تغییرات اقلیمی در نشست داووس؛ موضوعات اصلی کدام‌ها هستند؟

نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس مه ۲۰۲۲
نشست مجمع جهانی اقتصاد داووس مه ۲۰۲۲ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود یک‌سوم از مجموع ۲۷۰ پانلی که برای دوشنبه تا پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده‌اند به موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی و تاثیرات مستقیم این پدیده اختصاص دارند. این برای اولین بار طی ۲ سال گذشته است که نشست مجمع جهانی اقتصاد برگزار می‌شود.

آگهی

نشست مجمع جهانی اقتصاد در حالی در سوئیس برگزار می‌شود که تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین و معضلات پسااقتصادی کووید ۱۹ بی‌شک بر این گردهمایی سران اقتصادی و رهبران تجاری دنیا سایه افکنده است.

علاوه بر بحران جنگ اوکراین و تشدید بحران‌های اقلیمی، کاهش آهنگ رشد اقتصادی دنیا هم از دیگر نگرانی‌های عمده سران و شرکت کنندگان در این نشست است که از ۲۲ تا ۲۶ مه در دهکده جهانی اقتصاد، داووس برگزار می‌شود. یک رکود اقتصادی فراگیر معضلی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، دنیا باید هر طور شده از آن حذر کند. یک رکورد فراگیر جدید می‌تواند به تشدید معضل بیکاری و دو چندان شدن فقر بینجامد.

تجاوز روسیه به اوکراین موجب شده تا امسال نه از دعوت از ولادیمیر پوتین و هیات روسی خبری باشد نه غرفه خاویار و ودکای روسی به راه باشد.  این درحالیست که تجار نزدیک به رژیم اوکراین و دیپلمات‌های این کشور به‌صورت نمادین فرصت سخنرانی پیداکرده‌اند از جمله آناتولی فدروک، شهردار بوچا در حومه کی‌یف.

با این وجود حدود یک‌سوم از مجموع ۲۷۰ پانلی که برای دوشنبه تا پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده‌اند به موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی و تاثیرات مستقیم این پدیده اختصاص دارند. این برای اولین بار طی ۲ سال گذشته است که نشست مجمع جهانی اقتصاد برگزار می‌شود و موضوعات آب وهوایی طیف وسیعی را در برمی گیرد؛ از مبارزه با محیط زیست‌هراسی گرفته تا کمک مالی در قالب وام به کشورهایی که در گذار به انرژی‌های تجدید پذیر مشکل دارند. گرم شدن کم سابقه هوا در برخی نقاط دنیا از جمله اروپا و وقوغ خشکسالی و تاثیرات آن بر تامین مایحتاج غذایی دنیا از دیگر دغدغه های نشست امسال داووس است.

جان کری، فرستاده ویژه آمریکا در امور مربوط به تغییرات آب و هوایی به همراه ونسا ناکاته، فعال آب و هوایی اوگاندایی و الوک شارما، رئیس نشست بین المللی کوپ ۲۶ از جمله چهره‌های معروف در این میزگردها خواهند بود.

در ادامه به موضوعاتی که پیش‌بینی می‌شود در اجلاس داووس از حیث تغییرات آب وهوایی محوریت داشته باشند، اشاره شده است:

دغدغه‌های محیط زیستی، حقوق اجتماعی و مسائل مربوط به حکمرانی

در چندین نشست مجمع امسال درباره رویکرد سرمایه‌گذاری در مسائل محیط زیستی با تکیه بر مولفه‌های کلیدی بحث و تبادل نظر خواهد شد. وقتی صحبت تغییرات اقلیمی باشد «راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و ابرشرکتی» یا همان ESG اهمیت می‌یابد. برای سرمایه‌گذاران منفرد و آژانس‌های وابسته به دولت‌ها این موضوع می‌تواند مبنایی برای ارزیابی انتشار گازهای گلخانه ای، اثرات زیست محیطی و ریسک‌های مالی کسب و کارهای خصوصی و دولتی باشد.

موضوعاتی که بعضا می‌تواند متناقض و سئوال برانگیز هم باشد؛ اینکه آیا باید اجرای برخی از بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها اجباری باشد؟ اینکه باید مطابق استانداردها باشد و اگر آری چه نهادی باید بر آن نظارت داشته باشد؟ این درحالیست که نقطه نظرات مطرح شده در داووس بعضا تحت تاثیر خط و مشی‌های سیاسی قرار می‌گیرند. با این وجود بسیاری از مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ دنیا هفته پیش استفاده از مولفه‌‌های ESG  در ارزیابی خطرات و ریسک‌های احتمالی را ضروری تشخیص دادند.

انتقال انرژی و توازن گازهای گلخانه‌ای

تجربه‌های موفق کسب و کارها در زمینه گذار به انرژی‌های تجدید پذیر از دیگر مسائل کلیدی است که در چندین پانل به بحث گذاشته خواهد شد. نقش بخش امور مالی و همچنین دولت‌ها برای ایجاد انگیزه یا الزام به تغییرات، در کنار استراتژی‌‌های بکار گرفته شده در جهت پاسخگو نگه داشتن کسب‌وکارها از موارد محوری دیگر نشست داووس است. هدف از این مباحثات تبدیل کردن «بلندپروازی‌ها» به «واقعیت» است.

«کربن‌زدایی» در صنایع کشتیرانی و هوانوردی، برنامه‌های انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر و چالش‌های دستیابی به آنها در کشورهایی مانند چین و هند در کانون رایزنی‌ها برای ترسیم استراتژی‌های آتی رهبران اقتصادی دنیاست تا اطمینان حاصل شود که تغییرات عمده همه‌گیر هستند و شامل کشورهایی که از نظر تاریخی به حاشیه‌رانده شده محسوب می‌شوند هم می‌شوند. کشورهایی که عملکرد امروزشان تاثیر بسزایی بر تغییرات‌ آب و هوایی دارد.

جنگ اوکراین و چشم‌انداز انرژی

تجاوز روسیه به خاک اوکراین بی‌شک یکی از موضوعات محوری کنفرانس خواهد بود. این جنگ از نقطه‌نظر تغییرات آب و هوایی از چندین محور حائز اهمیت است. نخست اینکه کشورها چگونه باید به نیاز انرژی خود واکنش دهند و دوم اینکه وعده رهبران سیاسی مبنی بر جلوگیری از کمبود مواد اولیه چه سرانجامی می‌یابد.

امنیت انرژی و «توافق سبز اروپایی» عنوان یکی از پانل‌های این نشست است که راه‌های دور شدن از سوخت‌های فسیلی در آن به بحث گذاشته می‌شود این درحالیست که بسیاری از کشورهای اروپایی به‌شدت به واردات انرژی از روسیه وابسته هستند و به همین جهت در اتخاذ یک سیاست واحد در تحریم آنی مسکو به نتیجه نرسیده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داووس ۲۰۲۴؛ آیا مجمع جهانی اقتصاد همچنان جایگاه سابق خود را دارد؟

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد

ترکیب خشم، ترس، نگرانی و امید؛ تاثیر احساسات بر فعالیت کنشگران محیط‌زیست چیست؟