شارل میشل در گفت‌وگو با یورونیوز: اتحادیه اروپا در مورد روابط نزدیک‌ روسیه و چین «ساده‌لوح» نیست

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا
شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز گفت که اتحادیه اروپا در مورد نزدیکی روابط دیپلماتیک روسیه و چین در زمان جنگ اوکراین، «ساده‌لوح» نیست.

آگهی

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز گفت که اتحادیه اروپا در مورد نزدیکی روابط دیپلماتیک روسیه و چین در زمان جنگ اوکراین، «ساده‌لوح» نیست.

با وجود این رئیس شورای اتحادیه اروپا در ادامه تأکید کرد که روابط نزدیک‌تر چین و روسیه در این دوره نباید بروکسل را از تعامل با پکن باز دارد.

آقای میشل در گفتگوبا یورونیوز که پیش از نشست دو روزه رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل انجام شده، گفت که برای این اتحادیه آن چیزی که مهم است این است که چین از روسیه حمایت نکند.

او ادامه با بیان اینکه ساده‌لوح نیست و می‌داند که روابط نزدیکی میان چین و روسیه وجود دارد، گفت: «مهم است که چین از قوانین بین‌المللی و ثبات از طریق منشور سازمان ملل متحد حمایت کند.»

آقای میشل گفت: «من فکر می‌کنم که در این شرایط، کاملاً واضح است که ما نیاز به تعامل با چین داریم، نه به این دلیل که بر سر همه چیز با چین توافق داریم، بلکه به این دلیل که باید از منافع و اصول خود دفاع کنیم.»

میشل در ادامه این گفتگو بر حمایت خود از طرح صلح ۱۰ ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از مناطق اشغالی اوکراین و احیای مرزهای بین‌المللی به رسمیت‌شناخته شده اوکراین است، تاکید کرد.

پیشنهاد زلنسکی در تضاد کامل با طرح ۱۲ ماده‌ای چین است که اخیراً ارائه شده است، پیشنهادی که مسئله سرزمین‌های اشغالی اوکراین به وضوح در آن جایی ندارد.

طرح چینی اگرچه به اصول حقوق بین‌الملل اشاره دارد اما با اجتناب از توصیف جنگ به عنوان جنگ یا تهاجم، از یک «بحران» سخن می‌گوید. همچنین این طرح خواستار لغو «تحریم‌های یکجانبه» و پایان «ذهنیت جنگ سرد» است، موضوعی که انتقاد صریح از کشورهای غربی در آن مستتر است.

میشل در مورد طرح پکن گفت: «این طرح صلح آن چیزی نیست که ما به آن اعتقاد داریم. ما به فرمول صلح پیشنهادی رئیس جمهور، زلنسکی که بر اساس منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی و رویکرد چندجانبه‌گرایی است، اعتقاد داریم.»

قصد حمله به روسیه وجود ندارد

رئیس شورای اتحادیه اروپا با مهم ارزیابی کردن کمک‌های نظامی جدید به اوکراین که در هفته جاری توسط وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد، گفت: «این یک تصمیم مشخص برای دفاع واقعی از اروپا است.» او در ادامه گفت: «تصور چنین تصمیمی حتی چند هفته پیش از شروع تهاجم تمام عیار غیرممکن بود.»

میشل در پاسخ به سؤالی در مورد ترسیم مرز میان حمایت نظامی و ستیزه‌جویی فعال گفت که اتحادیه اروپا از نظر قانونی این حق را دارد که به کشور مورد حمله واقع شده، کمک کند.

او گفت: «شکی نیست که قصد حمله به روسیه وجود ندارد. یک متجاوز وجود دارد و آن روسیه است. قربانیانی وجود دارند.»

میشل گفت: «ما از قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنیم زیرا می‌دانیم که اگر از اوکراین حمایت نکنیم، به این معنی است که جهان در آینده از امنیت کمتری برخوردار خواهد بود.»

چالش‌های دشوار متعدد به صورت هم‌زمان

رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین در گفتگو با یورونیوز وضعیت اقتصاد اروپا را مورد بحث قرار داد که به شدت تحت تأثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار گرفته است.

آقای میشل با اشاره به قیمت بالای انرژی، تغییرات آب و هوایی، تحولات دیجیتال و فقدان مهارت‌های لازم گفت: «احساس می‌کنیم که پرداختن به رقابت‌پذیری بلندمدت اتحادیه اروپا مهم است. ما هم‌زمان با چالش‌های دشوار زیادی مواجه هستیم.»

نگرانی‌های مالی اتحادیه اروپا در این ماه پس از شکست بانک «سیلیکون ولی»، بزرگ‌ترین بانک آمریکایی و تصاحب «کردیت سوئیس»، دومین بانک وام‌دهنده بزرگ سوئیسی افزایش یافته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای میشل با بیان اینکه اتحادیه اروپا آنچه را که در سوئیس و آمریکا اتفاق می‌افتد، رصد می‌کند، بر وجود ابزارهای مناسب برای حفظ ثبات اطمینان داد.

آگهی

به گفته رئیس شورای اتحادیه اروپا، آخرین تحولات باید در مذاکرات اتحادیه بانکی اروپا رخ دهد که به دلیل اختلافات مداوم کشورهای عضو، مدت‌ها ناقص باقی مانده است.

رکن سوم اتحادیه اروپا موسوم به طرح بیمه سپرده اروپا (ئی‌دی‌آی‌اس)، آخرین قطعه از پازلی است که منتظر توافق است. به طور تصادفی، ئی‌دی‌آی‌اس قرار است از تداوم عملکرد بانک‌های بحران‌زده مانند بانک «سیلیکون ولی» جلوگیری کند.

رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت: «ما خیلی روی این سؤال کار کرده‌ایم، اما شاید زمان آن رسیده است که سرعت را افزایش دهیم و امیدوارم بتوان به آن انگیزه سیاسی داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر چین خطاب به اتحادیه اروپا: قطع روابط با پکن به ضرر خودتان است

«عصر جدید» همکاری روسیه و چین رقم خورد؛ مسکو امنیت انرژی چین را تامین می‌کند

نگاهی به نوسانات سهم بازار برق و گاز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا