برنامه های اروپا برای نسل اراسموس

برنامه های اروپا برای نسل اراسموس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این برنامه نسل نو به دیدار کسانی می رویم که شرکت در برنامه اراسموس زندگی شان را تغییر داده است. همچنین خواهیم دید چگونه ایجاد پلتفرمی جدید در کنار

آگهی

در این برنامه نسل نو به دیدار کسانی می رویم که شرکت در برنامه اراسموس زندگی شان را تغییر داده است. همچنین خواهیم دید چگونه ایجاد پلتفرمی جدید در کنار این برنامه، به روند ادامه تغییرات در زندگی این افراد کمک می کند.

مایکل دیلیسن یکی از کسانی است که در برنامه اراسموس اتحادیه اروپا، برنامه تبادل دانشجو، شرکت کرده است. تجربه شرکت در برنامه اراسموس زندگی مایکل را زیرورو کرده است. وی می گوید: «من در تلویزیون دولتی فنلاند کار می کنم. گزارشگر هستم. کار در تلویزیون را وقتی یاد گرفتم که در میلان در برنامه اراسموس بودم. در ابتدا کمی سخت بود. چون اتاق یا آپارتمانی برای زندگی نداشتم. اما تجربه هایی که بدست آوردم، واقعا به من کمک کرد که رشد کنم و اعتماد به نفسم را زیاد کرد.»

طبق مطالعاتی که کمیسیون اروپا انجام داده، بیش از یک میلیون کودک از زوجهایی متولد می شود که طی برنامه تبادل دانشجوی اراسموس با یکدیگر آشنا می شوند. طبق آمار، یک سوم از جوانان شرکت کننده در برنامه راسموسِ اتحادیه اروپا، شریک زندگی شان را از ملیتی دیگر انتخاب می کنند.

۴۰ درصد دانشجویان پروژه اراسموس پس از فارغ التحصیلی به کشور دیگری مهاجرت می کنند. نرخ بیکاری بین این دانشجویان طی ۵ سال پس از اتمام تحصیل، در مقایسه با داشنجویان دیگر تقریبا یک چهارم کمتر است.

آلفونسو از ناپل با بئاتریس، در شهر خائن در اندلوس اسپانیا، زمانی آشنا شده است که در چارچوب برنامه اراسموس در این شهر درس می خوانده است. این زوج در حال حاضر با دو فرزندنشان در بروکسل زندگی می کنند.

آلفونسو می گوید: «توانستم اسپانیایی یاد بگیرم و افق دیدم وسیع شد. الان فرزندانم نه تنها به زبانهای ایتالیایی و اسپانیایی که زبان من و همسرم هست، صحبت می کنند، بلکه زبان فرانسه هم می دانند. من به این مسئله افتخار می کنم.»

بئاتریس، همسر اسپانیایی آلفونسو هم می گوید: «نکته مثبت برنامه اراسموس این است که ذهن دانشجویان باز می شود. این روزها با وجود بحرانهایی که با آن روبرو هستیم و با توجه به افزایش نژاد پرستی و بیگانه هراسی، کسانی که در خارج از کشور خود زندگی می کنند، بیشتر [از نظر ذهنی] برای پذیرفتن تفاوتها آماده اند.»

بیش از سه میلیون دانشجو از سال ۱۹۸۷ تا کنون، از برنامه اراسموس اتحادیه اروپا بهره برده اند. اما این نسل مشکلاتی هم پیش رو دارد. از جمله یافتن شغل آنهم در اروپایی که بیکاری جوانان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، یکی از معضلات است.

آلفونسو دراینباره می گوید: «اروپا از نظر اقتصادی دوران دشواری را از سر می گذراند. اما به نظر من برای کسانی که توانستند [با برنامه اراسموس] تجارب بیشتری کسب کنند، یافتن شغل در بازار کار، یا به راه انداختن کسب و کاری برای خود، به مراتب ساده تر است.»

برنامه موسوم به “گاراژ اراسموس” (GaragErasmus) شبکه ای حرفه ای است. این طرح به دانشجویان سابق برنامه اراسموس کمک می کند تا از طریق یک پلتفرم دیجیتالی با یکدیگر تماس بگیرند و یکدیگر را از فرصت های شغلی آگاه کنند.

نیکولا فیلتزولا، یکی از بنیانگذاران طرح “گاراژاراسموس” درباره اهداف این برنامه می گوید: «هدف این است که نسل اراسموس را نخستین بار با هم مرتبط کنیم و کاری کنیم که ادارات کاریابی و همچنین کارفرمایان بالقوه ای که در جستجوی افرادی با دیدگاه بین المللی هستند، از وجود این نسل آگاه شوند.»

این طرح مورد حمایت برنامه موسوم به “ اراسموس پلاس” است و در شهرهای لیسبون، آتن، پراگ شعبه دارد. برگزاری جلسات با تصمیم گیرندگان محلی یکی از فعالیتهای این برنامه در شهرهای مختلف است.

نیکولا فیلتزولا می گوید:«ایده اصلی برنامه “گاراژاراسموس” این است که محیط مشترکی برای مؤسسات و شرکتهای دولتی و خصوصی، و برقراری اتحاد بین آنها به وجود بیاید و در این محیط مشترک شهرها، دانشگاهها، شرکتهای خصوصی، دانشجویان می توانند برای برآوردن منافع خودشان، با هم همکاری کنند.»

چند لینک جالب و مفید:

-وبگاه برنامه “گاراژارسموس”: http://www.garagerasmus.org/

-برنامه اراسموس پلاس: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm

-تاثیر برنامه اراسموس بر فرصتهای شغلی آینده دانشجویان: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1025_fr.htm?locale=EN

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر به دنیای ترجمه و طراحی جلد کتاب در جمهوری چک

طرح «هفت گام»، مجالی برای ملاقات رقصنده های جوان اروپایی با طراحان رقص

تبادل نظر فعالان جوان اجتماعی، راهی برای تغییر جهان