قطر میزبان برترین‌های تنیس و والیبال ساحلی

قطر میزبان برترین‌های تنیس و والیبال ساحلی
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

قطر به مکانی برای ورزش‌های سطح‌بالای بین‌المللی تبدیل شده است. انجمن تنیس زنان و انجمن تنیس‌ حرفه‌ای رقابت‌هایی را در ماه فوریه در دوحه برگزار کردند و بازی‌های فینال تور جهانی والیبال ساحلی Beach Pro هم برای نخستین بار در این شهر برگزار شد.

آگهی

قطر به مکانی برای ورزش‌های سطح‌بالای بین‌المللی تبدیل شده است. انجمن تنیس زنان و انجمن تنیس‌ حرفه‌ای رقابت‌هایی را در ماه فوریه در دوحه برگزار کردند و بازی‌های فینال تور جهانی والیبال ساحلی Beach Pro هم برای نخستین بار در این شهر برگزار شد.

شرکت در یک رقابت بین‌المللی در زمین خانگی

مبارکه نعیمی، تنیس‌باز تراز اول قطری است. او اخیرا در مسابقات تنیس آزاد توتال انرژی که با حضور تنیس‌بازان برتر جهان برگزار شد، شرکت کرد. او درباره آغاز راه خود به عنوان یک تنیس‌باز می‌گوید: «در ابتدا نمی‌خواستم تنیس بازی کنم. اما مادرم من و برادرم را به این ورزش ترغیب کرد و من شروع به رقابت کردم. چند بازی را بردم و این‌جا در دوحه در همه دسته‌بندی‌ها اول شدم.»

اگرچه برادر خانم نعیمی تنیس را ادامه نداد، اما او رفته رفته عاشق این ورزش شد. 

وی می‌گوید: «تنیس اکنون بخشی از زندگی من و بازی روزانه به روتین زندگی من تبدیل شده است. البته چون در دانشگاه درس می‌خوانم، حفظ توازن سخت است. اما تلاش می‌کنم زمانم را مدیریت کنم و همزمان هم مسابقه بدهم و هم درس بخوانم. تنیس اشتیاق من است.»

مونیر عارج، تنیس باز سابق مراکشی و مربی تنیس نخستین بار مبارکه نعیمی را وقتی ۶ یا ۷ ساله بود در فدراسیون تنیس قطر ملاقات کرد. اکنون بیش از ۱۰ سال از آن موقع می گذرد و خانم نعیمی بسیار پیشرفت کرده است.

آقای عارج می‌گوید: «از نظر فنی او یکی از تنیس‌بازان خوب ما در دوحه است و مدام هم بهتر می‌شود. او تا همین الان هم از نظر ضربه به توپ، نحوه حرکت و رفتار در زمین بازی بسیار بهتر شده است. پیشرفت بسزایی داشته است.»

وی امیدوار است که با حضور در مسابقات تنیس آزاد توتال انرژی قطر با برخی از بهترین تنیس‌بازان جهان روبرو شود و دختران جوان بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد تا راکت به دست بگیرند. مربیش نیز امیدوار است که او روزی در میان ۱۰۰ تنیس‌باز برتر انجمن تنیس زنان قرار گیرد. اما رقابت بسیار نفس‌گیری است.

آقای عارج در این‌باره می‌گوید: «میلیون‌ها نفر تلاش می‌کنند تا وارد انجمن تنیس‌ زنان شوند. اما شانس آن‌ها بسیار محدود است. با این حال همه امیدوارند و بهترین تلاش خود را می‌کنند.»

شماره یک جهان درپی تبدیل شدن به یک الگو است

گاهی وقت‌ها امید به واقعیت بدل می‌شود. ایگا شفیونتک، نفر اول رقابت‌های تنیس آزاد توتال‌انرژی قطر با اشاره به این که جایگاه کنونیش را هیچ‌گاه پیش‌تر برای خود متصور نبود، می‌گوید: «قرار گرفتن در این جایگاه خیلی خوب است. چون وقتی جوان‌تر بودم أصلا فکرش را هم نمی‌کردم که روزی به یک الگو بدل شوم. پس من واقعا می‌خواهم برای دیگران مثال خوبی باشم و به یاد داشته باشم که وقتی در زمین هستم احساسات و ناراحتی‌هایم را هم خود به خود به نمایش می‌گذارم. این موضوع به نوعی مشوق من برای سخت‌تر کار کردن است.»

Hussein Sayed/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
ایگا شفیونتک در قطرHussein Sayed/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

درست پس از آغاز فصل نوین رقابت‌های تنیس با مسابقات تنیس آزاد استرالیا، مسابقات آزاد تنیس مردان و زنان قطر هم نه‌تنها برای برترین تنیس‌بازان موقعیتی در راستای تقویت توانایی‌هاشان فراهم می‌کند بلکه سکوی پرتابی برای دیگر تنیس‌بازانی که هنوز می‌خواهند برای خود نامی دست و پا کنند.

