اجرای اپرای توران‌دخت اثر پوچینی با هدف جذب مخاطب جوان در پاریس

با همکاری
اجرای اپرای توران‌دخت اثر پوچینی با هدف جذب مخاطب جوان در پاریس
Copyright euronews
نگارش از Katharina Rabillonیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«واقعا خوشحالم که می‌بینم سالن بزرگ اپرای باستی پاریس از جونان پر شده، انتقال موسیقی و آموزش آن اهمیتی اساسی دارد و مأموریت من است. ممنون از شما، و زنده باد موسیقی.»

گوستاوو دودامل نوازنده و رهبر ارکستر معروف اینک مشغول اجرای اپرای توران‌دخت آخرین اثر جیاکومو پوچینی آهنگساز معروف ایتالیایی است که با طراحی صحنه و کارگردانی رابرت ویلسون کارگردان نامدار آمریکایی در پاریس بر صحنه رفته است.

دودامل که به تازگی مدیریت ارکستر دو اپراخانهٔ اصلی پاریس را برعهده گرفته است وظیفهٔ خود می‌داند که موسیقی کلاسیک را به جوان بشناساند.

مسئولان اپرای پاریس با پیشنهاد وی و به‌منظور پرورش نسل جدید علاقمندان اپرا، برنامه‌هایی‌ ویژه و انحصاری با قیمت مناسب برای آنان تدارک دیده‌اند، از جمله تماشای اجرای پیش از افتتاحیه اپراها برای جوانان زیر ۲۸ سال و هر نیز تخصیص ۲۵ هزار بلیط به جوانان در هر فصل اجراها.

مخاطبان جوان از این اثر استقبال کردند و گوستاوو دودامل در خیرمقدم خود خطاب به جوانان گفت: «واقعا خوشحالم که می‌بینم سالن بزرگ اپرای باستی پاریس از جونان پر شده، انتقال موسیقی و آموزش آن اهمیتی اساسی دارد و مأموریت من است. ممنون از شما، و زنده باد موسیقی.»

دودامل معتقد است مخاطبانی که مخاطب آینده خوانده می‌شوند در واقع مخاطب واقعی‌ امروزند. او می‌افزاید: «مهم است که برای آنها جایی باز کنیم تا این‌چیزها را بینند و بشوند و اینها جزء زندگی‌شان بشود.» 

توران‌دخت نخستین بار در سال ۱۹۲۶ در تالار اپرای اسکالای میلان اجرا شد. این اپرا برگرفته از داستان گنبد سرخ منظومه هفت‌پیکر نظامی گنجوی است و لقب توران‌دخت ظاهرا به شاهزادگان آسیای میانه اطلاق می‌‌شده، هرچند شاهزادهٔ این اثر در اجرای اخیر چینی است.

داستان «توران‌دخت» پیرامون زندگی شاهزادهٔ سنگدلی می‌گردد که هر خواستگاری را که از پس حل معماهایش برنیاید گردن می‌زند و طراحی صحنه و کارگردانی آن برعهدهٔ رابرت ویلسون، استاد مینی‌مالیسم بوده است.

رابرت ویلسون دربارهٔ طراحی صحنهٔ این اثر خاص می‌گوید: «طراحی من به‌لحاظ اجرایی در این کار بسیار ایستاست. در واقع موسیقی و نور به کار حرکت می‌دهند.» 

اجرای اپرای توران‌دخت که آخرین اثر جیاکومو پوچینی آهنگساز شهیر ایتالیایی تا پایان سال جاری میلادی در سالن اپرا گارنیه پاریس ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اُپرای سیمون بوکانگرا با صدای جادویی لودویگ تزیه در زوریخ

طنین صدای جادویی یوناس کافمن در آمفی‌تئاتر باستانی آکروپولیس

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان