شباهت دردسرساز رئیس جمهوری چین؛ نمایش فیلم پرفروش وینی پو در هنگ‌کنگ لغو شد

شی جین‌پینگ و پو
شی جین‌پینگ و پو Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سانسورچیان چینی سال‌هاست که شخصیت اصلی فیلم «خون و عسل» یعنی وینی خرس یا پو نام دارد، هدف قرار داده‌اند.

آگهی

موویماتیک (Moviematic) که اکران فیلم پرفروش «خون و عسل» از سری داستان‌های وینی پو (Winnie the Pooh) در هنگ‌کنگ را ترتیب داده بود، در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام از لغو نمایش این فیلم خبر داد.

قانون سانسور هنگ‌کنگ که تحت تاثیر ابلاغ دولت چین است، نمایش فیلم‌هایی را که متحوای آنها واجد «تایید، حمایت، تمجید، تشویق و تحریک فعالیت‌های مخاطره‌آمیز برای امنیت ملی» باشد، ممنوع کرده است.

البته سانسورچیان چینی سال‌هاست که شخصیت اصلی فیلم «خون و عسل» یعنی وینی خرس یا پو نام دارد، هدف قرار داده‌اند. علت این اقدام آنها مطرح شدن شباهت چهره پو و شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری این کشور در افکار عمومی است.

این مقایسه‌ها در سال ۲۰۱۳ آغاز شد، زمانی که شی جین‌پینگ برای دیدار با همتای وقت خود باراک اوباما از ایالات متحده بازدید کرد. همزمان، تصاویری از مقایسه این دو چهره سیاسی با شخصیت‌های انیمشن پو در فضای مجازی منتشر شد. 

AFP
شی و اوباما در سال ۲۰۱۳AFP

در سال ۲۰۱۴ نیز در جریان ملاقات آقای شی با شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن، تصویر دیگری در فضای مجازی دست به دست شد که در آن بار دیگر آقای شی با پو مقایسه شد و آقای آبه با الاغ بدبین، ایور.

AFP
شی و اوباما در سال ۲۰۱۳AFP

با گسترش انتشار محتواهای بیشتر از مقایسه شباهت چهره رئیس جمهوری چین با وینی پو، سانسورچیان چینی شروع به مسدود کردن دسترسی به آنها در اینترنت کردند. از آن زمان و با مشخص شدن حساسیت حکومت چین نسبت به پو، گروهی از معترضان هنگ‌کنگی در تجمع‌های خود از ماسک این شخصیت انیمیشنی استفاده می‌کنند.

AFP
شی و اوباما در سال ۲۰۱۳AFP

پس از اجرایی شدن قانون جدید سانسور در سال ۲۰۲۱، چندین فیلم دیگر نیز در هنگ‌کنگ ممنوع شده که شناخته‌شده‌ترین آنها برنده جایزه اسکار یعنی سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها (Nomadland) بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض‌های کم‌سابقه در چین؛ شعار «شی جین پینگ استعفا» و سانسور در شبکه‌های اجتماعی

امارات دیگر فیلم‌های خارجی را در سالن‌های سینما سانسور نمی‌کند

دولت چین حرف «N» را در جستجوهای اینترنتی سانسور کرد