اش تامین رفاه و به عنوان مثال برخورداری همه شهروندان از درآمدی قابل قبول باشد؟
آیا ما دیگر به استاندارد معقول برای بازنشستگی و استانداردهایی که بیکاری و فقر کودکان را مجاز نمی داند، علاقه ای نداریم؟ آیا نمی خواهیم با برنامه ای بر اساس این استانداردها، باردیگر اروپا را به یک الگوی محبوب و نمونه تبدیل کنیم؟

چنانچه شما نیز به طرح پرسشی علاقمندید، از برنامه “سخن شما” در سایت اینترنتی یورونیوز دیدن کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها