نجات در آخرین لحظه‌؛ چرا کارشناسان نسبت به موفقیت ادغام دو بانک سوئیسی بدبین‌ هستند؟

ساختمان بانک‌های کردیت سوئیس و یو‌بی‌اس در زوریخ
ساختمان بانک‌های کردیت سوئیس و یو‌بی‌اس در زوریخ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نجات لحظه آخری «کردیت سوئیس» و پیوند آن با رقیب بزرگتر خود، «یو‌بی‌اس»، بزرگ‌ترین شانس برای حفط ثبات بخش بانکی در سطح جهان و حفاظت از اقتصاد سوئیس در «کوتاه مدت» بود. اما چرا کارشناسان با تاکید بر قید زمانی «کوتاه مدت» نگران موفقیت این ادغام بزرگ در بلندمدت هستند؟

آگهی

نجات لحظه آخری «کردیت سوئیس» و پیوند آن با رقیب بزرگتر خود، «یو‌بی‌اس»، بزرگ‌ترین شانس برای حفط ثبات بخش بانکی در سطح جهان و حفاظت از اقتصاد سوئیس در «کوتاه مدت» بود. اما چرا کارشناسان با تاکید بر قید زمانی «کوتاه مدت» نگران موفقیت این ادغام بزرگ در بلندمدت هستند؟

مرگ یکی از قدیمی‌ترین موسسات پولی سوئیس هنوز بسیاری از شهروندان این کشور را در حالت بهت و شوک‌زدگی نگه داشته است. هانس گرسباخ، استاد اقتصاد کلان در دانشگاه ئی‌تی‌آچ (ETH) در زوریخ می‌گوید: «کردیت سوئیس بخشی از هویت سوئیس است زیرا این بانک در توسعه سوئیس مدرن نقش بسزایی داشته است.»

افزون بر این، فروپاشی آن به شهرت سوئیس به عنوان یک مرکز مالی امن و باثبات جهانی نیز لطمه زده است. 

آرتورو بریس، استاد امور مالی در مدرسه بازرگانی آی‌ام‌دی (IMD) در سوئیس با تاکید بر این که «شهرت سوئیس برای همیشه آسیب دیده» می‌گوید: «یکی از ثابت‌ترین نتایج به دست آمده از تحقیقات دانشگاهی این است که ادغام بانک‌ها به ندرت با موفقیت همراه است.»

مجموع دارایی‌های واحد حاصل از ادغام دو بانک کردیت سوئیس و یو‌بی‌اس نزدیک به ۱.۷ تریلیون دلار ارزش دارد که دو برابر ارزش تولید سالانه اقتصاد سوئیس است. سپرده‌های این بانک جدید با ۳۳۳ میلیارد فرانک (۳۶۳ میلیارد دلار)، معادل ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی سوئیس است.

مشکل داشتن یک بانک بزرگ در یک اقتصاد کوچک این است که اگر بانکی با بحران مواجه شود یا نیاز به کمک مالی داشته باشد، ممکن است توان مالی دولت برای حمایت از آن و نجاتش ناکافی باشد.

بر همین اساس، تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان پیشنهاد کردند که بخشی از بانک جدید با عرضه عمومی سهام، خصوصی و واحدهایی از آن حذف شود.

این دو بانک در مجموع بیش از ۳۷ هزار کارمند داشتند که معادل ۱۸ درصد کارکنان شاغل در بخش مالی سوئیس بود. آرتورو بریس، استاد امور مالی در مدرسه بازرگانی آی‌ام‌دی (IMD) در سوئیس یادآوری می‌کند: «شعبه کردیت سوئیس در شهری که من زندگی می‌کنم درست روبروی شعبه یو‌بی‌اس است، به این معنی که یکی از این دو شعبه قطعا تعطیل خواهد شد.» 

پیش‌بینی می‌شود که ادغام این دو بانک به تعدیل حداقل ۹ هزار نیروی کار شاغل در آنها منجر شود.

رالف همرز، مدیرعامل یو‌بی‌اس نیز یکشنبه شب اعلام کرد که بانک تلاش خواهد کرد تا سال ۲۰۲۷ میلادی سالانه ۸ میلیارد فرانک (۸.۹ میلیارد دلار) از هزینه‌های خود بکاهد که ۶ میلیارد فرانک (۶.۵ میلیارد دلار) از آن، از محل کاهش تعداد کارکنان حاصل خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

بانک جدید همچنین آنقدر بزرگ است که دارای «قدرت شبه‌انحصاری» در بازار پول سوئیس باشد و همین مساله با کاهش سطح رقابت، می‌تواند هزینه خدمات بانکی را در این کشور افزایش دهد.

افزون بر این، به باور کارشناسان ادغام‌های بزرگ به طورمعمول سرشار از ریسک هستند و اغلب بازده وعده داده شده را به سهامداران ارائه نمی‌دهند. چنان که موسسه رتبه‌بندی مودیز نیز در تازه‌ترین گزارش خود، چشم‌انداز پرداخت برخی بدهی‌های بانک را منفی کرده و یادآوری کرده است که «پیچیدگی و وسعت» این ادغام، ریسک‌هایی را برای بانک ادغام شده در بر خواهد داشت؛ ادغامی که به باور فیلیپ استرالی، رئیس شرکت تجزیه و تحلیل داده‌ها به نام اف‌ان‌ای (FNA)، برای تکمیل شدن به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجلاس سران اتحادیه اروپا؛ رهبران اروپایی بر ثبات بخش بانکی منطقه یورو تاکید کردند

وضع تحریم‌های غرب پس از بحران ورشکستگی؛ چه بر سر بانک‌های روسیه آمد؟

دو زن جسد پیرمردی را به بانک بردند و از حسابش برداشت کردند