کشورهای عربی، فرانسه و آمریکا سخنان وزیر اسرائیل درباره «انکار مردم فلسطین» را محکوم کردند

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر و اردن اظهارات وزیر اسرائیل مبنی بر انکار وجود مردم فلسطین را «نژادپرستانه» خواندند. اردن سفیر اسرائیل را برای توبیخ احضار کرد. ایالات متحده هم روز سه‌شنبه اظهارات وزیر دارایی اسرائیل را «توهین آمیز» و «خطرناک» عنوان کرد.

آگهی

تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر و اردن اظهارات وزیر اسرائیل مبنی بر انکار وجود مردم فلسطین را «نژادپرستانه» خواندند. اردن سفیر اسرائیل را برای توبیخ احضار کرد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی اسرائیل، بخشی از دولت بنیامین نتانیاهو که در دسامبر آغاز به کار کرده روز گذشته در سخنانی گفت که «چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد». او ادامه داد که «هیچ تاریخ و زبان فلسطینی وجود ندارد» و سپس مدعی شد موضوع وجود ملت فلسطین، مصنوعی و ساختگی است.

یک مقام اردنی روز سه شنبه به رویترز گفت که اسرائیل اطمینان داده است که رفتار اسموتریچ نشان دهنده موضع آن کشور نیست.

فرحان حق، معاون سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اظهارات وزیر اسرائیلی را «کاملا بی‌فایده» خواند و تاکید کرد که مردم فلسطین «به وضوح» وجود دارند. آقای حق ادامه داد: «ما به حمایت از حقوق آنها و فشار برای راه حل دو کشوری ادامه می‌دهیم.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از صحبت‌های اسموتریچ انتقاد کرد. بورل گفت: «من باید از اظهارات غیرقابل قبول وزیر اسموتریچ ابزار تاسف می‌کنم. گفتن این صحبت‌ها در شرایطی که فضا از قبل متشنج است، اشتباه، بی‌احترامی و خطرناک است.»

ایالات متحده هم روز سه‌شنبه اظهارات وزیر دارایی اسرائیل را «توهین آمیز» و «خطرناک» خواند. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم این اظهارات نه تنها نادرست، بلکه نگران کننده و خطرناک است.»

در همین زمینه هم پاریس، اظهارات «غیرمسئولانه» وزیر اسرائیلی را محکوم کرد. وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از کسانی که در دولت اسرائیل هستند، می‌خواهیم که کرامت لازم را به نمایش بگذارند، به دیگران احترام بگذارند و از هرگونه اقدام یا بیانیه‌ای که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود، خودداری کنند.»

اسموتریچ که در یک شهرک غیرقانونی کرانه باختری زندگی می‌کند، در اوایل ماه مارس، پس از کشته شدن دو اسرائیلی توسط یکی از مبارزان حماس، خواستار «محو» شهر فلسطینی «هووارا» شده بود.

در ماه‌های اخیر خشونت در کرانه باختری تشدید شده و نگرانی‌ها از تشدید بیشتر این تنش‌ها در ماه رمضان مسلمانان که این هفته آغاز می‌شود افزایش یافته است.

وزارت دفاع اسرائیل با هدف اجازه دادن به فلسطینیان برای عبادت در مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان، مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را در ماه رمضان کاهش داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که زنان در تمام سنین و مردان ۵۵ سال و بالاتر از کرانه باختری برای نماز جمعه در محوطه این مسجد اجازه دسترسی آزاد به بین‌المقدس را دارند.

اوایل روز دوشنبه، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، یکی دیگر از چهره‌های راست افراطی کابینه، دستور بسته شدن دفتر پخش تلویزیونی فلسطین در بیت المقدس شرقی را صادر کرد. او این شبکه را به «تحریک و حمایت از ترور» متهم کرده است.

احمد عساف، رییس رادیو تلویزیون فلسطین این اقدام را محکوم کرد و گفت که این «جنایت علیه روزنامه نگاری» است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسرائیلی‌ها از آغاز سال جاری میلادی ۸۶ بزرگسال و کودک فلسطینی از جمله مبارزان و غیرنظامیان را به قتل رسانده‌اند. همچنین ۱۴ بزرگسال و کودک اسرائیلی از جمله اعضای نیروهای امنیتی و غیرنظامیان و یک غیرنظامی اوکراینی در حملات فلسطینیان در همین مدت کشته شده‌ است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر تندروی اسرائیل: چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد

در حمله اسرائیل به کرانه باختری شش فلسطینی کشته و چندین تن زخمی شدند

دبیرکل سازمان ملل خواستار پایان «شهرک‌سازی نامشروع اسرائیل» در سرزمین‌های فلسطینی شد