ممنوعیت آواز زن در ایران؛ کوچ اجباری سولماز نراقی، نوازنده و خواننده ایرانی به گرجستان

سولماز نراقی
سولماز نراقی Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سولماز نراقی بر این باور است که شروع یک زندگی کاملا جدید در یک کشور متفاوت در ۴۴ سالگی دشوارتر از تصور او به نظر می‌رسید.

آگهی

سولماز نراقی خواننده انیمیشن‌های مخصوص کودکان در ایران بود. با این حال او مجبور شد کشورش را ترک کند و در گرجستان مستقر شود. چرا که پس از تولید سریال‌های موزیکال و انیمیشن با همکاری یکی از رسانه‌های بین المللی، مورد تهدید و فشار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و فعالیت‌هایش تعلیق شد. این تصمیم به دلیل ممنوعیت خوانندگی زنان در ایران گرفته شد. 

او در گفت‌وگو با یورونیوز می‌گوید: «حس می‌کنم باید به کارم ادامه دهم، بنابراین فکر کردم گرجستان کشوری است که به ایران بسیار نزدیک است و انتخاب خوبی برای من است که به اینجا بیایم و با برخی از شرکت‌های ایرانی خارج از ایران که کار رسانه‌ای می‌کنند همکاری کنم و به کارم ادامه دهم.»

ایرانیانی که قصد سفر به گرجستان دارند می‌توانند از امکان صدور ویزای فرودگاهی استفاده کنند و به همین خاطر دریافت ویزای این کشور اروپایی برای ایرانیان نسبت به دیگر کشورها کار ساده‌تری است. آنها با این ویزا می‌توانند ۴۵ روز در خاک گرجستان اقامت داشته باشند.

سولماز نراقی بر این باور است که شروع یک زندگی کاملا جدید در یک کشور متفاوت در ۴۴ سالگی دشوارتر از تصور او به نظر می‌رسید.

او درباره تصمیم دشوار مهاجرت به یورونیوز می‌گوید: «در تهران یک آپارتمان دوست‌داشتنی داشتم که آن را فروختم، این کار برای خیلی سخت بود. خیلی اشک ریختم چرا که عاشق حیاطم بودم. وقتی به آپارتمانی در اینجا آمدم، چون به نوعی شبیه آپارتمانم در تهران بود و من را به زندگی قبلی‌ام مرتبط می‌کرد، با اینجا ارتباط برقرار کردم.»

سولماز همانطور که مشغول روایت دشواری ترک خانه مورد علاقه‌اش در تهران و آغاز زندگی در گرجستان است با چشمانی اشک‌آلود و صدایی گرفته می‌گوید: «وقتی به این درختان نگاه می‌کنم یاد درختان کشور خودم می‌افتم، خیلی سخت است.»

سولماز نراقی متولد شهریور ۱۳۵۷ در شهر همدان است. او فارغ التحصیل لیسانس زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. نراقی در کارنامه کار‌ی‌اش سابقه تدریس خوشنویسی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سارا حمیدی: کلاس‌های آواز زنان در ایران با وجود ممنوعیت پر است

آواز بی سرزمین؛ فیلمی در باره محدودیت آواز زنان در ایران

پرتره‌ای از وینستون چرچیل که این سیاستمدار بریتانیایی از آن نفرت داشت به حراج گذاشته می‌شود