یافته‌های «آزاردهنده» دانشمندان از وجود تخته‌سنگ‌های پلاستیکی در سواحل جزیره دورافتاده ترینداد

صخره‌های پلاستیکی در ساحل جزیره
صخره‌های پلاستیکی در ساحل جزیره Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما به این نتیجه رسیدیم که انسان‌ها اکنون به‌عنوان یک عامل زمین‌شناسی عمل می‌کنند و بر فرآیندهایی که قبلاً در سیاره ما کاملاً طبیعی بودند، مانند تشکیل سنگ تأثیر می‌گذارند و یادگارهایی اینگونه از خود وارد علم زمین‌شناسی می‌کنند.»

آگهی

دانشمندان می‌گویند در جزیره آتشفشانی «ترینداد» در سواحل برزیل که یکی از مکان‌های بکر و دورافتاده جهان محسوب می‌شود، رد پای «نگران‌کننده‌ای» از ضایعات انسانی پیدا کرده‌اند.

برای رسیدن به این جزیره باید ۳ تا ۴ روز با قایق در دل اقیانوس اطلس حرکت کرد؛ کاری که فرناندا آولار سانتوس، زمین‌شناس و استاد دانشگاه فدرال پارانا در برزیل انجام داد اما درنهایت به جای منظره‌ای طبیعی و دست‌نخورده، به چشم‌اندازی از تخته‌سنگ‌های پلاستیکی و شناور در ساحل روبرو شد.

او این سنگ‌های پلاستیکی را هنگامی که مشغول تحقیق روی پایان‌نامه دکترای خود درباره موضوعی متفاوت بود، پیدا کرد. در واقع او در نزدیکی یک حفاظت‌گاه طبیعی به نام ساحل لاک‌پشت، بزرگ‌ترین محل پرورش لاک‌پشت سبز در خطر انقراض در جهان، کار می‌کرد که با صحنه عجیبی از صخره‌های سبزو آبی روبه‌رو شد.

پژوهشگران با تجزیه و تحلیل مواد تشکیل‌دهنده این اجسام در آزمایشگاه دریافتند عنصر اصلی سازنده این سنگ‌ها در واقع ضایعات پلاستیکی و اگر دقیق‌تر بگوییم بقایای تورهای ماهیگیری هستند. جریان‌های اقیانوسی همچنین تعداد زیادی بطری، زباله‌های خانگی و دیگر دورریختنی‌های پلاستیکی را از سراسر جهان به سواحل جزیره برده بودند.

آقای سانتوس در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که انسان‌ها اکنون به‌عنوان یک عامل زمین‌شناسی عمل می‌کنند و بر فرآیندهایی که قبلاً در سیاره ما کاملاً طبیعی بودند، مانند تشکیل سنگ تأثیر می‌گذارند و یادگارهایی اینگونه از خود وارد علم زمین‌شناسی می‌کنند.»

آقای سانتوس اضافه کرد که تماشای این منظره او را «مضطرب» و «ناراحت» کرده است.

دورافتادگی جزیره گرمسیری «ترینداد» آن را به پناهگاهی برای انواع گونه‌ها جانوری تبدیل کرده است؛ از پرندگان دریایی و ماهی‌هایی که فقط در آنجا یافت می‌شوند تا خرچنگ‌های تقریباً منقرض‌شده و لاک‌پشت‌های سبز. 

تنها حضور انسان در این جزیره واقع در اقیانوس اطلس جنوبی، در یک پایگاه نظامی کوچک همینطور در یک مرکز تحقیقات علمی است و به همین خاطر یافتن چیز‌هایی نظیر این در یکی از مهم‌ترین سواحل بکر به لحاظ زیست‌محیطی بسیار «شوکه کننده توصیف شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اگرچه از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو، تخته‌سنگ‌های پلاستیکی مشابهی در مکان‌هایی همچون هاوائی، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن گزارش شده، اما به گفته دانشمندان جزیره «ترینداد» دورافتاده‌ترین جا روی سیاره زمین است که تا کنون در آن چنین اجسامی یافت شده‌اند.

محققان می‌گویند این نگرانی وجود دارد که با فرسایش سنگ‌های پلاستیکی، میکروپلاستیک‌ها وارد محیط‌ زیست شده و زنجیره غذایی جزیره را بیشتر آلوده کنند. به اعتقاد آنان «آلودگی دریایی باعث تغییر پارادایم در مفهوم بنیادی سنگ و تشکیلات رسوبی شده است».

دانشمندان هشدار داده‌اند یافته‌های اخیر نشان می‌دهد تا چه میزان مشکل آلودگی اقیانوسی در جهان فراگیر است و زباله‌های ساخت بشر تا چه اندازه می‌توانند بر دوردست‌ترین مناظر طبیعی تاثیر بگذارند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «بولتن آلودگی دریایی» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چینی‌ها با ماهی رباتیک پلاستیک‌خوار به جنگ آلودگی اقیانوس‌ها می‌روند

تعداد پسماندهای پلاستیکی شناور در اقیانوسها از ماهی ها پیشی می گیرد

پاکسازی رودخانه معروف پاریس؛ ماکرون می‌گوید که در رود سن شنا خواهد کرد