یورش ماموران پلیس به خانه نخست وزیر پیشین پاکستان؛ عمران خان: کار، کار انگلیس است

کاروان عمران خان در حال رفتن به سمت محل برگزاری دادگاه در اسلام آباد
کاروان عمران خان در حال رفتن به سمت محل برگزاری دادگاه در اسلام آباد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با حضور عمران خان در اسلام آباد برای حضور در دادگاه، نیروهای پلیس به اقامتگاه او در لاهور یورش بردند و با شکستن در وارد منزل او شدند.

آگهی

ماموران پلیس پاکستان بلافاصله پس از خروج عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان، از منزلش در شهر «لاهور»، به اقامتگاه او یورش بردند و با شکستن درها وارد خانه او شدند. 

آقای خان که به اتهام فساد مالی و در ارتباط با پرونده هدایای دولتی به دادگاه احضار شده قرار است به اتهامات وارده پاسخ دهد. ماموران پلیس بلافاصله پس از خروج عمران خان از منزلش و با شکستن درهای ورودی، اقامتگاه وی را بازرسی و تفتیش کردند. 

خان این حمله را محکوم کرد و افزود که این اقدام پلیس در حالی انجام شده که همسرش در خانه تنها بوده است. او در صفحه توییتر خود همچنین نوشت: «پلیس پنجاب به خانه من و جایی که بشری بیگم همسرم تنها است حمله کرده است. آنها بر اساس چه قانونی دست به چنین کاری زده‌اند؟ این بخشی از طرح لندن است که هدفش به قدرت رساندن نواز شریف فراری است.» 

تصاویری از لاهور منتشر شده که بر اساس آن نیروهای پلیس پس از مواجهه با مقاومت حامیان آقای خان با خشونت دروازه اقامتگاه او را می‌شکنند و وارد منزل رئيس حزب «تحریک انصاف» پاکستان می‌شوند. 

در روزهای اخیر هم درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس و حامیان خان در لاهور شکل گرفته بود و طرفداران نخست وزیر پیشین پاکستان اجازه نداده بودند که نیروهای امنیتی به خانه عمران خان وارد شوند. 

همچنین تصاویری از درگیری شدید میان طرفداران آقای عمران خان و نیروهای پلیس در اسلام آباد منتشر شده است. اکبر نصیرخان، رئيس پلیس پایتخت پاکستان می‌گوید که اعضای حزب تحریک انصاف بدون هیچ‌گونه تحریکی به سوی پلیس سنگ پرتاب کرده‌اند. این مقام مسئول می‌گوید نیروهای امنیتی هم برای مقابله با این افراد از گاز اشک آور استفاده کرده اند. 

در چنین شرایطی فضا در اسلام آباد شدیدا تنش‌آلود گزارش شده است. با وجود حضور عمران خان در پایتخت، او موفق به ورود به دادگاه نشده است. خان در یک پیام صوتی که توسط تیم همراه او منتشر شده گفته که بیش از ۱۵ دقیقه است که بیرون دادگاه است اما پلیس با شلیک گاز اشک آور و ایجاد موانع و کانتینرها اجازه ورود به دادگاه را به او نمی‌دهد. 

نخست وزیر پیشین پاکستان همچنین مدعی شده که نیروهای پلیس نمی‌خواهند من وارد دادگاه شوم. 

حکم بازداشت خان که توسط دادگاه بدوی در اسلام آباد صادر شد، مربوط به عدم حضور وی در دادگاه برای پاسخگویی به پرونده‌ای بود که توسط کمیسیون انتخابات پاکستان مطرح شده بود. نهاد ناظر بر انتخابات خان را متهم کرده بود که هدایایی را که در دوران نخست وزیری خود در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ دریافت کرده، فروخته و آنها را به مراجع مربوطه اعلام نکرده است. 

خان این اتهامات را رد کرده و می‌گوید که انگیزه‌های سیاسی پشت این ادعاها پنهان شده است. 

روز جمعه دادگاه عالی اسلام‌آباد حکم بازداشت خان را تعلیق و به او دستور داد در دادگاه حاضر شود. عمران خان پیش از عزیمت به پایتخت برای حضور در دادگاه اعلام کرده بود که نیروهای پلیس قصد دارند او را دستگیر و بازداشت کنند. 

او در حساب توییتری خود در ادامه نوشته بود: «با وجود اینکه از سؤ نیت آنها آگاهی دارم اما از آنجایی که به حاکمیت قانون اعتقاد دارم به اسلام‌آباد می‌روم تا در دادگاه شرکت کنم» او همچنین در ادامه افزوده که محاصره کل لاهور نشان می‌دهد که هدف آنها کسب اطمینان برای حضورم در دادگاه نبوده بلکه آنها قصد دارند من را به زندان ببرند تا نتوانم کارزار انتخاباتی خود را رهبری کنم.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای خان که تا سال ۲۰۲۲ به عنوان نخست وزیر فعالیت می‌کرد در روندی عجیب و پیش‌بینی نشده از قدرت کنار گذاشته شد و شهباز شریف، برادر نواز شریف، نخست وزیر اسبق پاکستان به جای او قدرت را در این کشور همیشه بحرانی تحویل گرفت. 

عمران خان مدعی است دست‌هایی پشت پرده باعث شده تا او را از قدرت کنار بگذارند و زمینه را برای بازگشت نواز شریف فراهم کنند. او همچنین آمریکا و بریتانیا را در این فرآیند مسئول و مقصر می‌داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه درگیری‌ها در بلوچستان پاکستان؛ ۴ نیروی پلیس کشته شدند

رئیس جدید ستاد کل ارتش پاکستان معرفی شد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند