نوازندگان جوان و مبتکر موسیقی الکترونیک در اروپا

نوازندگان جوان و مبتکر موسیقی الکترونیک در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برنامه ای در اروپا موسوم به “ شیپ” (SHAPE) هنرمندان صدا و نوازندگان مبتکر را گردهم آورده است. هدف، گسترش کار این استعدادهای جوان است. استفاده از

آگهی

برنامه ای در اروپا موسوم به “ شیپ” (SHAPE) هنرمندان صدا و نوازندگان مبتکر را گردهم آورده است. هدف، گسترش کار این استعدادهای جوان است.

استفاده از صداهای جدید در موسیقی و تجارب حسی ای که توسط استعدادهای نوظهور خلق می شود، جزء فعالیتهای بلندپروازانه برنامه “شیپ است. “شیپ” اولین بار در جشنواره سالانه موسیقی و هنرهای تجسمی در برلین موسوم به “سی تی ام” و با حمایت برنامه “خلاقیت در اروپا” معرفی شد. پلتفورم “شیپ” هر ساله و تا سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۸ نوازنده جوان را از سراسر اروپا انتخاب می کند تا نوآوری های موسیقیایی خود را در رویدادهای مختلف فرهنگی ارائه کنند.

کِتِو، یکی از هنرمندان عضو این برنامه می گوید که ساعتهای زیادی را در استودیوی خانگی اش وقت می گذراند. وی می افزاید: « کارشناسی ارشد رشته هنر و رسانه را بزودی تمام می کنم. قبلا، دو سال، در دانشگاه موسیقی کلاسیک خواندم. کنترباس می نوازم و پیش از آن هم در ارکستر ساز می زدم. روی آوردن به موسیقی الکترونیک باعث شد بتوانم آزادانه کار کنم و در موسیقی خودکفا شوم. تعریف [سبک موسیقی ای که کار می کنم]، برایم سخت است، اما خودم آن را نوعی پست تکنو می نامم. چون برخی عناصر زیبایی شناسی موسیقی تکنو در آن وجود دارد، یک جور موسیقی کاملا انتزاعی.»

کتی آلبریکی، یکی دیگر از هنرمندان جوان “شیپ” موسیقی الکترونیک خود را اینگونه توصیف می کند:
من در فضایی که خودم آن را “پرتوره های آوایی” نامیده ام، برنامه اجرا کردم. کار من یک جور فرم روایی دارد و من با موسیقی ام داستان تعریف می کنم. به مبحث عصب شناسی موسیقی، روانشناسی و حس آمیزی موسیقی خیلی علاقه دارم.»

مسئول هماهنگ کننده این برنامه در مورد نقاط مشترک کار این هنرمندان جوان می گوید: «هر کدام از شانزده فستیوال “شیپ“، در طول سال برنامه هایی برگزار می کند. شوق و اشتیاق شنیدن نواها و اصوات بدیع و تصاویر جدید ما را به هم متصل می کند، اینکه به سمت بداهه نوازی برویم، به دنبال اشتباهاتی که از آنها بیاموزیم و یا اینکه در پایان حتی خودمان هم از نتیجه کارمان شگفت زده شویم. اینها نقاط اشتراک ما هستند.»

وی می افزاید: «جوانان فکر می کنند شهرت نشان دهنده این است که کارشان خوب است. به نظر من بر عکس است. محبوبیت زیاد یک هنرمند به این معنی است که دیگر کار خوب انجام نمی دهد. اما ما تلاش می کنیم موفقیت را درست همان موقع که جوانه می می زند، شکار کنیم.»

بروسیاده سال پیش از بخارست به برلین آمده است. از سال ۲۰۰۲ درکلوبی موسیقی می نواخت. برای او، اینکه هنرمندی از پلتفورم “شیپ” باشد، خیلی مهم است. وی می گوید: «مشکل این است که زنان بطور مشخص، خیلی کمتر از مردان در کلوبها موسیقی الکترونیک اجرا می کنند. گویی خانمها از ورود به کلوب آقایان کمی بترسند. به نظرم پلتفورم “شیپ” برای تهییه کنندگان جوان هم خیلی جالب است، چون با حضور در جشنواره ها می توانند قراردادهای کاری امضا کنند.»

قرار ملاقات فرهنگی بعدی هنرمندان جوان” شیپ” در ماه آوریل و در دو فستیوال “سینه تارت” در شهر درسدن آلمان، و “روکولکتیو” در بخارست است.

برنامه شیپ: SHAPE: http://www.skanumezs.lv/en/2015/shape-sound-heterogeneous-art-and-performance-in-europe/

جشنواره “سی تی ام” در برلین:
http://www.ctm-festival.de/news/

سایت رسمی کِتِو: http://cargocollective.com/ketev

برای شنید کارهای کتی آلبریکی در “سوند کلاود” اینجا کلیک کنید:
Kathy Alberici: https://soundcloud.com/bocca-al-lupo

کارهای بورسیاده در سوند کلاود: https://soundcloud.com/borusiade

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر به دنیای ترجمه و طراحی جلد کتاب در جمهوری چک

برنامه های اروپا برای نسل اراسموس

طرح «هفت گام»، مجالی برای ملاقات رقصنده های جوان اروپایی با طراحان رقص