تلاش برای تضمین امنیت انرژی دنیا، ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای ظرف ۲۸ سال آینده باید دو برابر شود

یک مهندس داخل راکتور هسته‌ای
یک مهندس داخل راکتور هسته‌ای Copyright Canva
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسیدن به هدف «تولید صفر گازهای گلخانه‌ای» تا نیمه قرن جاری میلادی، این امکان را فراهم می‌کند که افزایش دما تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از دوران صنعتی شدن محدود شود.

آگهی

ظرفیت جهانی انرژی هسته‌ای برای رسیدن به هدف تعیین شده به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود. آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه ۳۰ ژوئن با اشاره به تلاش دولت‌ها برای کاهش وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی وارداتی، یادآور شد که این کار به تضمین امنیت انرژی کمک خواهد کرد.

رسیدن به هدف «تولید صفر گازهای گلخانه‌ای» تا نیمه قرن جاری میلادی، این امکان را فراهم می‌کند که افزایش دما تا حداکثر ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از دوران صنعتی شدن محدود شود. برای رسیدن به این هدف ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای باید دو برابر شده و تا سال ۲۰۵۰ به ۸۱۲ گیگاوات (GW) برسد. طبق آمارهای رسمی این میزان در اوایل سال ۲۰۲۲ تنها ۴۱۳ گیگاوات بوده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۳۰ باید ظرفیت سالیانه تولید انرژی هسته‌ای به ۲۷ گیگاوات برسد.

این در حالیست که ۶۳ درصد نیروگاه‌های هسته‌ای دنیا بیش از ۳۰ سال عمر دارند و به‌زودی مجوز فعالیتشان باطل خواهد شد. 

طبق این گزارش تلاش‌هایی طی سه سال گذشته برای تمدید دوره طول عمر فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای صورت گرفته که در مجموع حدود ۱۰ درصد نیروگاه‌های جهانی را تشکیل می دهند. همزمان این خطر وجود دارد که به ویژه در اقتصادهای پیشرفته تعداد نیروگاه‌ها تا سال ۲۰۳۰حدود یک‌سوم کاهش یابد.

از مجموع ۳۱ راکتوری که از ابتدای سال ۲۰۱۷ کار ساختشان در اقصی نقاط دنیا آغاز شده، ۲۷ راکتور یا طراح روسی دارند یا چینی.

فاتیح بیرول، مدیر اجرایی آژانس در این‌باره می گوید: «در شرایط فعلی دنیا و بحران انرژی، افزایش تصاعدی قیمت انرژی‌های فسیلی و چالش‌های امنیتی مرتبط با انرژی و تعهدات بلند پروازانه در حوزه تغییرات اقیلمی، معتقدم که فرصت منحصربفردی برای بازگشت انرژی هسته‌ای به عرصه قدرت فراهم شده است. البته این تا حد زیادی به سیاست‌های آتی دولت‌ها در جهت تضمین عملکرد پایدار و ایمن نیروگاه‌های هسته بستگی دارد.»

اقتصادهای پیشرفته۷۰ درصد ظرفیت هسته‌ای دنیا را در اختیار دارند اما مشکل این است که نیروگاه‌های هسته‌ای در حال فرسوده شدن هستند. طبق داده‌های این گزارش، سرمایه‌گذاری متوقف شده و آخرین پروژه‌های جدید، بسیار بیش از بودجه اولیه هزینه داشته‌اند و از برنامه خود هم عقب مانده‌اند.

این در حالیست که از مجموع ۳۱ راکتوری که از ابتدای سال ۲۰۱۷  کار ساختشان در اقصی نقاط دنیا آغاز شده، ۲۷ راکتور یا طراح روسی دارند یا چینی.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

دست آخر این که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین سئوالات بسیاری را در مورد سرنوشت نیروگاه‌های صادراتی روسیه به وجود آورده است. به عنوان نمونه برخی از کشورها نظیر فنلاند قرارداد خود با «روساتوم» (Rosatom) را به دلیل تاخیر و افزایش خطرات ناشی از جنگ اوکراین، لغو کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شرکت آمریکایی از رآکتور هسته‌ای کوچک ویژه تولید برق رونمایی کرد

صرفه‌جویی در انرژی؛ دولت‌های اتحادیه اروپا چگونه می‌خواهند مصرف خود را کاهش دهند؟

تصاویری از فعالان مخالف انرژی‌های اتمی و فسیلی در نیروگاه هسته‌ای فرانسه