دانشمندان دریافتند که ساکنان «جزیرهٔ ایستر» چطور از آب دریا می‌نوشیدند

جزیرهٔ ایستر
جزیرهٔ ایستر Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رمزگشایی از معمای تأمین آب آشامیدنی جزیرهٔ ایستر راهگشای پژوهش‌های بعدی برای آبرسانی به دیگر مناطق خشک زمین خواهد بود.

آگهی

نخستین اروپاییانی که به جزیرهٔ ایستر در اقیانوس آرام پا نهادند علاوه بر مجسمه‌های سنگی عظیم، از دیدن این‌که بومیان این جزیره مستقیما از دریا آب می‌نوشند حیرت کردند.

دانشمندان بعدها دریافتند که آبی که بومیان از آن می‌نوشیدند نه از دریا که از «تراوش‌گاه‌های ساحلی» می‌آید. اما اخیرا پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام با استفاده از فناوری‌های مدرن نقشه‌ای از «تراوش‌گاه‌های ساحلی» در جزیرهٔ ایستر تهیه کرده و به یافته‌های تازه‌ای رسیده‌اند.

آب بارانی که از صخره‌های متخلخل راهی سفره‌های زیرزمینی می‌شود از آنجا به‌سوی سواحل می‌رود و هنگام تراوش به بیرون بسیار کم‌نمک و شبیه آب شیرین است.

محققان همچنین با به‌کارگیری تصاویر پهپادها و دوربین‌های حرارتی کشف کردند که ساکنان جزیرهٔ ایستر علاوه بر جمع‌آوری آب این تراوش‌گاه‌ها موانعی سدمانند در دریا ساخته‌اند تا این آب شیرین با آب دریا مخلوط نشود، و همچنین با حفر چاه‌هایی قنات‌گونه مسیر آب سفرهٔ زیرزمینی را از دریا به‌سوی جزیره بر می‌گردانده‌اند.

یورونیوز
جزیره ایستریورونیوز

جزیرهٔ ایستر سه دریاچهٔ فصلی کوچک دارد که در فصل گرم آبی ندارند، اما دانشمندان ملاحظه کردند که آب این تراوش‌گاه‌های ساحلی در خشکسالی‌ نیز تا مدتها بند نمی‌آید و بومیان این جزیره آب مورد نیازشان را قرن‌ها با این شیوه‌های خلاقانه تأمین می‌کرده‌اند.

محققان این پروژه می‌گویند رمزگشایی از معمای تأمین آب شرب جزیرهٔ ایستر راهگشای پژوهش‌های بعدی برای آبرسانی به دیگر مناطق خشک زمین خواهد بود.

هدف برنامهٔ توسعهٔ پایدار سازمان ملل آن است که تا سال ۲۰۳۰ تمامی ساکنان زمین به آب شرب و شستشو دسترسی پیدا کنند. سالانه ۵۵ میلیون تن از ساکنان زمین با مشکل خشکسالی، و ۴ درصد از جمعیت آن نیز با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو می‌شوند. 

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حل معمای تغییرات اقلیمی باستانی زمین با دندان کوسه‌های ۵۰ میلیون ساله

جشن تولد ۱۹۱ سالگی پیرترین جانور خشکی‌زی؛ جاناتان همچنان از میل جنسی بالایی برخوردار است

تجربه زندگی در طبیعت از طریق دیدن ویدئوهای یوتیوبی و اینستاگرامی خانواده‌ای را به کام مرگ کشید