اسباب‌بازی تازه کودکان در پارک نیویورک: پوتین سرخ‌چهره سوار بر تانک

 اثر جیمز کولومینا در پارک مرکزی نیویورک
اثر جیمز کولومینا در پارک مرکزی نیویورک Copyright Copyright Courtesy of James Colomina
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اثر تازه یک هنرمند فرانسوی، به اسباب‌بازی جدید کودکان در محوطه بازی پارک مرکزی (Central Park)، یکی از نمادهای شهر نیویورک بدل شد.

آگهی

اثر تازه یک هنرمند فرانسوی به اسباب‌بازی جدید کودکان در محوطه بازی پارک مرکزی (Central Park)، یکی از نمادهای شهر نیویورک بدل شد. 

مجسمه سرخ‌رنگ مردی سوار بر تانک از این هفته وارد محوطه شنی بازی بچه‌ها شد؛ مجسمه‌ای که بلافاصله برای هر بزرگسالی یادآور چهره آشنای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.  

این مجسمه اثر تازه جیمز کولومینا است که پیش از روی آوردن به هنر خیابانی، تکنسین دندانپزشکی بود. او که ویژگی کار خود را «هنر آزاد» می‌داند در توضیح این سبک به یورونیوز گفت:«هنر آزاد زمانی بروز پیدا می‌کند که شما آنچه را که می‌خواهید، در هر جایی که دوست دارید، بدون کسب اجازه قرار می‌دهید. این هنری است که خود را از محدودیت‌ها رها می‌کند و هنر عمومی و شهری است، هنری که به همه گروه‌های سنی و همه طبقات اجتماعی می‌پردازد.»

آقای کولومینا در مورد دلیل قرار دادن مجسمه ولادیمیر پوتین در محوطه‌بازی کودکان نیز توضیح داد: «مکان‌هایی که مجسمه‌های من در آن نصب می‌شوند، موجب تقویت و تشدید اثرگذاری آن می‌شوند. همین که کسی انتظار حضور ولادیمیر پوتین را در محوطه شنی ندارد، موجب دیده شدن بیشتر کار من می‌شود. به همین منظور، فکر می‌کنم که مکان‌های آزاد و نمادین بهتر هستند.»

Courtesy of James Colomina
اثر جیمز کولومینا در پارک مرکزی نیویورکCourtesy of James Colomina

او که کار خود را از تولوز فرانسه آغاز کرد، اکنون به هنرمندی آزاد و خیابانی بدل شده که آثارش از برلین و بارسلونا گرفته تا نیویورک به نمایش درمی‌آید. 

البته این دومین باری است که آقای کولومینا اثری در واکنش به جنگ اوکراین ارائه کرده است. پیشتر و در ماه آوریل ۲۰۲۲، او «کودکی با گل رُز» را خلق کرد. اثری که کودکی ماسک بر چهره را نشان می‌داد که یک تفنگ بزرگتر از هیکلش را حمل می‌کرد؛ تفنگی که لوله‌ آن با شاخه گل رز مسدود شده بود.

البته شهرت روزافزون آقای کولومینا چندان کم‌هزینه هم نبوده است. چنان که تا کنون چهار اثر او از مکان‌های عمومی به سرقت رفته است. با این حال دزدی تنها مساله او نیست. در برخی موارد مقام‌های شهری از به نمایش درآمدن آثار او استقبال نمی‌کنند. زمانی که او مجسمه کودکی عروسک به دست را که در حال نوشتن عدد ۱۳ بود، بر روی دیوار سنای فرانسه نصب کرد، پلیس به سرعت وارد عمل شد و مجسمه او را برداشت. 

مجسمه او اعتراض به سن رضایت جنسی پیشنهاد شده از سوی پارلمان فرانسه بود.

جیمز کولومینا در پاسخ به این سوال یورونیوز که چه طرح‌هایی برای آینده در نظر دارد، پس از کمی سکوت، گفت: «من ایده‌پردازی‌هایم را در طول پرواز انجام می‌دهم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تقریبا نیمی از والدین تحمل شنیدن موسیقی مورد علاقه فرزندانشان را ندارند

اوکراینی‌ها طرح نمادین تانک‌های به غنیمت گرفته شده روسی را روی تمبر منتشر کردند

کدام کشورها به اوکراین کمک نظامی می‌کنند؟