سمفونی برای پرو؛ تغییر زندگی نوجوانان به یاری نیروی موسیقی

با همکاری
سمفونی برای پرو؛ تغییر زندگی نوجوانان به یاری نیروی موسیقی
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Katharina Rabillonیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«می‌خواستم به پسران و دختران بی‌بضاعت در پرو کمک کنم تا جای امنی داشته باشند که رشد کنند و آموزش ببینند و ارزش‌های زندگی را بیاموزند.»

تغییر زندگی کودکان و نوجوانان به یاری موسیقی مأموریتی است که خوانندهٔ معروف اپرا خوان دیه‌گو فلورز آن را از سالها پیش برعهده گرفته است. برنامه او به نام «سمفونی برای پرو» برای کودکان بی‌بضاعت این کشور امکان نواختن ساز یا خواندن آواز در گروه کُر را فراهم می‌کند.

رؤیای بهبود جامعه به یاری موسیقی

خوان دربارهٔ انگیزهٔ کارش می‌گوید: «وقتی تصمیم به ایجاد سمفونی برای پرو گرفتم رؤیایی داشتم. می‌خواستم به پسران و دختران بی‌بضاعت در پرو کمک کنم تا جای امنی داشته باشند که رشد کنند و آموزش ببینند و ارزش‌های زندگی را بیاموزند.»

خوان می‌گوید موسیقی پیشترها برایش عبارت از رفتن روی صحنه و اجرا کردن و تشویق‌ شدن بوده اما حالا آن را شیوه‌ای برای تغییردادن اجتماع و جهان می‌بیند.

گابریل ۱۵ ساله ساکن لیما است. زندگی برای این نوجوان ۱۵ ساله آسان نبوده اما موسیقی هدفی تازه به او داده است. گابریل حالا یکی از اعضای برنامه سمفونی برای پرو است. موسیقی به او کمک کرده تا ترس‌‌هایش را کنار بگذارد و اعتماد به نفس پیدا کند،‌ و حس کند می‌تواند آنچه را می‌خواهد به دست آورد.

گابریل می‌گوید: «من همیشه عاشق موسیقی بودم و همواره دوست داشتم ساز و آواز یاد بگیرم. ساعات محبوبم وقتی است که در سینفونیا هستم چون خیلی خوشحالم می‌کند. شکرگزارم که زنده‌ام و نواختن یک ساز را یاد می‌گیرم.»

یورونیوز
گابریل نوازنده جوان سمفونی برای پرویورونیوز

آموزش موسیقی و بهبود زندگی نوجوانان و خانواده‌ها

هزاران کودک در پرو روزانه چند ساعت در یکی از مدارس موسیقی موسوم به نوکلئو که زیرمجموعهٔ این برنامه است موسیقی تمرین می‌کنند. پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که این برنامه خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و موفقیت تحصیلی را به‌طرز چشمگیری افزایش داده و بر رفتار بچه‌ها، رشد آنها و نیز بر خانواده‌ها و اجتماع هم تأثیرگذار بوده است.

حالا اجبار به کار این کودکان تا ۹۰ درصد کاهش یافته و خشونت والدین‌شان نسبت به آنها کمتر شده، و مهمتر از همه آن‌که بیشتر آنها می‌خواهند برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروند.

دایانا یکی از آنهاست که تحصیلاتش را ادامه داده است. او که ۱۸ سال دارد اکنون در کنسرواتوار موسیقی لیما ادامه تحصیل می‌دهد. او می‌گوید: «کار تیمی را آنجا آموختم، و این کمکم کرد که مسئولیت‌پذیر باشم و بدانم که باید نظم و برنامه‌ریزی داشته باشم. این برنامه شوق‌وذوق موسیقی را هم نصیبم کرد. و می خواهم تمام عمرم این کار را بکنم، یعنی می‌خواهم نوازندهٔ حرفه‌ای باشم و در ارکستر بنوازم.»

یورونیوز
خوان دیه‌گو فلورز در حال تمرین با گروه موسیقی نوجوانان در پرویورونیوز

به‌سوی مهمترین جشنوارهٔ موسیقی کلاسیک دنیا

خوان دیه‌گو فلورز ارکستر برگزیدهٔ مدارس موسیقی‌اش را در سفری شگفت‌انگیز به مهمترین جشنوارهٔ موسیقی کلاسیک می‌برد و آنها پیش از راهی شدن کنسرتی را در تئاتر بزرگ ملی لیما اجرا می‌کنند.

خوان دربارهٔ این سفر می‌گوید: «احساس فوق‌العاده‌ای است که کنار بچه‌های سمفونی برای پرو باشی، یعنی کنار این ارکستر جوان حاضر باشی و با آنها کار کنی. ما برای توری که در اروپا داریم سخت تمرین می‌کنیم، مخصوصا برای جشنوارهٔ سالزبورگ. من بسیار خوشحالم که کنارشان هستم.»

نوازندگان جوان همه از این سفر هیجان‌زده‌اند. دایانا نوازنده فلوت دراین باره می‌گوید:‌ «همین که می‌دانم موتزارت اینجا بوده، اینجا زندگی کرده و اینجا گهوارهٔ موسیقی بوده، سبب می‌شود که نتوانم احساسم را از قدم زدن در خیابان‌های اینجا توصیف کنم.»

این نوجوانان خود را نه‌تنها نمایندهٔ ۵ هزار عضو سمفونی برای پرو بلکه نمایندهٔ کل کشورشان می‌دانند، و امیدوارند که استعدادهای پرو را نشان بدهند.

خوان در انتها می‌گوید :‌ «این بچه‌ها وقت نواختن با اکستر احساس اهمیت و شناخته‌شدن می‌کنند. تصور کنید که حالا می‌گویند توانستیم این کار را بکنیم و کار ناممکن وجود ندارد.»

ویرایشگر ویدئو • Francois Rudolf

منابع بیشتر • Camera: Fabian Welther, Sebastian Wunderlich, Sebastian Richter, Rodrigo Galdos, Jose Vidaurre

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«چرخه‌های کیهانی»؛ سمفونی ملهم از تصاویر فضایی ناسا در آمریکا اجرا شد

شکایت ۵۰۰ میلیون دلاری بازیگران «رومئو و ژولیت» با طرح اتهام آزارجنسی در ۵۵ سال پیش

فیلارمونیک وین؛ راز صدای جادویی سازهای این ارکستر چیست؟