سعد مهندی، رئیس این رقابت‌ها از فدراسیون تنیس قطر می‌گوید: «ما توسط تیم‌های ملی‌مان سعی می‌کنیم تا تنیس‌بازان را به بالا بردن سطح توانایی‌شان برای شرکت در رویدادها ترغیب کنیم. هرساله بهترین بازیکنانمان را توسط وایلد‌کارت‌ها به رقابت‌های بین‌المللی می‌فرستیم و با سرمایه‌گذاری روی این کار هر سال پیشرفت می‌کنیم.»

برای النعیمی خوشحالی در زمین بازی معنا می‌شود اما او همزمان در دانشگاه در رشته کسب و کار تحصیل می‌کند. در نتیجه برقراری توازن میان ورزش و دانشگاه چالشی در زندگی او است.  وی امیدوار است تا دیگران را هم بتواند به این کار ترغیب کند و می‌گوید: «من می‌خواهم الهام‌بخش همه زنان قطری باشم. اخیرا، مخصوصا پس از جام جهانی قطر، ما زنان ورزشکار زیادی در منطقه خود داریم.» 

حضور او به عنوان یکی از معدود تنیس‌بازان عرب بدون شک الهام‌بخش نسل آینده تنیس‌بازان خواهد بود.

سال درخشان فلیکس اوجر الیاسیم

سال ۲۰۲۲ برای فلیکس اوجر آلیاسیم، تنیس باز ۲۲ ساله کانادایی درخشان بود. او موفق به کسب اولین عنوان انفرادی شد و به رتبه ششم در رده‌بندی جهانی رسید. او اکنون امیدوار است تا به موفقیت خود ادامه دهد. مربی تنیس عموی رافائل نادال، تنیس‌باز مشهور اسپانیایی است. 

فلیکس آلیاسیم می‌گوید: «جالب است که در پایان سال با خودم فکر می‌کردم که می‌خواهم به آن مثل یک شروع جدید بنگرم یا ترجیح می‌دهم همین‌طور پیش بروم و به آن مثل یک پیشرفت مداوم در کارم نگاه کنم. بیشتر احساس می‌کردم باید به این فکر کنم که چطور همان‌طور که تا کنون پیش‌رفته‌ام به کار خود ادامه دهم و روی چیزهایی که برایم مهم هستند تمرکز کنم، تناسب بدنم را حفظ کنم و البته ابتدا سالم باشم و بعد فقط تمرین کنم. در نتیجه وقتی به رقابت‌ها پا می‌گذارم آماده‌ام و احساس می‌کنم که خوب بازی می‌کنم.»

Hussein Sayed/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
ایگاHussein Sayed/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

آقای آلیاسیم اگرچه یکی از بهترین تنیس‌بازان کانادا است اما برای رسیدن به این جایگاه چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. وی پس از هشت شکست در بازی‌های فینال بالاخره موفق شد در یک برنده شود. 

وی که این برد را تسکینی عظیم می‌خواند، می‌گوید: « از۱۴ یا ۱۵ سالگی بازیکن جوان و آینده‌داری به حساب می‌آمدم. این موضوع البته که روی شونه‌هایم سنگینی می‌کرد اما همزمان معتقدم که فشار و محرک خوبی بود. با خودم می‌گفتم حالا که مردم درباره آینده‌ام حرف می‌زنند و خودم هم مثل آن‌ها فکر می‌کنم، احساس می‌کنم که می‌توانم بازیکن خوبی باشم اما باید این را به خودم و دیگران اثبات کنم. اما وقتی آن فینال‌هایی را که دوست داشتم را باختم گاهی اوقات به خودم شک کردم و می‌گفتم آیا من می‌توانم آن کسی که باید، باشم، می‌توانم جزء ۱۰ بازیکن برتر قرار بگیرم؟ اما وقتی به این مشکلات برخوردم یکی از بهترین بازی‌های زندگیم را انجام دادم که مسابقه مهمی‌ هم بود و برد آن برایم تسکین عظیمی بود.»

