برگزاری یادمان عباس کیارستمی در انستیتو لومیر لیون

مرور آثار کیارستمی در فرانسه
مرور آثار کیارستمی در فرانسه Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در جریان این رویداد هنری در مجموع ۴۶ فیلم که برخی از آنها ترمیم‌ شده‌اند و نیز مجموعه‌‌ای از عکس‌های دیده‌نشده این کارگردان برجسته، از ۱۹ می تا ۲۶ ژوئیه، در پاریس و لیون به نمایش درمی‌آيد.

آگهی

همزمان با پنجمین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان نامدار و صاحب سبک ایرانی،‌ انستیتو لومیر لیون در کنار مرکز فرهنگی هنری ژرژ پمپیدوی پاریس با نمایش مجموعه‌ای از آثار این فیلمساز برجسته‌ به وی ادای دین می‌کند.

مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس
پوستر یادمان عباس کیارستمیمرکز ژرژ پمپیدو در پاریس

در جریان این رویداد هنری در مجموع ۴۶ فیلم که برخی از آنها ترمیم‌ شده‌اند و نیز مجموعه‌‌ای از عکس‌های دیده‌نشده این هنرمند برجسته، از ۱۹ می تا ۲۶ ژوئیه، در پاریس و لیون به نمایش درآمده است.

برنامه مرکز ژرژ پمپیدو «کیارستمی؛ راه‌های رهایی» نام دارد. هم‌زمان شماری از آثار وی در شماری از شهرهای فرانسه برای علاقمندان نمایش داده می‌شود.

همچنین در برنامه انستیتو لومیر لیون، مجموعه کتاب‌هایی که دربارهٔ زندگی و آثار این کارگران جریان‌ساز در فرانسه منتشر شده است نیز در کتابفروشی این مؤسسه معتبر سینمایی به علاقمندان عرضه می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

عباس کیارستمی فعالیت سینمایی خود را با کار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز کرد و در طول حیات حرفه‌ای خود بیش از ۴۰ فیلم کوتاه، بلند و مستند ساخت که شماری از آنها در معتبرترین جشنواره‌های جهانی مورد تقدیر قرار گرفت.

این هنرمند ممتاز همچنین در زمینه‌ٔ عکاسی، نقاشی، طراحی و گرافیک و نیز شعر فعالیت داشت و آثاری آفرید.

این کارگردان برجسته ایرانی پنج بار نامزد دریافت نخل طلا و ۴ دوره نیز داور جشنوارهٔ فیلم کن شد. وی در سال ۱۹۹۷ این جایزه را برای کارگردانی فیلم «طعم گیلاس» دریافت کرد.

عباس کیارستمی پس از چند ماه بیماری، بستری‌شدن و عمل جراحی در تهران، سرانجام برای ادامه درمان راهی پاریس شد، اما اندکی بعد و در روز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ در آنجا درگذشت. مرگ این فیلمساز سبب شد موضوع قصور پزشکی در جامعه ایران از نو مطرح شود.

آخرین ساختهٔ کیارستمی با عنوان «۲۴ فریم، پیش و پس از لومیر» که ادای دینی به نام برادران لومیر نیز به شمار می‌رود، پس از مرگ وی، در هفتادمین جشنوارهٔ فیلم کن، و در سالن لومیر این جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم مورد ستایش بسیار منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.

عباس کیارستمی با کسب ۳۲ جایزه و دستاورد هنری پرافتخارترین هنرمند ایرانی به‌شمار می‌رود. نام وی در سال ۲۰۰۲ بر دیوار سینماگران نامدار مؤسسهٔ لومیر نقش بست.

مؤسسهٔ لومیر در لیون فرانسه، مجموعه‌ای شامل سالن‌‌های نمایش، کارگاه‌ها و موزه است که بنای اصلی آن در خانهٔ پیشین برادران لومیر، مخترعان دوربین فیلمبرداری، واقع شده است. این مؤسسه هر سال چندین رویداد و جشنوارهٔ سینمایی را با حضور هنرمندان برجستهٔ جهان برگزار می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرکز ژُرژ پُمپیدو در پاریس با نمایش آثار عباس کیارستمی فعالیت‌های پساقرنطینه‌ای خود را آغاز می‌کند

«۲۴ فریم، پیش و پس از لومیر» اثری از کیارستمی در کن به نمایش درآمد

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی