افشای سند محرمانه روسیه برای نفوذ در مولداوی

اعتراضات در مولداوی
اعتراضات در مولداوی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس این سند محرمانه ۵ صفحه‌ای که به تازگی منتشر شده روسیه اهدافی فوری، میان‌مدت و بلند مدت در مولداوی دنبال می‌کند تا بتواند ضمن نزدیک کردن این کشور به خود، از گرایش کیشیناو به غرب جلوگیری نماید.

آگهی

بر اساس سند محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده روسیه برنامه‌ای پیچیده داشته که طی یک فرآیند ۱۰ ساله کشور مولداوی را از هم‌پیمانی با غرب جدا و به یک کشور اقماری خود تبدیل کند. 

این سند راهبردی فاش شده که گفته می‌شود متعلق به اداره ریاست جمهوری روسیه است و سی‌ان‌ان گزارشی از آن منتشر کرده گزینه‌های دقیقی را برای بی‌ثبات کردن مولداوی از جمله حمایت از گروه‌های طرفدار روسیه، استفاده از کلیسای ارتدوکس و همچنین تهدید به قطع صادرات گاز طبیعی پیش‌بینی کرده است. 

به نظر می‌رسد این سند با هدف خنثی کردن تمایل مولداوی برای گرایش به سمت غرب و روابط نزدیک‌تر این کشور با ناتو و همچنین پیوستن احتمالی به اتحادیه اروپا صورت گرفته است. این اطلاعات برای نخستین بار توسط کنسرسیومی از رسانه‌ها که چندین رسانه آلمانی و سوئدی در آن عضو هستند منتشر شده است. 

سی‌ان‌ان که می‌گوید نسخه کامل این سند را دیده گزارش کرده که این طرح در سال ۲۰۲۱ و ماه‌ها پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین توسط اداره همکاری‌های فرامرزی این کشور یا همان FSB و با عنوان «اهداف راهبردی فدراسیون روسیه در جمهوری مولداوی» تهیه و تنظیم شده است. 

این سند یک راهبرد ۱۰ ساله را برای وارد کردن مولداوی در حوزه نفوذ روسیه در نظر گرفته است. بر اساس طرح مذکور، این جمهوری پیشین شوروی تحت برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدتی قرار می‌گیرد تا در نهایت اهداف مد نظر کرملین در این کشور محقق شود. 

در این سند ۵ صفحه‌ای تاکید شده که باید روی موضوعاتی چون وابستگی مولداوی به واردات گاز روسیه، دامن زدن به درگیری‌های اجتماعی در این کشور و همچنین تلاش برای جلوگیری از تلاش‌های کیشنائو برای کنترل بر منطقه جدایی طلب ترانس‌نیستریا تمرکز شود. 

منطقۀ ترانس‌نیستریا یک «باریکه مرزی» به وسعت حدود ۴ هزار کیلومتر مربع، در شرق مولداوی و در همسایگی اوکراین است. این ناحیه هم اکنون به عنوان منطقه مستقل و خودمختار عمل می‌کند و مقامات مولداوی کنترلی روی آن ندارند. 

این سند به سرفصل های متعدد با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تفکیک شده است. از جمله اهداف فوری «حمایت از نیروهای سیاسی مولداوی که طرفدار روابط سازنده با فدراسیون روسیه هستند» و «خنثی کردن ابتکارات جمهوری مولداوی با هدف از بین بردن حضور نظامی روسیه در ترانس نیستریا» است.

اهداف میان مدت شامل «مخالفت با سیاست توسعه طلبانه رومانی در جمهوری مولداوی» و «مخالفت با همکاری جمهوری مولداوی و ناتو» است.

این سند اهداف بلندمدتی از جمله «ایجاد گروه‌های نفوذ پایدار طرفدار روسیه در میان نخبگان سیاسی و اقتصادی مولداوی» و «تشکیل نگرش منفی نسبت به ناتو» را نیز در دستور کار خود قرار داده است. 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره این سند گفت: «ما از وجود چنین طرحی اطلاعی نداریم و من این احتمال را رد نمی‌کنم که باز هم یک خبر جعلی دیگر منتشر شده باشد. روسیه همیشه از ایجاد روابط خوب و همجواری متقابل با مولداوی استقبال می کند.»

پسکوف افزود: «ما بسیار متاسفیم که رهبری کنونی مولداوی تعصبات کاملا ناموجه و بی اساس را علیه مسکو اعمال می‌کند.» 

روسیه همچنین اوکراین را به برنامه ریزی برای حمله به ترانس نیستریا که هم مرز با جنوب غربی اوکراین است متهم کرده است. وزارت دفاع روسیه ماه گذشته اعلام کرد که اوکراینی‌ها در حال جمع آوری زره پوش در چندین روستای مرزی هستند. مولداوی و اوکراین هر دو این ادعا را رد کرده‌اند.

در هفته های اخیر، مقامات مولداوی چندین فعال طرفدار روسیه را دستگیر کرده‌اند. همچنین چندین تظاهرات توسط یک حزب طرفدار روسیه در کیشیناو پایتخت این کشور برگزار شده است.

اوکراین و آمریکا هر دو نسبت به تلاش های روسیه برای بی ثبات کردن دولت مولداوی هشدار داده‌اند. جمعه گذشته، کاخ سفید گفت که برخی از افراد روس که با نهادهای اطلاعاتی روسی در ارتباط هستند به دنبال راه‌اندازی اعتراضات در مولداوی و استفاده از آن به عنوان مبنایی برای دامن زدن به یک شورش ساختگی علیه دولت این کشور هستند. 

رئیس جمهور فعلی مولداوی، مایا ساندو، در اواخر سال ۲۰۲۰ جایگزین ایگور دودون شد که نزدیک به کرملین بود. مولداوی هم همچون اوکراین از جمله کشورهایی است که در آن هم طرفداران غرب و هم نیروهای طرفدار روسیه حضور دارند و این مسئله باعث تغییر در سیاست‌های کلی این کشور با رفتن و آمدن دولت جدید می‌شود. 

حزب شور طرفدار روسیه امسال تظاهرات هفتگی را در پایتخت سازماندهی کرده است و هزاران نفر را در اعتراض به قیمت بالای انرژی به خیابان‌ها کشانده است. این حزب توسط ایلان شور، یک تاجر که ارتباطات خوبی با روسیه دارد و اتهاماتی مالی در خصوص او وجود دارد، اداره می‌شود. او در حال حاضر در اسرائيل است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

وزارت خزانه داری آمریکا، شور، همسرش و حزب او را در اکتبر ۲۰۲۲ تحریم کرد و گفت: «شور با افراد روسی همکاری کرده تا با ایجاد یک اتحاد سیاسی کنترل پارلمان مولداوی را به دست بگیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مولداوی از توافق امنیتی و اطلاعاتی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع خارج شد

«تبعه تاجیکستان» دو مامور را در فرودگاه پایتخت مولداوی به ضرب گلوله کشت

واشنگتن پست: افشا کننده اطلاعات محرمانه آمریکا یک مرد جوان است که به اسلحه علاقه دارد