دالان زیرزمینی دوهزارساله‌ درشهر لیون برای نخستین‌بار به صورت مجازی در معرض بازدید عمومی قرارمی‌گیرد

دالان زیرزمینی «استخوان ماهی»، لیون فرانسه
دالان زیرزمینی «استخوان ماهی»، لیون فرانسه Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیلون گودینو، معاون آثار باستانی شهر لیون تاکید کرد که «ما در زیر پاهایمان مکانی را بسته‌ بودیم که نزدیک به دوهزار سال است که کسی آن را ندیده است و ما تقریبا چیزی از آن نمی‌دانیم.»

آگهی

یک شبکه زیرزمینی در شهر لیون فرانسه موسوم به «استخوان ماهی» که سال‌ها به دلایل امنیتی غیرقابل دسترس بود، قرار است که به صورت مجازی در معرض بازدید عموم قرار ‌گیرد.

سیلون گودینو، معاون آثار باستانی شهر لیون تاکید کرد که «ما در زیر پاهایمان مکانی را بسته‌ بودیم که نزدیک به دوهزار سال است که کسی آن را ندیده است و ما تقریبا چیزی از آن نمی‌دانیم.»

ایده‌ی بازگشایی این مکان تاریخی ماه دسامبر با بودجه‌ی ۲۵۰ هزار یورویی به تصویب رسید و به خدمات باستان شناسی شهرداری سپرده شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

نام این زیرزمین تاریخی موسوم به «استخوان ماهی» که از شبکه‌ی وسیع تونل‌های ساخته شده و اتاق‌های طاق‌دار تشکیل شده از پلان مرموز آن به شکل استخوان ماهی، گرفته شده است. این اتاق‌ها در بیش از بیست‌متری تپه ای تحت عنوان «کوروآ روس» در لیون مدفون شده‌اند.

یک راهنمای توریستی ۷۰ ساله در شهر لیون با انتقاد از عدم بازگشایی این مکان تاریخی در طی این سال‌ها «دخمه‌های پاریس را یکی از پربازدیدترین مکان‌های پایتخت» دانست و با این حال از اکتفای شهرداری لیون به نمایش مجازی این مکان خرسند بود.

هروه ترونشر، زمین ریخت‌شناس و ژئومورفولوژیست دراین‌باره توضیح می‌دهد که باستان شناسان در حال حاضر بررسی‌های سه بعدی خود را انجام داده‌اند، اما «این داده‌های خام باید به فرمت مناسب برای بازدید عموم تبدیل شوند.»

قدمت دوهزار‌ساله

باستان‌شناسان در ابتدا قدمت این مکان را به عنوان مکانی نظامی در قرن شانزدهم میلادی تخمین زدند، اما با استفاده از روش «تاریخ‌گذاری رادیوکربن» آن را به آغاز هزاره اول نسبت دادند، در دورانی که امپراطوری روم شهر لیون را که پیشتر «لوگدونوم» نامیده می‌شد، به عنوان پایتخت سه مرکز بلژیک، آکیتن و لیونز (Trois Gaules ) انتخاب کرده بود.

مطالعات در این‌باره در حال کشف پیوند این شبکه زیرزمینی با سایر شبکه‌های زیرزمینی در این منطقه است. درحال حاضر شبکه نقشه‌برداری حدود ۳۰ کیلومتر از این منطقه را در زیر زمین پوشش داده‌است.

طبق آخرین فرضیه‌ها این زیر زمین به عنوان محل ذخیره‌ای مقدس در محراب‌های زیر زمینی یا جایی برای گردهمایی نمایندگان استانی در هر تابستان بوده که برای انجام سوگند وفاداری به روم گرد هم می آمدند.

پیشتر نویسنده و تاریخدانی به نام ولید ناظم در سال ۲۰۰۱ کتابی تحت عنوان «معمای استخوان ماهی» منتشر کرده بود که در آن به رازهای بقایای این مکان تاریخی می‌پردازد.

قرار است تا این بازدید مجازی از سپتامبر ۲۰۲۴ ارائه شود، اما هنوز تا تهیه‌ی یکی از پیچیده‌ترین تولیدات سه‌بعدی با چندین میلیون یورو هزینه فاصله است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکوردشکنی افتتاح کتابفروشی‌‌‌ در سرزمین ویکتور هوگو؛ فرانسوی‌ها سال گذشته ۳۶۵ میلیون جلد کتاب خریدند

کلیسایی در لیونِ فرانسه که میزبان پناهجویان جوان است

برگزاری نمایشگاه هنرمندان نقاش و عکاس ایرانی در شهر لیون فرانسه