نتایج یک تحقیق: افزایش سرعت از بین رفتن جنگل‌های کوهستانی در سطح جهان، تنوع زیستی را تهدید می‌کند

آتش‌سوزی در جنگل‌های ایالات متحده
آتش‌سوزی در جنگل‌های ایالات متحده Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس نتایج یک تحقیق حدود ۷۸.۱ میلیون هکتار یا ۷.۱ درصد از جنگل‌های کوهستانی از سال ۲۰۰۰ از بین رفته است. اما مساله مهم‌تر این است که بسیاری از این تلفات در مناطق گرمسیری با تنوع زیستی بالا رخ داده است.

آگهی

تیمی از محققان چینی به همراه همتایان خود از بریتانیا دریافته‌اند که جنگل‌های کوهستانی جهان با سرعت فزاینده‌ای در حال ناپدید شدن هستند و این ماجرا فشار زیادی بر گونه‌های در معرض خطر وارد می‌کند.

این تحقیق منتشر شده در یک مجله علمی، نشان داد که حدود ۷۸.۱ میلیون هکتار یا ۷.۱ درصد از جنگل‌های کوهستانی از سال ۲۰۰۰ از بین رفته است. اما مساله‌ مهم تر این است که بسیاری از این خسران در مناطق گرمسیری با تنوع زیستی بالا رخ داده است.

محققان دانشگاه «علم و فناوری جنوب» در چین و دانشگاه «لیدز» در بریتانیا تغییرات جنگل‌های کوهستانی را به صورت سالانه از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ بررسی کرده‌اند.

نرخ سالانه از بین‌رفتن این جنگل‌ها از بازه زمانی «۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸» نسبت به بازه زمانی «۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹» ۵۰ درصد رشد داشته و از بین رفتن ۵.۲ میلیون هکتار از جنگل‌های کوهستانی در سال را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، بزرگترین عامل از بین رفتن جنگل‌های کوهستانی، قطع درختان (۴۲ درصد) است و پس از آن مواردی مانند آتش سوزی‌ها (۲۹ درصد)، سوزاندن زمین برای کاشت مواد غذایی (۱۵ درصد) و کشاورزی دائمی یا نیمه دائمی (۱۰ درصد) قرار دارند.

به گفته محققان، شتاب رشد از بین رفتن جنگل‌ها عمدتا ناشی از گسترش سریع کشاورزی به مناطق مرتفع در جنوب شرقی آسیا و افزایش قطع درختان در جنگل‌های کوهستانی است.

براساس یافته‌های این مطالعه، این ماجرا به ویژه در میان جنگل‌های کوهستانی استوایی بیشترین خسران و سریع‌ترین نرخ شتاب را تجربه کرده است، اما خبر خوب این است که این جنگل‌ها در مقایسه با جنگل‌های کوهستانی در مناطق معتدل و شمالی، نرخ رشد مجدد سریع‌تری هم داشته‌اند.

به گفته محققان برای حفاظت از گونه‌های حساس در کانون‌های تنوع زیستی، یکپارچگی جنگل‌ها باید حفظ شود، موضوعی که فراتر از جلوگیری از جنگل‌زدایی است.

بیش از ۸۵ درصد از پرندگان، پستانداران و دوزیستان در کوه‌ها زندگی می‌کنند. حالا مطالعات نشان می‌دهد که انسان‌ها در حال بهره‌برداری از این مناطق هم هستند. آسیا، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و استرالیا همگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. بیشتر تلفات در شمال آسیا به دلیل آتش سوزی‌های جنگلی به ویژه در بخش‌های زیادی از روسیه بوده است. خشکسالی‌ها و آتش‌سوزی‌های جنگلی هم منجر به خسارات قابل توجهی در استرالیا شده است.

بیش از ۴۰ درصد از کل تلفات مربوط به جنگل‌های کوهستانی استوایی است که به عنوان کانون‌های تنوع زیستی شناخته می‌شوند. این مقاله عنوان کرده است که ایجاد مناطق حفاظت‌شده در کانون‌های تنوع زیستی میزان تلفات را کاهش خواهد داد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جنگلی که از طریق یک فرآيند برنامه‌ریزی شده دقیق به خوبی مدیریت شود، همچنان می‌تواند زیستگاه مطلوبی را برای گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه وزش بادهای شدید و آتش سوزی گسترده در مرکز یونان

بزرگترین آتش سوزی کالیفرنیا خانه‌ها را سوزاند

مقامات تایلند «میمون‌های تهاجمی و دزد» لوپبوری را جمع‌آوری می‌کنند