کاهش خطرات هسته ای و رویکرد اتحادیه اروپا

کاهش خطرات هسته ای و رویکرد اتحادیه اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از ابتدای ژوئن 2011 به بعد، تمام 143 نیروگاه هسته ای اعضای اتحادیه اروپا، ضوابط و معیارهای جدید اتحادیه اروپا را بکار می گیرند. به نظر می رسد انجام آزمایش های مورد نظر این اتحادیه اقدامی مناسب برای آشتی بین انسان و طبیعت باشد.

در برنامه این هفته سخن شما، فرانچسکا از ایتالیا پرسشی در زمینه سیاست امنیت هسته ای اروپا طرح می کند و میشل ریواسی، به پرسش او پاسخ می دهد.

پرسش این هفته:

آیا اتحادیه اروپا در زمینه امنیت هسته ای، یک سیاست مشخصی دارد؟

میشل ریواسی، نماینده سبزهای اروپا پرسش فرانچسکا را اینگونه پاسخ می دهد:

“با توجه به آنچه فوکوشیما و همینطور در چرنوبیل اتفاق افتاده، خیلی خوب بود که در زمینه امنیت هسته ای در اروپا از یک سیاستی برخوردار باشیم.

باید دانست که اتفاقات هسته ای تابع مرزها نیستند. اما متاسفانه در پیمان لیسبون، تصمیم گیری در این زمینه به کمیسیون اروپا واگذار نشده است.

در حال حاضر دولتها جداگانه در مورد ترکیب انرژی مورد استفاده شان تصمیم می گیرند. تنها موضوع مرتبط با انرژی که در پیمان لیسبون آمده ، موضوع 20 درصد انرژی های تجدید پذیر است.

در زمینه انرژی هسته ای، کمیسر اوئه تینگر طرح مبتکرانه ای با نام “آزمایشهای فشار” ارائه کرده است. این آزمایشها از طریق سنجش هماهنگ مقاومتها در مراکز هسته ای کمک خواهند کرد تا از تجربه ای نظیر فوکوشیما جلوگیری شود.

البته این موضوع بستگی به اعضای اتحادیه اروپا دارد که بخواهند معیارهای جدید برآورد خطر در مراکز هسته ای را بپذیرند یا نه.”

پس از هفته ها بحث و تبادل نظر، در اواخر ماه مه، مسئولان امنیت هسته ای اروپا، با هدف کاهش فجایع طبیعی و خطای انسانی، به توافقی در زمینه دامنه و شیوه های آزمایش مقاومت 143 نیروگاه هسته ای اروپا دست یافتند.

البته در این توافقنامه خطراتی که از سوی تروریسم مراکز هسته ای را تهدید می کند گنجانده نشده، آنچه که در خواسته های فرانسه در مورد امنیت ملی آمده بود.

نتایج آزمایشهای فشار، تا پایان ماه آوریل 2012 آشکار خواهد شد. و باید دید که آیا اعضای اتحادیه اروپا نیروگاه هایی که مشکل دار تشخیص داده شده را تعطیل خواهند کرد یا نه.

چنانچه شما هم نظری یا پرسشی دارید می توانید آنها را در وبسایت یورونیوز، صفحه سخن شما مطرح کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها