کارزار رأی عدم اعتماد به دولت اسپانیا؛ بلندپروازی انتخاباتی راستگرایان در حزب «وکس»

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در پارلمان
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در پارلمان Copyright Francisco Seco/Copyright 2016 The AP. All rights reserved.
Copyright Francisco Seco/Copyright 2016 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحلیلگران سیاسی هدف حزب راستگرای «وکس» از برگزاری جلسه رای عدم اعتماد را بیشتر جلب توجه رای‌دهندگان پیش از فصل شلوغ انتخابات در ماه مه می‌دانند. «وکس» قصد دارد به یک حزب محافظه‌کار غالب در شهرداری‌ها و دولت‌های محلی بدل شود و برای پیروزی در انتخابات سراسری در انتهای سال با «حزب مردم» ائتلاف کند.

آگهی

پارلمان اسپانیا روز سه‌شنبه صحنه مناظره نمایندگان احزاب راست و چپ حول محور کارزار رای عدم اعتماد به دولت بود. رای‌گیری قرار است روز چهارشنبه توسط ۳۴۸ عضو مجلس نمایندگان این کشور انجام شود.

بنابر پیش‌بینی‌ها، این کارزار که توسط حزب راستگرای افراطی «وکس» رهبری می‌شود با شکست روبرو خواهد شد که این موضوع می‌تواند به تقویت ائتلاف چپ‌گرای اسپانیا بینجامد. 

تا کنون هیچ حزب دیگری از کارزار حزب «وکس» که با ۵۲ عضو در مجلس نمایندگان علیه دولت چپ‌گرای پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا برگزار شده، حمایت نکرده است.

سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب «وکس» برخلاف سنت معمول، خود را به عنوان نخست‌وزیر جایگزین معرفی نکرده بلکه با هدف جلب آرای نمایندگان میانه‌رو و چپ‌گرا، رامون تامامس (رهبر پیشین حزب کمونیست، اقتصاددان سرشناس و استاد دانشگاه) را به عنوان یک کاندیدای مستقل، برای رهبری کارزار رای عدم اعتماد به دولت متقاعد کرده است. 

آقای تامامس ۸۹ ساله که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی نماینده مجلس بود، متعهد شده که در صورت موفقیت‌آمیز بودن رای‌گیری روز چهارشنبه تنها اقدامش به عنوان نخست‌وزیر، برگزاری فوری انتخابات سراسری همزمان با انتخابات منطقه‌ای باشد که برای ۲۸ مه برنامه‌ریزی شده است. 

رامون تامامس می‌گوید که اگرچه با بسیاری از مواضع حزب راستگرای «وکس» از جمله نفی تغییرات اقلیمی، طرح اتهامات بی‌اساس مبنی بر ارتباط مهاجران با افزایش خشونت و حمله آن‌ها به فمینیست‌ها مخالف است اما با دغدغه‌های آن‌ها در موضوع جدایی‌طلبان کاتالان و باسک و «دفاع میهن‌پرستانه» این حزب از پرچم و سلطنت، هم نظر است.

پس از آنکه دولت آقای سانچز در اواخر ماه دسامبر اصلاحاتی را در قوانین مرتبط با «فتنه» و اختلاس با هدف کاهش فشار بر جدایی‌طبان کاتالان به تصویب رساند، حزب «وکس» قصد خود را مبنی بر پی‌گیری طرح رای عدم اعتماد اعلام کرد.  

پدرو سانچز در مناظره روز گذشته در مجلس نمایندگان با خطاب قرار دادن رهبر این حزب گفت: «آقای آباسکال، نامزدی که معرفی کردید تنها پوششی بر برنامه سیاسی نفرت‌انگیزتان است.»

آباسکال نیز در دفاغ از خود گفت: «قصد ما تحقیر میراث تاریخی قوه مقننه نیست. ما نمی‌توانیم آن را بیش از شما تنزل دهیم.»

تحلیلگران سیاسی هدف حزب راستگرای «وکس» از برگزاری جلسه رای عدم اعتماد را بیشتر جلب توجه رای‌دهندگان پیش از فصل شلوغ انتخابات در ماه مه می‌دانند. «وکس» قصد دارد به یک حزب محافظه‌کار غالب در شهرداری‌ها و دولت‌های محلی بدل شود و برای پیروزی در انتخابات سراسری در انتهای سال با «حزب مردم» ائتلاف کند.

نمایندگان محافظه‌کار سنتی «حزب مردم» که رهبری اپوزوسیون پارلمانی را برعهده دارند، گفته‌اند که به رای عدم اعتماد پیشنهادی «وکس» رای ممتنع خواهند داد. 

آلبرتو نونیز فیخو، رهبر «حزب مردم» با انتقاد از برگزاری کارزار رای عدم اعتماد گفته است که این رای‌گیری تنها پیروزی را برای آقای سانچز به ارمغان می‌آورد و به دلیل برگزاری انتخابات سراسری در دسامبر، بیهوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پدرو سانچز: اسپانیا در تحقیقات برای روشن شدن علت مرگ پناهجویان آفریقایی همکاری می‌کند

پایان سکوت سانچز؛ نخست وزیر اسپانیا خشونت‌ اعتراضات علیه حبس رپر کمونیست را محکوم کرد

پارلمان اسپانیا نخست وزیری پدرو سانچز را به رای می‌گذارد