سفر چارلز سوم به فرانسه به تعویق افتاد؛ آلمان اولین مقصد خارجی پادشاه بریتانیا می‌شود

استقبال پرنس چارلز (در زمان حیات ملکه الیزابت) از امانوئل ماکرون در لندن به تاریخ هجدهم ژوئن ۲۰۲۰.
استقبال پرنس چارلز (در زمان حیات ملکه الیزابت) از امانوئل ماکرون در لندن به تاریخ هجدهم ژوئن ۲۰۲۰. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آنسوی کانال مانش یا به قول بریتانیایی‌ها کانال انگلیس، پادشاه جدید در حال آماده شدن برای مراسم تاجگذاری خود در تاریخ ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) است ولی قصد داشت تا قبل از آن روز،‌ اولین دیدار رسمی برون مرزی خود را به فرانسه و آلمان داشته باشد.

آگهی

دفتر ریاست جمهوری فرانسه و دولت بریتانیا صبح جمعه سفر رسمی پادشاه بریتانیا به فرانسه را به تعویق انداختند. هنوز مشخص نیست که این سفر به چه تاریخی موکول خواهد شد. با این حال سفر چارلز سوم و همسرش به آلمان همچنان بر قوت خود باقی است و این زوج سلطنتی قرار است روز چهارشنبه وارد برلین شوند.

در چند روز گذشته خیابان‌های پایتخت فرانسه شاهد اعتراضات خیابانی گسترده توامان با انباشت چند صد تن زباله بوده است. پارلمان کشور در بزنگاه سختی قرار دارد و امانوئل ماکرون تلاش می‌کند دومین دوره ریاست جمهوری خود را به سلامت از این چالش سیاسی به پایان ببرد.

در آنسوی کانال مانش یا به قول بریتانیایی‌ها کانال انگلیس، پادشاه جدید در حال آماده شدن برای مراسم تاجگذاری خود در تاریخ ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) است ولی قصد داشت تا قبل از آن روز،‌ اولین دیدار رسمی برون مرزی خود را به فرانسه و آلمان داشته باشد.

در همین حال، ساختمان شهرداری بوردو در جنوب غرب فرانسه، شهری که قرار بود پادشاه چارلز کنسولگری بریتانیا را در آنجا افتتاح کند، در اعتراضات عصر پنجشنبه به آتش کشیده شد.

قرار بود پادشاه بریتانیا به همراه همسرش ملکه کامیلا روز یکشنبه وارد پاریس شوند و بعد از آن به بوردو سفر کنند.

دوران جدید روابط لندن و پاریس

علت هرج و مرج در شهرهای مختلف فرانسه به تصمیم ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی مربوط است و ربطی به خصومت مردم با چارلز سوم و سلطنت در بریتانیا ندارد. ولی قرار هم نبود ما‌ه‌ها برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه بریتانیا به فرانسه به این سادگی تغییر کند؛ چرا که پس از پنج سال سردی روابط، دیدار اخیر ماکرون و ریشی سوناک به عنوان «لحظه اتحاد مجدد» بین دو همسایه تلقی شده بود و پادشاه چارلز قصد داشت این گرمی روابط را به اوج برساند.

متعاقب توافق مهم تجاری در دوران پسابرگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، همکاری در جنگ اوکراین و آغاز نخست‌وزیری ریشی سوناک؛ روابط پاریس-لندن نیز رفته رفته رو به گرمی نهاد. این درحالی است که دو کشور سالهاست بر سر برگزیت با یکدیگر چالش داشتند و حضور بوریس جانسون نیز بر این تنش‌ها می‌افزود.

آسوشیتدپرس
معترضان با در دست داشتن بنری در حاشیه اجلاس سران فرانسه و بریتانیا در پاریس، جمعه، دهم مارس ۲۰۲۳ که روی آن نوشته شده «فرانسه- بریتانیا. مرگ در مرزها. کشورهای گناهکار»آسوشیتدپرس

امانوئل ماکرون، پادشاهی در الیزه

جو حسن نیت حول روابط بریتانیا و فرانسه ممکن است در بین مردم پاریس احساس نشود. در روزهای اخیر ماکرون متهم به نادیده گرفتن نقش پارلمان و زیر پا گذاشتن دموکراسی شده است و گویی همچون یک «پادشاه بلندپایه» عمل می‌کند.

شاید در شرایط فعلی، برگزاری رژه در پاریس و ناهار خوردن با پادشاه بریتانیا در کاخ ورسای کمک چندانی به بهبود وجهه ماکرون نمی‌کرد. برای نمونه، یکی از مراسمی که برای استقبال از پادشاه بریتانیا در نظر گرفته شده بود، رژه در خیابان شانزه لیزه پاریس با ۱۴۰ سواره نظام بود. حال آنکه بیم آن می رفت که معترضان از این فرصت استفاده کرده و رژه را مختل کنند.

مسلم است که ائتلاف چپ افراطی موسوم به «اتحادیه نوین اکولوژیک و اجتماعی خلق / NUPES» نیز از این دیدار خرسند نبود. ساندرین روسو، نماینده حزب سبزها در پارلمان فرانسه که خواستار لغو این دیدار شده بود گفته بود «باورکردنی نیست، قرار است امانوئل ماکرون پادشاه جمهوری‌خواه [فرانسه]، از چارلز سوم استقبال کند! آن هم وقتی که مردم برای اعتراض در خیابان‌ها هستند.»

در چند روز گذشته، چپ افراطی فرانسه فراخوان‌های تظاهرات خود را در میدان کنکورد پاریس، یعنی همان میدانی که لویی شانزدهم در آن سر بریده شد (بوسیله گیوتین)، داده است. به گزارش سرمقاله لوموند این اقدام «با هدف احیای انگیزه‌های مردمی شاه‌کشی» صورت گرفته است.

بنا بر اعلامیه نخست‌وزیری بریتانیا، به تعویق افتادن سفر پادشاه چارلز سوم به فرانسه پس از درخواست رئیس جمهوری فرانسه از دولت بریتانیا برای به تعویق انداختن این سفر، با رضایت طرفین اتخاذ شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبوم عکس از سفر پادشاه بریتانیا به فرانسه؛ از دیدار با ماکرون تا ضیافت شام در کاخ ورسای

چارلز سوم در پارلمان آلمان: حمله روسیه به اوکراین امنیت اروپا را تهدید می‌کند

تصاویری از حضور مردم خشمگین فرانسه در اعتراض به اصلاحات قانون بازنشستگی ماکرون