چگونه می‌توان با دی‌اکسیدکربن به جنگ گرمایش زمین رفت؟

نمونه ای از نیروگاه شرکت ایتالیایی «انرژی دُم»
نمونه ای از نیروگاه شرکت ایتالیایی «انرژی دُم» Copyright Mignogna Andrea/Mignogna Andrea, Energy Dome
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاکسازی جو زمین از گاز دی‌اکسید کربن یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در مبارزه با تغییرات اقلیمی است اما در این بین یک استارت‌اپ ایتالیایی راهی برای تبدیل دی‌اکسید کربن به سلاحی در برابر گرمایش جهانی پیدا کرده است.

آگهی

پاکسازی جو زمین از گاز دی‌اکسید کربن یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در مبارزه با تغییرات اقلیمی است اما در این بین یک استارت‌اپ ایتالیایی راهی برای تبدیل دی‌اکسید کربن به سلاحی در برابر گرمایش جهانی پیدا کرده است.

شرکت «انرژی دُم» (Energy Dome-گنبد انرژی) روز چهارشنبه نخستین باتری دی‌اکسیدکربن خود را در شهر ساردینیا فعال کرد و وارد فاز مقیاس تجاری شد.

این شرکت در حال توسعه یک روش ذخیره‌سازی بدون انتشار است که انرژی تولید شده از خورشید و باد را ذخیره می‌کند. دی‌اکسید کربن نقش مفیدی را در این فرآیند ایفا می‌کند زیرا دارای خواصی است که می‌تواند به ذخیره الکتریسیته از منابع انرژی تجدیدپذیر در هنگام تبدیل از گاز به مایع کمک کند.

فن‌آوری ذخیره‌سازی می‌تواند تغییری در نحوه استفاده از انرژی خورشیدی و باد باشد زیرا آن‌ها انرژی‌های متغیری هستند که تنها در هوای آفتابی یا به هنگام وزش باد تولید می‌شوند.

کلودیو اسپاداسیتی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «انرژی دُم» به یورونیوز گفت: «مشکل درباره انرژی‌های تجدیدپذیر این است که این منابع انرژی بسیار تمیز هستند اما دوره‌ای هستند و نمی‌توان آن‌ها را گسیل داد.»

فن‌آوری گمشده برای گسیل همیشگی انرژی‌های تجدیدپذیر، فن‌آوری‌ای است که می‌تواند انرژی خورشیدی را در هنگام تابش نور خورشید و انرژی باد را در زمان وزش باد ذخیره کند و زمانی که خورشید نمی‌تابد یا باد نمی‌وزد آن را به شبکه بازگرداند.
کلودیو اسپاداسیتی
بنیانگذار و مدیرعامل شرکت انرژی دُم

وی افزود: «فن‌آوری گمشده برای گسیل همیشگی انرژی‌های تجدیدپذیر، فن‌آوری‌ای است که می‌تواند انرژی خورشیدی را در هنگام تابش نور خورشید و انرژی باد را در زمان وزش باد ذخیر کند و زمانی که خورشید نمی‌تابد یا باد نمی‌وزد آن را به شبکه بازگرداند.»

چگونه کار می‌کند؟

این روش که انرژی را با استفاده از فشار و گرما ذخیره می‌کند تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.

این فرایند با ذخیره‌سازی گاز دی‌اکسید کربن در یک گنبد بزرگ مهر و موم شده آغاز می‌شود. زمانی که انرژی وارد سیستم می‌شود، از طریق یک کمپرسور به گاز فشار می‌آورد تا آن را به مایع تبدیل کند در حالی که گرمای حاصل از این فشرده‌سازی جذب و ذخیره می‌شود تا بار دیگر استفاده شود.

هنگامی که زمان تخلیه انرژی فرا می‌رسد، گرمای ذخیره شده برای تبخیر مجدد گاز دی‌اکسید کربن مایع استفاده می‌شود و انبساط آن (همانطور که به گاز تبدیل می‌شود و به گنبد باز می‌گردد) توربینی را به حرکت در می‌آورد که انرژی تولید می‌کند.

گرچه این روند پیچیده به نظر می‌رسد اما این روش تنها به فولاد، دی‌اکسید کربن و آب نیاز درد.

اسپاداسیتی در توضیح گفت: «از قضا، ما از دی‌اکسید کربن برای کارکرد سیستم خود استفاده می‌کنیم. این تنها سوختی است که ما برای کارکرد فن‌آوری خود از آن استفاده می‌کنیم.»

وی تاکید کرد: «سیستم ما کاملا بسته است، هیچ انتشاری در جو نداریم. این تنها یک جعبه سیاه است که می‌تواند با برق اضافی در صورت فراوانی آن شارژ شود.»

برای تولید و ارسال الکتریسیته در زمان تقاضا، دی‌اکسید کربن مایع گرم شده و دوباره به حالت گازی شکل تبدیل می‌شود که انرژی یک توربین را تامین می‌کند که در واقع در یک سیستم ترمودینامیکی بسته نیرو تولید می‌کند.

اسپاداسیتی گفت: «باتری دی‌اکسید کربن کاملا پایدار و کاملا قابل بازیافت است.»

وی تصریح کرد: «ما تنها از فولاد برای تولید باتری دی‌اکسید کربن استفاده می‌کنیم و فقط یکبار از آب برای پر کردن مخزن نیز استفاده می‌شود. ما حین کار باتری دی‌اکسید کربن از آب استفاده نمی‌کنیم و تنها مقدار کمی دی‌اکسید کربن برای شارژ باتری در ابتدا استفاده می‌شود.»

بدون نیاز به مواد معدنی کمیاب

مزیت دیگر این فن‌آوری عدم اتکا به باتری‌های لیتیوم یونی است که اغلب برای ذخیره انرژی استفاده می‌شوند. همچنین در این فرایند از مواد معدنی کمیاب خاکی مانند کبالت استفاده نمی‌شود.

اسپاداسینی گفت: «وابسته نبودن به مواد معدنی و مواد کمیاب، از نقطه نظر امنیت انرژی و همچنین از نظر ثبات ژئوپلیتیکی یک مزیت بزرگ است.»

بنیانگذار این شرکت گفت که نخستین نیروگاه‌های ذخیره‌سازی باید به ازای هر کیلووات ساعت کمتر از ۲۰۰ دلار هزینه داشته باشد که این رقم تقریبا نصف قیمت یک سیستم ذخیره انرژی لیتیوم-یونی است.

آگهی

جزیره ساردینیا ایتالیا به دلیل آفتاب و باد فراوان مکان مناسبی برای ساخت چنین نیروگاهی است. این تاسیسات همچنین دو نیروگاه زغال سنگ در جزیره را در کنار هم قرار داده است که به تدریج در حال حذف شدن هستند .

اسپاداسینی گفت که ایجاد نیروگاه ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی به روشی پایدار در این مکان می‌تواند به ساردینیا اجازه دهد نخستین جزیره کاملا سبز در اروپا باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش صادرات برنج هند به آسیا و آفریقا؛ خروج ۹.۵ میلیون تن برنج از بازارهای جهانی

گرمای شدید ایران را برای دو روز تعطیل کرد

سرمایه گذاری در انرژی سبز برای افزایش سود