آگهی

آقای آلیاسیم که مواجهه با واقعیت را کلید موفقیت خود در قبال برد‌ها و شکست‌ها و ادامه روند موفقیت خود می‌داند و می‌گوید: «کلید این موضوع برای من این بود که توازن ذهنی خود را حفظ کنم و موقع پیروزی بیش از حد هیجان‌زده و موقع شکست ناامید نشوم. این پذیرش واقعیت است. وقتی به این طرز فکر رسیدم متوجه شدم که ناامیدی نتیجه عدم پذیرش واقعیت است. یعنی باید نتیجه را فقط به عنوان یک واقعیت بپذیرم و لزومی به ناامیدی یا هیجان‌زدگی بیش از حد نیست. اگر برنده شوم حتما لایق آن بوده‌ام و سخت تمرین‌ و خوب بازی کرده‌ام و اگر هم ببازم باید بازگردم و از ابتدا اصلاحش کنم. پس همه‌چیز تنها پذیرش واقعیت است.»

او درباره همکاری مربی خود تونی‌ نادال، عموی رافائل نادال می‌گوید: «ما روی خیلی چیزها کار می‌کنیم. وقتی با او در زمین هستم در باره تکنیک‌ها، بازی من و این که چطور می‌توانم ضربه‌هایم را بهتر کنم تا بازیکن بهتری باشم صحبت می‌کنیم. فکر می‌کنم او به من اعتماد به نفس می‌دهد. او با حرف‌هایش مشوق من است.»

آقای آلیاسیم همچنین با اشاره به حضور خود در یک رقابت بین‌المللی در دوحه قطر می‌گوید: «این یک رقابت جهانی است و اولین بار است که به دوحه می‌آیم اما واقعا به نظرم یک شهر آینده‌نگر است. این حس به شما دست می‌دهد که گویا سازندگانش می‌خواستند شهر آینده را این‌جا بنا کنند. دیدن همه این‌ها بسیار خوب است و خوشبختانه زمان داشتم که کمی شهر را ببینم.»

تور جهانی والیبال ساحلی Beach Pro در قطر برگزار می‌شود

سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری قطر روی تاسیسات ورزشی زمینه‌ساز میزبانی بسیاری از رویدادهای بین‌المللی ورزشی شد. آخرین آن‌ها تور حرفه‌ای بین‌المللی والیبال ساحلی است. دوحه آخرین ایستگاه تور مسابقات والیبال ساحلی حرفه‌ای است. اختتامیه این ۴۷ رویداد ورزشی در دوحه همراه با اعطای تاج بهترین بازیکن وبهترین تیم است.

فین تایلور، رئیس سازمان جهان والیبال می‌گوید: «ما سابقه خیلی خوبی از برگزاری رقابت‌های والیبال ساحلی در قطر داریم. به علاوه این که تیم ملی قطر خود یکی از بهترین‌ها است. آن‌ها در رقابت‌های المپیک توکیو به مدال برنز دست یافتند. پس برای ما برقراری رابطه با انجمن والیبال قطر و آکادمی آسپایر طبیعتا قدم بعدی در گسترش ورزش قطر بود. دوحه برای ما یکی از اصلی‌ترین شهرها چه برای برگزاری تور مسابقات والیبال ساحلی حرفه‌ای و چه برای دیگر مسابقات والیبال ساحلی در تمام دنیا است. پس تا زمانی که می‌توانیم و مردم قطر از تماشای والیبال ساحلی لذت می‌برند می‌خواهیم به این‌جا بازگردیم.»

آگهی
Hussein Sayed/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
ایگاHussein Sayed/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

علی غنیم کوانی، رئیس انجمن والیبال قطر می‌گوید: «وقتی بهترین تیم‌ها و بازیکنان را می‌بینید، متوجه‌ می‌شوید که آن‌ها بیشترین تلاش خود را می‌کنند. پس می‌توانید دنبال‌کنندگان و بینندگانشان را ببینید. طرفداران آن‌ها را دنبال می‌کنند و دوست دارند در همه کشورها آن‌ها را ببینند.»

 با توجه به نگاه‌های بسیاری که به این مسابقات جلب شده است. برگزارکنندگان تلاش می‌کنند که از این موقعیت برای جلب توجه به یکی از مشکلات بین‌المللی یعنی آلودگی استفاده کنند.

قهرمانان این رویداد برای اولین بار باید جامی بی‌نظیر را بالای سر ببرند. این جام کاملا از پلاستیک‌های دورریز جمع‌آوری شده از سواحل سراسر جهان ساخته شده و تعهد والیبال ساحلی به تمیز نگه‌داشتن سواحل در سراسر دنیا را نشان می‌دهد تا طرفداران بتوانند از این ورزش لذت ببرند.

فینال تور مسابقات والیبال ساحلی حرفه‌ای قرار است تا سال ۲۰۲۵ هر سال در قطر برگزار شود. اما برگزارکنندگان به همکاری با قطر به صورت بلند مدت می‌اندیشند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

احیای رقص و حرکات آکروباتیک در قطر با برگزاری جشنواره‌های تازه

بیست هزار داوطلب از سراسر دنیا؛ یاریگران برگزاری جام جهانی