توافق تهران و ریاض؛ شورای همکاری خلیج فارس حمایت و ایران بر جزایر سه‌گانه تاکید کرد

توافق بین ایران و عربستان
توافق بین ایران و عربستان Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در واکنش به بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با استقبال از آن، در عین حال تاکید کرد که جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

آگهی

ایران در واکنش به بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با استقبال از آن، در عین حال تاکید کرد که جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

این واکنش در حالی مطرح شد که در بیانیه روز گذشته وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس بر خلاف بیانیه‌های گذشته سخنی از این جزایر به میان نیامده بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران حمایت کشورهای منطقه از توافق بین ایران و عربستان، را نشانه‌ای از عزم همسایگان برای تقویت ابتکارات دیپلماتیک در سطح منطقه دانست.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته از توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین استقبال کردند.

شورای همکاری خلیج فارس شامل شش کشور در منطقه از جمله عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین است.

آن‌ها گفتند که این توافق که از سرگیری روابط دیپلماتیک را در پی دارد گامی مثبت برای حل و فصل اختلافات منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو است.

سید بدر بوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان که ریاست یکصد و پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را برعهده داشت با اعضای این شورا راه‌های تقویت امنیت و ثبات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در ابتدای این نشست وزرای امور خارجه اعلام کردند که توافق عربستان و ایران گامی در جهت ایجاد روابط بین کشورها بر اساس تفاهم، احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی است.

آن‌ها همچنین تاکید کردند که این توافق با منشورهای سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و قوانین و هنجارهای بین‌المللی مطابقت دارد.

این شورا همچنین درباره اهمیت تعهد ایران درباره میزان غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای استفاده‌های صلح آمیز تاکید کرد.

با این حال ناصر کنعانی درباره این بخش از بیانیه آن را وارد ندانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت‌ها و تعهدات بین‌المللی خود آشنا و همواره به آنها پایبند بوده و در خصوص توافق برجام نیز در چارچوب‌های فنی و سیاسی مرتبط با این توافق، در تعامل و ارتباط با طرف های ذیربط می‌باشد.»

شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر لزوم حفظ امنیت دریایی در منطقه و رسیدگی به هر آنچه که ممکن است خطوط کشتیرانی، تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تهدید کند، تاکید کرد.

شورای همکاری خلیج فارس حمایت کامل خود را از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن اعلام کرد. وزیران خارجه این نهاد از حوثی‌ها خواستند تا به دعوت شورای رهبری ریاست جمهوری پاسخ داده و زیر نظر سازمان ملل برای دستیابی به صلح اقدام کنند.

کنعانی درباره این بخش از بیانیه شش کشور عربی منطقه، مطالب مربوط به یمن و ارتباط آن با نام ایران را رد کرد و بر لزوم واقع گرایی و پیشرفت راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران طولانی یمن تاکید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

استقبال اتحادیه اروپا از توافق ایران و عربستان: آماده تعامل با همه بازیگران منطقه هستیم

میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان حاوی چه «پیام‌هایی» برای آمریکاست؟